Bästa bröder och systrar.
När jag gjorde trådstarten igår förmiddag var mina ingångsvärden att:
- SVT Text-tv inte skrivit en rad om YouGov:s augustiundersökning
- Det enda som stod att läsa var en
nypublicerad policy på s. 165
- Ingen tidigare policy gick att finna på internet
Med facit i hand så sökte jag inte tillräckligt, då CrimsonIdol hittade en policy från februari(?) 2014. Men. Det policydokument som fanns på text-tv s. 165 skiljer sig ändå från CrimsonIdols policyfynd från 2014 ifråga om bl a statistiskt säkerställdhet och definitionen av "för litet urval". Alltså måste policyn uppdaterats sedan vårvintern 2014. Sedan om det skedde på morgonen 150820 eller tidigare låter jag vara osagt. Jag tar på mig att jag kanske uttryckte mig med för stor säkerhet i rubriksättningen, men innan CrimsonIdol m fl påstår att jag har fel bör de enligt mig visa svart på vitt att så är fallet. Det är ingen prestigeförlust för mig i sådana fall, det är väl bara bra om SVT är så renhåriga som de vill göra gällande?
Citat:
Ursprungligen postat av
CrimsonIdol
Läs nu igenom TS inlägg igen och titta även på rubriken.
Notera att det fortfarande går alldeles utmärkt att kritisera SVT, men TS inlägg(och rubrik) är felaktig.
Den blir inte mer rätt för att ni är många och arga. Detta är inget vi kommer rösta om.
Rubriken och premissen för tråden är felaktig, det är allt.
Se ovan text. Du bör presentera någon form av belägg för ditt påstående. Jag anser inte att du har gjort det än eftersom jag redan kollat på och avfärdat policyn från 2014 som du länkade till. Har jag missat något ber jag om ursäkt och skall titta på dina uppgifter än en gång.
Citat:
Ursprungligen postat av
jiwozejy-213
Min gissning är att TS antog att det inte fanns något policybeslut innan (vet vi verkligen att ett sådant funnits tidigare och i så fall att det inte uppdaterats?) eftersom det aldrig uttryckligen tillämpats förrän nu, när SDs framgångar hotar spräcka DÖ. OM nu policyn funnits tidigare men dess existens inte gick att fastslå pga dess godtyckliga användande kanske rubrik och trådstart trots allt är bästa tänkbara? Den illustrerar medborgarnas förvirring där statstevens rök och speglar gör verkligheten obegriplig. Ett tidsdokument måhända?
SVT kunde ha motat Olle i grind och genast dödat alla spekulationer om de på Text-tv igår i anslutning till policyn förklarat att den existerat sedan tidigare. Det hade åtminstone jag gjort om jag satt som redigerare eller vad det heter, eftersom det verkligen inbjuder till öppet mål. Men de är väl bara människor även de på SVT kan man tro...
Se ovan, men policydokumentet från 2014 skiljer sig en aning från den policytext jag skrev av igår, bl a ifråga om att den senare är vidare och mer allmänt hållen. Jag kan inte göra någon annan tolkning än att den är
uppdaterad, och det senast under gårdagen 150820.
Citat:
Ursprungligen postat av
Enoch.Thulin
Nja, SVT-Text hade under natten till torsdagen nyheten om rekordsiffrorna uppe. Men det berodde på att TT sköter TextTV under nätterna. När ordinarie personal kom in på morgonen så togs nyheten ner & ersattes strax med ett tvåsidigt policydokument om varför man inte kunde publicera "självrekryterande" undersökningar. Policyn var daterad med dagens datum. Efter en hel dag av kritik så tog man på kvällen upp nyheten igen, fast med vinklingen att YouGov är opålitliga, trots att man tidigare vid flera tillfällen refererat till YouGov i samband med uppgångar för V & MP. Ingenstans nämns hur träffsäkra YouGov varit jämfört med valresultatet för SD.
Precis. Saklig beskrivning.
Det man på SVT gjorde under senare delen av igår torsdag var helt enkelt en form av damage control. I skrivande stund har denna tråd mer än 32.000 visningar. Förstå hur många människor som läst trådstarten och som kanske nu, om inte förr, börjar känna ett uns av tvivel inför SVT:s objektivitet. Sånt kan ställa till det i längden för statsapparaten.