2015-08-20, 11:28
Medlem
Jag gick just in på SVT text-tv för att se hur man rapporterat om den senaste opinionsundersökningen från Yougov där SD får 25.2% av väljarstödet och därmed skulle bli största parti om det vore val idag.
Döm min förvåning när jag inte ser röken av nyhetsnotis. Det enda jag hittar är på sidan 165. Där står (publicerat idag 150820):

"Policy för opinionsmätningar

Relevans SVT Nyheter redovisar bara mätningar där minst en förändring jämfört med tidigare mätning är statistiskt säkerställd. Om vi för jämförelsens skull redovisar resultat för partier där förändringarna hamnar inom felmarginalen anger vi det.

Urval Det är bara undersökningar med ett slumpmässigt urval som kan sägas ge en statistiskt korrekt bild av opinionen. SVT Nyheter presenterar endast i undantagsfall resultat från självrekryterade paneler och aldrig när det gäller väljarundersökningar. SVT redovisar inte resultat om urvalet är för litet.

Bortfall Om mer än hälften av de tillfrågade inte svarat på frågorna publicerar SVT Nyheter inte undersökningen.

Öppenhet SVT Nyheter ska alltid redovisa relevant bakgrund, som till exempel vem som beställt undersökningen, hur frågan är ställd och när undersökningen är gjord."

Detta väcker hos mig en del frågor. Jag visste att Sentio inte var välkomna hos SVT längre, men inte att det även gällde Yougov. Mig veterligen har SVT uppdaterat sin policy tills idag, då de säkert haft informationen om Yougovs resultat sedan senast igår (spekulation).

När blir ex ett urval för litet enligt SVT?

Tycker ni läsare att detta är ett rimligt beslut av SVT att ta mot bakgrund av att Yougovs undersökningar dugt tidigare? http://texttv.nu/172/arkiv/12-mar-20...-yougov/11100/

Påverkar det er ifråga om SVT:s trovärdighet rent allmänt?

När ändrar de policyn härnäst?

Jag vet inte, jag försöker hålla mig neutral, men detta ser väl ändå aningen illa ut.
Citera
2015-08-20, 11:49
Medlem
Ytterligare anledning att inte betala tv avgiften i detta indoktrinerade sovjet land.
Citera
2015-08-20, 11:56
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Ytterligare anledning att inte betala tv avgiften i detta indoktrinerade sovjet land.
"Politiskt oberoende" SVT/SR.....

Landet Absurdistan blir bara värre och värre. När tar farsen slut?
Citera
2015-08-20, 12:04
Medlem
LVX156s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schmallensee
Jag gick just in på SVT text-tv för att se hur man rapporterat om den senaste opinionsundersökningen från Yougov där SD får 25.2% av väljarstödet och därmed skulle bli största parti om det vore val idag.
Döm min förvåning när jag inte ser röken av nyhetsnotis.
Text-TV sid. 111: http://texttv.nu/111/arkiv/20-aug-20...tning/8089199/
Citera
2015-08-20, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LVX156
Text-TV sid. 111: http://texttv.nu/111/arkiv/20-aug-20...tning/8089199/

Var in på Text-tv så jag såg den nygjorda nyhetsnotisen nu. Men faktum och diskussionsunderlaget kvarstår - SVT uppdaterar idag sin policy angående opinionsundersökningar.

SVT ifrågasatte ju aldrig Yougov tidigare (se min länk från 2012) Varför börja med det nu? Har Yougov bytt arbetsmetod på senare tid?

Aningen märkligt är det att det ena mätinstitutet efter det andra börjar anses som otillförlitligt... Eller vad anser du?
Citera
2015-08-20, 12:41
Medlem
AgentJoyBoys avatar
Man följer sin instinkt och mörkar allt man betraktar som obehagligt.
Citera
2015-08-20, 12:44
Medlem
tryffs avatar
Haha, ja det ser onekligen ut som om SVT ändrat policy med anledning av SD's siffror
Citera
Antingen har Yougov haft helt andra urvalsmetoder eller så har SVT:s policy blivit reviderad väldigt nyligen! Med väldigt nyligen menar jag att den har reviderats under veckan
Citera
Medlem
Aeriannes avatar
Bortfallet för SCB undersökningen i maj var 49,8 %. Det krävs alltså inte så mycket för att SCB skall kallas oseriösa av SvT

http://www.scb.se/Statistik/ME/ME020...01_BS_2015.pdf

(sid 11 i pdf-filen)
Citera
2015-08-20, 12:45
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
SVT ifrågasatte ju aldrig Yougov tidigare (se min länk från 2012) Varför börja med det nu? Har Yougov bytt arbetsmetod på senare tid?

Det har de nog inte. Men SD har ju inte varit det största partiet förut...
Citera
2015-08-20, 12:56
Medlem
pingvinens avatar
Citat:
Döm min förvåning när jag inte ser röken av nyhetsnotis. Det enda jag hittar är på sidan 165. Där står (publicerat idag 150820):

"Policy för opinionsmätningar

Relevans SVT Nyheter redovisar bara mätningar där minst en förändring jämfört med tidigare mätning är statistiskt säkerställd. Om vi för jämförelsens skull redovisar resultat för partier där förändringarna hamnar inom felmarginalen anger vi det.

Urval Det är bara undersökningar med ett slumpmässigt urval som kan sägas ge en statistiskt korrekt bild av opinionen. SVT Nyheter presenterar endast i undantagsfall resultat från självrekryterade paneler och aldrig när det gäller väljarundersökningar. SVT redovisar inte resultat om urvalet är för litet.

Bortfall Om mer än hälften av de tillfrågade inte svarat på frågorna publicerar SVT Nyheter inte undersökningen.

Öppenhet SVT Nyheter ska alltid redovisa relevant bakgrund, som till exempel vem som beställt undersökningen, hur frågan är ställd och när undersökningen är gjord."

Detta väcker hos mig en del frågor. Jag visste att Sentio inte var välkomna hos SVT längre, men inte att det även gällde Yougov. Mig veterligen har SVT uppdaterat sin policy tills idag, då de säkert haft informationen om Yougovs resultat sedan senast igår (spekulation).

När blir ex ett urval för litet enligt SVT?

Tycker ni läsare att detta är ett rimligt beslut av SVT att ta mot bakgrund av att Yougovs undersökningar dugt tidigare? http://texttv.nu/172/arkiv/12-mar-20...-yougov/11100/

Påverkar det er ifråga om SVT:s trovärdighet rent allmänt?

När ändrar de policyn härnäst?

Jag vet inte, jag försöker hålla mig neutral, men detta ser väl ändå aningen illa ut.

sVT blir mer och mer irrelevanta för var dag som går, och det är de själva som håller i yxan. Folk i gemen har så manga andra nyhetskanaler idag så vad de skriver eller inte spelar ingen roll. Vi vet och vi vet att de vet att vi vet.
Citera
2015-08-20, 13:06
Medlem
Snart skriver SVT det här:

Citat:
Policy för brottsrapportering

SVT Nyheter redovisar bara brott där minst en invandrare är brottsoffer. Om vi för jämförelsens skull redovisar brott där ingen invandrare är brottsoffer anger vi det.

Det är bara brott som godkänts av Expo som kan sägas ge en statistiskt korrekt bild av brotten. SVT Nyheter presenterar endast i undantagsfall resultat från uppmärksammade brott och aldrig när det gäller brott som rapporterats av hatsajter. SVT redovisar inte brottet om gärningsmännen bara är invandrare.

Om mer än hälften av gärningsmännen är invandrare publicerar SVT Nyheter inte brottet.

SVT Nyheter ska aldrig redovisa relevant bakgrund, som till exempel vem som begick brottet, vilken religion gärningsmännen tror på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in