Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-08-31, 22:09
  #169
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDevola
Mycket bra initiativ. Tack för det!

Vid det här laget borde du ha fått ett svar. Ett icke-svar räknar jag också som ett svar.
Jaså, borde jag ha fått det? Inte än i alla fall.
Citera
2015-09-13, 10:34
  #170
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Jaså, borde jag ha fått det? Inte än i alla fall.

Jag kan erkänna att det var lite "på" av mig efter ett par arbetsdagar plus en helg, men har han inte svarat vid det här laget så blir i varje fall jag misstänksam.

Om nu uppgiften stämmer att de tidigare låg strax över 50%, så är det sannolikt att man nu ligger under den magiska trovärdighetsgränsen. Jag har inte tagit på mig min hatt av aluminiumfolie ännu, men den ligger färdigvikt.
Citera
2015-09-13, 13:32
  #171
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDevola
Jag kan erkänna att det var lite "på" av mig efter ett par arbetsdagar plus en helg, men har han inte svarat vid det här laget så blir i varje fall jag misstänksam.

Om nu uppgiften stämmer att de tidigare låg strax över 50%, så är det sannolikt att man nu ligger under den magiska trovärdighetsgränsen. Jag har inte tagit på mig min hatt av aluminiumfolie ännu, men den ligger färdigvikt.
Nej, inget svar. Prognoschefen vill nog inte att undersökningen synas närmare vad gäller bortfall.
Citera
2015-09-13, 14:20
  #172
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Har SVT sagt något om de två senaste ou's som kommit? Jag har inte sett något på Text TV. Patetiskt
Citera
2015-10-29, 08:10
  #173
Medlem
Kusin Klusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schmallensee
Jag gick just in på SVT text-tv för att se hur man rapporterat om den senaste opinionsundersökningen från Yougov där SD får 25.2% av väljarstödet och därmed skulle bli största parti om det vore val idag.
Döm min förvåning när jag inte ser röken av nyhetsnotis. Det enda jag hittar är på sidan 165. Där står (publicerat idag 150820):

[i]"Policy för opinionsmätningar

Relevans SVT Nyheter redovisar bara mätningar där minst en förändring jämfört med tidigare mätning är statistiskt säkerställd.
(...)

Citat:
Ursprungligen postat av DAGGER[X]
Har SVT sagt något om de två senaste ou's som kommit? Jag har inte sett något på Text TV. Patetiskt

Nu är deras policy tydligen inte relevant längre.

Citat:
Ursprungligen postat av SVT Text
INRIKES PUBLICERAD 29 OKTOBER

SD backar i ny mätning av Novus

Sverigedemokraternas uppåtgående trend
är bruten i Novus senaste mätning för
TV4. Partiet backar till 19,4 procent,
den första nedgången hos Novus sedan
i februari.

Minskningen med 1,4 procentenheter
ligger dock inom den statistiska
felmarginalen, liksom alla övriga
förändringar i undersökningen.
KD ökar med 0,7 procentenheter men
ligger kvar under riksdagsspärren.


Andelen osäkra väljare är 8,4 procent
i mätningen som genomfördes 28
september till 25 oktober, då 4.003
personer intervjuades per telefon.
Citera
2015-11-07, 09:31
  #174
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av http://www.svt.se/nyheter/undersokning-visar-att-sd-okar-matmetoden-ifragasatts

Policy för opinionsmätningar

Relevans

SVT Nyheter redovisar bara mätningar där minst en förändring jämfört med tidigare mätning är statistiskt säkerställd. Om vi för jämförelsens skull redovisar resultat för partier där förändringarna hamnar inom felmarginalen anger vi det.

Citat:
Ursprungligen postat av http://www.svt.se/nyheter/sifo-sd-star-still-i-ny-matning

Opinionen enligt Sifo

Så här fördelar sig väljarsympatierna i Sifos septembermätning, med förändringen i procentenheter från augustimätningen inom parentes:
{...}

Mätningen genomfördes 7-17 september då 1 916 personer svarade på frågan: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val i dag?

Alla förändringar är inom felmarginalen.

Källa: Sifo/SvD-GP

Inhysningshjonen på SVT begriper inte ens längre att man måste ljuga med trovärdighet för att lögnerna ska ha någon verkan.
Citera
2016-02-18, 15:36
  #175
Medlem
Bajsfacistens avatar
Ekot uppger hänvisar till en opinionsundersökning som Novus har gjort där svarsfrekvensen är >50%

(FB) 60% av svenskarna vill inte ha nyval-men bara hälften svarade på frågan

Men det är ganska märkligt att de nu väljer att publicerade om den när de nyligen (i höstas) frångår sin egen policy och checklista

Majoritet av svenskarna emot nyval skriven av Karin Runblom


Citat:
En svarsfrekvens på under 50 procent får mycket stora legitimitetsproblem och ska
normalt inte sändas i Ekot.

Länk: Ekots Checklista för enkätundersökningar/opinionsundersök
ningar
av Fredrik Furtenbach
Ekot om dagens opinionsmätning (augusti 2015


Man behöver ju inte vara en nobelpristagare för att inse att SR och SVT ännu engång använder policys och riktlinjer som ett gummiband som kan sträckas dras in beroende på kontext, där förutsättningarna för publicering då såklart är allt som förmedlar den bild som de vill ha av Sverige och omvärlden får generösa behandling och den icke önskvärda får en annan behandling.
Citera
2016-04-22, 15:20
  #176
Medlem
Bajsfacistens avatar
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vas...hallsproblemet

Citat:
Frågor som handlar om immigration och integration är de viktigaste frågorna för det svenska samhället. Det tycker mer än hälften av de svarande, 53 procent, i den årliga enkätundersökningen till ett statistiskt urval av befolkningen från Som-institutet vid Göteborgs universitet.


Citat:
Oron hos svenskarna ökar – och det leder till ett kraftigt ökat folkligt stöd för försvaret. Det visar nya siffror från SOM-institutet. Undersökningen visar också att migrationen blir en allt hetare fråga. Men det är inte bland motståndarna som intresset växer.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/fo...t-forsvarsstod

SVT hänvisar till SOM-insitutets undersökning.



SOmundersökningen har ett bortfall på 49 %

SVT policy för opinionsundersökningar är.
http://www.svt.se/svts/article178911...ingspolicy.pdf

Citat:
5. Hur stort är bortfallet?
Ett stort bortfall är ett problem på så sätt att det riskerar att snedvrida resultaten. Är
bortfallet stort (40% eller mer kan ses som en riktlinje) skall undersökningsföretaget
kunna svara på att man kontrollerat för eventuella skevheter i bortfallet. Är skevheterna
väldigt stora bör resultaten inte publiceras.
Om bortfallet är större än 60% (dvs svarsfrekvensen understiger 40%) måste man
allvarligt ifrågasätta hur representativa resultaten är och därmed också publiceringen. I
dessa fall är det extra viktigt att få en kvalitetsredovisning från den som genomfört
undersökningen.

Är ju därmed lite tvivelaktig att ha med den, iaf gränsfall. Hade väl varit okej om de hade nämnt att bortfallet var så stort men de för det inte.
Citera
2017-08-10, 21:24
  #177
Medlem
y.ys avatar
S går upp! Dagens huvudnyhet i Aktuellt följt av 10 minuter 'debatt'.

Avskyr själv opinionsundersökningsjournalistik, ett sätt att skapa en nyhet trots att ingenting har hänt. Fungerar möjligen som utfyllnad i en tidning men totalt trams i TV. Luckorna i opinionsundersökningen skall dessutom fyllas i av två debattörer?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback