Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-08-19, 22:34
  #1
Medlem
Citat:
Med en ny antiterrorlag vill Egyptens president få stopp på terrordåd i landet. Men i praktiken blir den istället ett angrepp mot yttrandefriheten och leder till att journalister tystas, skriver SVT:s utrikesreporter Lena Scherman.

Den nya antiterrorlagen som Egyptens president Abd al-Fattah al-Sisi nu har godkänt har fått enorm uppmärksamhet i utländsk press, för att den är ett förödande angrepp på journalister och yttrandefriheten.
http://www.svt.se/nyheter/utrikes/ny...t-journalister

Är det symptomatiskt att just media alltid skriker högst på allt som kan ses som ett angrepp på "fri media"?

Är Egyptens lagstiftning bra och nödvändig för att motverka muslimska brödraskapets islamism?
Och vad är det egentligen man vill komma åt?

Enligt dem själva:

Citat:
Authorities claim the measures will halt attacks by Islamic militants and stop the spread of their ideology, but the new restrictions have prompted concern from lawyers, rights groups, the opposition and even some Egyptian politicians and senior judges.
http://news.yahoo.com/egypt-presiden...083339877.html

Myndigheterna vill alltså förhindra spridandet av islamistisk propaganda.

Överdriver inte media väldigt mycket i sina ordval?

Citat:
Det kan gälla antalet döda vid en terrorattack eller hur ett tillslag mot en terrorgrupp gått till - bara den officiella, av myndigheterna tillrättalagda versionen, är tillåtet för journalister att rapportera om.

Vem säger att myndigheterna tillrättalägger nyheter?
Citera
2015-08-19, 23:16
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Vem säger att myndigheterna tillrättalägger nyheter?

Vänd på steken. Om media inte får rapportera fritt, hur kan du garantera att myndigheterna inte friserar siffrorna.

Nordkorea är väl kanske lite extremt men det är ju ett bra exempel på hurpass sann nyhetsrapporteringen blir med statlig styrning.
Citera
2015-08-20, 00:07
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mace2442
Vänd på steken. Om media inte får rapportera fritt, hur kan du garantera att myndigheterna inte friserar siffrorna.

Nordkorea är väl kanske lite extremt men det är ju ett bra exempel på hurpass sann nyhetsrapporteringen blir med statlig styrning.

Jo det är en poäng, men Egypten har rätt så grava problem med islamistisk infiltrering.

Det pågår en mycket hård kamp mellan demokratianhängare och islamister... Jag tror media ignorerar den frågan. Egypten kan antingen gå mot demokrati, eller så tar islamister makten.

Jag tror inte att Egypten är på väg mot Nordkorea, eller ens mot Ryssland.

Jag tycker det är konstigt att omvärlden värnar så mycket för demokrati, men i Egyptens fall verkar man stå på andra sidan.
Citera
2015-08-20, 00:40
  #4
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Men den egyptiska militärens rädsla för Muslimska Brödraskapet känns gravt överdriven. De står inte för den farliga islamismen.
Citera
2015-08-20, 01:08
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Men den egyptiska militärens rädsla för Muslimska Brödraskapet känns gravt överdriven. De står inte för den farliga islamismen.

Nej kanske inte, men islamistiska grupper av olika slag har plågat Egypten länge.

Jag tror att MB är som en paraplyorganisation för dem.

Egypten är salafismens (fundamentalistisk islam) hemland. Där om nånstans bör striden tas med salafismen. Om demokratin vinner, så vinner världen, tror jag.
Citera
2015-08-20, 01:13
  #6
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Nej kanske inte, men islamistiska grupper av olika slag har plågat Egypten länge.

Jag tror att MB är som en paraplyorganisation för dem.

Egypten är salafismens (fundamentalistisk islam) hemland. Där om nånstans bör striden tas med salafismen. Om demokratin vinner, så vinner världen, tror jag.
Demokratin har redan förlorat i Egypten med sina otaliga statskupper.
Citera
2015-08-20, 03:56
  #7
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Demokratin har redan förlorat i Egypten med sina otaliga statskupper.
Otaliga? 3 på 83 år...
Citera
2015-08-20, 05:17
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gift44
Otaliga? 3 på 83 år...
Du menar alltså sedan statsskicket blev republik.
3 är ju typ lika många gånger som landet bytt president, någonsin.

Jag tror dock inte att det var så citerad räknade..

Egyptierna har väl egentligen inte haft sin egen ledare på cirkus 2500 år,
Var Alexander ens först med att ockupera det moderna samhällets vagga?

Och statskupper var nog ännu vanligare i Egypten innan dess...

OnT:
Ja.
Men inget konstigt med det, det berör ju just deras bransch.
Inte konstigare än att de flesta överdrivna feminister är kvinnor.
__________________
Senast redigerad av avannanasikt 2015-08-20 kl. 06:09.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback