Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-08-19, 20:29
  #1
Medlem
Hej Fb!
Jag har letat efter ett par specifika ps3 spel på tradera och blocket, haft en del oserjösa säljare på blocket som inte velat skicka, inte hört av sig när jag frågat vart jag sak sätta in pengar nånstans.

Men nu äntligen hittade jag en "serjös" säljare, kom överens om pris och frakt.
Han fick pengarna insatta på sitt konto idag.

fick senare ett mail idag
"Jag måste av vissa skäl avbryta köpet och jag undrar om du har swish eller om jag kan få ditt seb kontonr istället så skickar jag tillbaka pengarna till dig."

Grejen är att jag vill ha mina spel, jag tycker att det sjukt dåligt stil att ändra sig så för att han fått kanske bättre pris av nån annan.
Inte fått någon förklaring lixom!
Jag skulle kunnat chippa in en 50kr till om det var det som är problemet.

jag skrev att man kan inte göra så, jag vill ha pengar + skadestånd men helst spelen.. och jag kommer göra anmälan.

Har hans personnummer för nordea har personnummer som konto

Gör jag rätt/fel? Såg verkligen emot de spelen lixom
Citera
2015-08-19, 20:34
  #2
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av skavle
Hej Fb!
Jag har letat efter ett par specifika ps3 spel på tradera och blocket, haft en del oserjösa säljare på blocket som inte velat skicka, inte hört av sig när jag frågat vart jag sak sätta in pengar nånstans.

Men nu äntligen hittade jag en "serjös" säljare, kom överens om pris och frakt.
Han fick pengarna insatta på sitt konto idag.

fick senare ett mail idag
"Jag måste av vissa skäl avbryta köpet och jag undrar om du har swish eller om jag kan få ditt seb kontonr istället så skickar jag tillbaka pengarna till dig."

Grejen är att jag vill ha mina spel, jag tycker att det sjukt dåligt stil att ändra sig så för att han fått kanske bättre pris av nån annan.
Inte fått någon förklaring lixom!
Jag skulle kunnat chippa in en 50kr till om det var det som är problemet.

jag skrev att man kan inte göra så, jag vill ha pengar + skadestånd men helst spelen.. och jag kommer göra anmälan.

Har hans personnummer för nordea har personnummer som konto

Gör jag rätt/fel? Såg verkligen emot de spelen lixom
På vilket sätt har detta vållat dig skada? och vad är det du ska anmäla
Citera
2015-08-19, 20:39
  #3
Medlem
PiusXIIIs avatar
Du har ju rätt i att det är dålig stil. Man kanske kan anmäla den som inte sköter sina åtaganden på Blocket. Annars vet jag inte.
Citera
2015-08-19, 20:50
  #4
Medlem
Svårt att påstå att du blivit drabbad någon skada, möjligen om du sedan hittar ditt spel någon annanstans och får betala högre pris för det där, då kan han möjligen påstås ha vållat dig skada för mellanskillnaden..
Citera
2015-08-19, 20:53
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gimmi1985
På vilket sätt har detta vållat dig skada? och vad är det du ska anmäla

att jag sett fram emot spelen, man kan väl inte bara göra såhär..
jag mår dåligt för jag sett fram emot att spela mina spel så indirekt tagit skada..
Citera
2015-08-19, 21:00
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skavle
Hej Fb!
Jag har letat efter ett par specifika ps3 spel på tradera och blocket, haft en del oserjösa säljare på blocket som inte velat skicka, inte hört av sig när jag frågat vart jag sak sätta in pengar nånstans.

Men nu äntligen hittade jag en "serjös" säljare, kom överens om pris och frakt.
Han fick pengarna insatta på sitt konto idag.

fick senare ett mail idag
"Jag måste av vissa skäl avbryta köpet och jag undrar om du har swish eller om jag kan få ditt seb kontonr istället så skickar jag tillbaka pengarna till dig."

Grejen är att jag vill ha mina spel, jag tycker att det sjukt dåligt stil att ändra sig så för att han fått kanske bättre pris av nån annan.
Inte fått någon förklaring lixom!
Jag skulle kunnat chippa in en 50kr till om det var det som är problemet.

jag skrev att man kan inte göra så, jag vill ha pengar + skadestånd men helst spelen.. och jag kommer göra anmälan.

Har hans personnummer för nordea har personnummer som konto

Gör jag rätt/fel? Såg verkligen emot de spelen lixom

fått svar.. han har haft dålig dag, det strulade för han med posten så han sålde spelet till någon annan på plats.
jag kan vist tycka synd om personen i fråga men det väl mina spel som jag betalat för?

kan jag kräva att han skaffar fram de spelen jag har blivit lovat och ingått avtal om?

jag är inte så intresserat av pengar, mera av spelen
Citera
2015-08-19, 21:05
  #7
Medlem
tansos avatar
Ett avtal är bindande. Jag skulle skicka in stämningsansökan om du har avtalet skriftligen. Muntligt är svårt att bevisa i rätten.
Citera
2015-08-19, 21:06
  #8
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Pacta sunt servanda, avtal ska hållas. Så länge ni inte har kommit överens om annat så är köplagen tillämplig på köp av lös egendom mellan privatpersoner.

Nej det föreligger ingen hävningsrätt för säljaren då du har fullgjort din skyldighet i enlighet med köplagen, om säljaren häver köpet så begår denne ett avtalsbrott.
__________________
Senast redigerad av Iknowafewthings 2015-08-19 kl. 21:09.
Citera
2015-08-19, 21:22
  #9
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skavle
att jag sett fram emot spelen, man kan väl inte bara göra såhär..
jag mår dåligt för jag sett fram emot att spela mina spel så indirekt tagit skada..

Du kan ha rätt att göra ett täckningsköp av en annan försäljare, om det medför ett ökat pris så har du rätt att kräva skadestånd från den första säljaren.
Citera
2015-08-19, 21:29
  #10
Medlem
Om du stämmer säljaren så är det väl så att det är du som inför rätten skall bevisa att du har lidit skada av att säljaren bröt ert muntliga avtal om att han skulle sälja spelen till dig.

Hur man gör det vet jag inte.
Citera
2015-08-19, 21:45
  #11
Medlem
Beaumonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Different
Om du stämmer säljaren så är det väl så att det är du som inför rätten skall bevisa att du har lidit skada av att säljaren bröt ert muntliga avtal om att han skulle sälja spelen till dig.

Hur man gör det vet jag inte.

TS köper likvärdiga prylar från någon annan. Blev det dyrare, så använder sig TS helt sonika av kvittot för att visa på den ekonomiska skada TS lidit av.
Citera
2015-08-19, 21:45
  #12
Medlem
Jävla snorunge man kan inte alltid få sin vilja igenom. Stämma någon för detta? Spara samhällets pengar och väx upp.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback