Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-08-18, 19:34
  #1
Medlem
Okej, det är såhär anonym person har fått erbjudande från en tills vidare anonym företagare.

Erbjudandet är att personen ska skriva bra omdömen om företaget med användande utav proxies samt skapa olika fake alias för att höja företagets rykte. I utbyte får personen produkter ifrån företaget.

Detta är alltså gjort, personen skrev cirka 50 unika bra omdömen på 13 sidor utan att klaga och fick några produkter till ett värde runt 1000kr.

Dock anser jag att det klassas som bedrägeri att skriva detta då gärningsmannen (Företagaren) vilselett eventuella kunder med dessa positiva omdömen. Risken är ju dock att personen i fråga klassas som gärningsmannen även om han blivit mutad att göra det för att få produkterna.

Hur tror ni rätten skulle se på detta skulle dem anklaga företagaren (40-50år) som erbjudit detta eller den som utfört arbetet som just blivit straffmyndig (15år)?

För att förtydliga är detta en anhörig till mig, inte jag som är 15år.
Citera
2015-08-18, 19:37
  #2
Avstängd
TB12Ps avatar
Falsk marknadsföring? vilseledande allmän upplysning? Det sistnämda lär både ge böter o fängelse.
Citera
2015-08-18, 19:38
  #3
Medlem
Senapstjuvens avatar
Har väldigt svårt att tro att det skulle kunna räknas som bedrägeri.

Möjligtvis skattefusk om han blev betald svart, men då lär båda åka på det.
Citera
2015-08-18, 19:48
  #4
Medlem
starbounds avatar
1 § Den som medelst vilseledande förmår någon till handling eller underlåtenhet, som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde eller någon i vars ställe denne är, dömes för bedrägeri till fängelse i högst två år.

Jag tror inte det är bedrägeri. Jag tycker det vore konstigt att skriva "Bästa stället att köpa dator är på Siba" skulle klassa som bedrägeri.

När man gör den här typen av falsk marknadsföring när det gäller aktiebolag i syfte att påverka aktiekursen kallas det för otillbörlig marknadspåverkan.
__________________
Senast redigerad av starbound 2015-08-18 kl. 19:52.
Citera
2015-08-18, 19:51
  #5
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Ohederligt skulle jag säga att det är men olagligt känns mer tveksamt, kan inte komma på något som förbjuder såna recensioner.

För bedrägeri och de flesta andra liknande brott krävs det att det sker en ekonomisk skada för den lurade. I det här fallet kanske något har lurats att köpa en produkt eller tjänst från företagaren men det har inte skett någon ekonomisk skada eftersom värdet på varan eller tjänsten täcker upp pengarna som man betalade.

Man skulle kanske som en tidigare skrev säga att han har betalat din släkting för att göra reklam och brutit mot någon marknadsföringslag.
Citera
2015-08-18, 20:06
  #6
Medlem
Stämmer nog bra det ni säger.

Blev mest irriterad då chefen klagade på att det tog lång tid för den anhöriga att göra jobbet så ville sätta dit hen
Citera
2015-08-18, 20:10
  #7
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av masterhabbon
Stämmer nog bra det ni säger.

Blev mest irriterad då chefen klagade på att det tog lång tid för den anhöriga att göra jobbet så ville sätta dit hen

Kan alltid skriva en recension på samma ställe där du meddelar att företaget betalar för positiva recensioner, så länge det är riktat mot företaget så kan det inte bli tal om förtal, var försiktig med det om det är en enskild firma dock.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback