Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-08-19, 13:11
  #13
Medlem
BigIvars avatar
Såhär är det:

Det finns en och endast en parameter som avgör en motorcykels prestanda - Smiles per hour

Man ska köra det som ger mest glädje!
Citera
2015-08-19, 14:38
  #14
Avstängd
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baktakt2015
Fast å andra sidan är det ju svintråkigt att ligga och cruisa med en radfyra som vill piskas för att den ska ge något tillbaka och samma sak är det ju mindre kul att pressa en amerikan i kurvorna som vill släppa och fara ut i skogen.

Helst skulle man ha en 3-4 hojar :-) Behåller jag Dynan kanske man skaffar sig en billig cafe-räser om man vill leka lite.
Vi som passerat 50 års-strecket har insett att vägen inte är en roadracingbana, man vågar inte åka på det sättet längre. Det blir mer och mer cruisande och mindre raceande. Man är inte heller så sugen på vildsinta accelerationer eller vrålande motorljud. En lugn tur på fina landsvägar är det man vill ha.
Om man som jag föredrar "riktiga" motorcyklar utan kåpa ligger man inte gärna några längre sträckor i över 100 km/t, det blir helt enkelt för blåsigt.
Citera
2015-08-19, 16:15
  #15
Medlem
knullklassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Man kan lätt ersätta ABS:en med omdöme och övning. Lär dig hur man bromsar en mc så behövs ingen ABS. Det är inte avsaknad av ABS som orsakar olyckor, utan andra orsaker: en absolut majoritet av de som omkommit i olyckor de senaste åren har varit alkoholpåverkade, saknat mc-kort/fått körkortet indraget, kört oreggade eller stulna fordon. Många har krockat med andra fordon, kört in i räcken, krockat med älgar eller träd. Ingen har omkommit p g a avsaknad av ABS/hjullåsning.
Ah! Ok. Tack för upplysningen.
Citera
2015-08-19, 18:31
  #16
Avstängd
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Ah! Ok. Tack för upplysningen.
Det var så lite. Många tror att de måste omge sig med alla nya elektroniska och tekniska påhitt för att våga ta en sväng på våra vägar. Hur ska man nånsin komma fram om man inte har ABS, antisladd, antispinn, autobroms, kollisionsvarnare och ett antal krockkuddar. Och glöm för allt i världen inte internetuppkoppling, stereo och GPS, då kan det gå riktigt illa.
Citera
2015-08-26, 10:26
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Jag gillar ditt tänk! Men att köra hoj utan ABS är aldrig en särskilt bra idé enligt statistiken.

Vilken statistik tänker du på då?
Citera
2016-02-04, 05:03
  #18
Medlem
[quote=emapti|54HD har låsningsfria bromsar som standard, går inte att låsa hur man än försöker, men det är livsfarligt om man bara kört HD och sätter sig på en riktig mc med normala bromsar, då finns risk att man flyger över styret direckt.[/QUOTE]

Har själv en HD från 2013 (Fat Bob) och det är inga som helst problem att trycka till så ABS:en får börja arbeta. Den har förvisso dubbla skivor fram som standard men även övriga HD modeller har fått betydligt bättre bromsar på senare tid.
Citera
2017-12-04, 20:22
  #19
Medlem
Old.Hectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yersen
Hej!
Jag håller på att ta mitt mc kort just nu. Har en del erfarenhet av moped och cross. Nu är det så att min farsa ägde en HD softail innan han gick bort för några år sen. I samband med bortgången så sålde vi hojen. Idag drömmer jag om att köpa tillbaka den och förhoppningsvis köra, men är det en bra idé att ha som första motorcykel?

Tjenare vännen!
Nu är det ett tag sedan du startade denna tråden men Visst tycker jag att du ska satsa på farsans gamla harley, Vaddå om det inte finns ABS??
Då tar du det bara lite lugnare kanske.
Min första hoj var/är en Harley Forty-Eight och den kommer jag att behålla, även om jag blir sugen på nått snabbare så stannar den!
Jag körde upp på en Kawasaki ER6n med ABS, skillnaden är inte så stor som folk säger.
Leta reda på farsans gamla hoj och köp den !
Citera
2017-12-07, 18:24
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Old.Hector
Tjenare vännen!
Nu är det ett tag sedan du startade denna tråden men Visst tycker jag att du ska satsa på farsans gamla harley, Vaddå om det inte finns ABS??
Då tar du det bara lite lugnare kanske.
Min första hoj var/är en Harley Forty-Eight och den kommer jag att behålla, även om jag blir sugen på nått snabbare så stannar den!
Jag körde upp på en Kawasaki ER6n med ABS, skillnaden är inte så stor som folk säger.
Leta reda på farsans gamla hoj och köp den !

Här håller jag med dig, ABS är bra, men absolut inget måste. Har aldrig ägt en hoj med ABS, och lever än, tro det eller ej.
Citera
2017-12-10, 01:30
  #21
Medlem
Baconlasses avatar
ABS hjälper inte om du inte ser bilar som ett hot som kan korsa din färdriktning.

Du ska ha framförhållning när du åker mc, alla korsningar som du möter är farliga och alla bilar du ser kan köra rakt ut och de du kör om kan de svänga vänster när du tror du kan passera.

Håll avstånd hela tiden, se framåt och räkna på att bilen framför gör något dumt så lever du längre.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback