Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-08-18, 09:21
  #1
Medlem
Hej!
Jag håller på att ta mitt mc kort just nu. Har en del erfarenhet av moped och cross. Nu är det så att min farsa ägde en HD softail innan han gick bort för några år sen. I samband med bortgången så sålde vi hojen. Idag drömmer jag om att köpa tillbaka den och förhoppningsvis köra, men är det en bra idé att ha som första motorcykel?
Citera
2015-08-18, 09:40
  #2
Medlem
Kanske inte perfekt på uppkörningen men annars så är det väl inga problem som första hoj.
Citera
2015-08-18, 10:16
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankarbarn
Kanske inte perfekt på uppkörningen men annars så är det väl inga problem som första hoj.

Instämmer. Köp en mer lättkörd hoj först, typ Bandit, Cb750, ER6 att öva och köra upp med. Ta kort. Sälj övningshoj > köp HD
Citera
2015-08-18, 10:37
  #4
Medlem
knullklassons avatar
Jag gillar ditt tänk! Men att köra hoj utan ABS är aldrig en särskilt bra idé enligt statistiken.
Citera
2015-08-18, 13:58
  #5
Medlem
BigIvars avatar
Jag påstår att man inte ska börja med den hoj man egentligen vill ha. Den eller de första säsongerna kan det vara en god idé att fräsa runt på någonting lite billigare. På det viset lär man sig att köra lite bättre och då uppskattar man den fina bågen mer när det blir dags för den. Dessutom är det mindre förargligt med en och annan liten marksyning och omkullvält motorcykel om man har en gammal buske.
Och sist men inte minst - Först efter en säsong eller två (eller tre) vet man på riktigt vilken typ av hojåkande man gillar bäst. Är det rejsandet, grussmiskandet, tourandet, twinputtrandet eller någonting annat som egentligen faller på läppen?

Åk och ha kul ett par säsonger på en lättkörd hoj som inte kostar skjortan
Citera
2015-08-19, 08:39
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigIvar
Jag påstår att man inte ska börja med den hoj man egentligen vill ha. Den eller de första säsongerna kan det vara en god idé att fräsa runt på någonting lite billigare. På det viset lär man sig att köra lite bättre och då uppskattar man den fina bågen mer när det blir dags för den. Dessutom är det mindre förargligt med en och annan liten marksyning och omkullvält motorcykel om man har en gammal buske.
Och sist men inte minst - Först efter en säsong eller två (eller tre) vet man på riktigt vilken typ av hojåkande man gillar bäst. Är det rejsandet, grussmiskandet, tourandet, twinputtrandet eller någonting annat som egentligen faller på läppen?

Åk och ha kul ett par säsonger på en lättkörd hoj som inte kostar skjortan

Det är väl ett bra tips fast hur kommer man fram till vad man gillar genom att bara köra på en hoj annat än att det blir billigare att välta den?
Citera
2015-08-19, 11:04
  #7
Medlem
BigIvars avatar
Kanske inte vad för typ av hoj, men vilken typ av hojåkning. Många gånger (dock inte alltid) så ger den typ av körning man gillar vilken sort hoj man vill ha.
Citera
2015-08-19, 11:36
  #8
Avstängd
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Jag gillar ditt tänk! Men att köra hoj utan ABS är aldrig en särskilt bra idé enligt statistiken.
Man kan lätt ersätta ABS:en med omdöme och övning. Lär dig hur man bromsar en mc så behövs ingen ABS. Det är inte avsaknad av ABS som orsakar olyckor, utan andra orsaker: en absolut majoritet av de som omkommit i olyckor de senaste åren har varit alkoholpåverkade, saknat mc-kort/fått körkortet indraget, kört oreggade eller stulna fordon. Många har krockat med andra fordon, kört in i räcken, krockat med älgar eller träd. Ingen har omkommit p g a avsaknad av ABS/hjullåsning.
Citera
2015-08-19, 12:09
  #9
Medlem
BigIvars avatar
Omdömet måste man alltid ha med sig när man kär motorcykel. Alltid!
Och visst bör man se till att öva på bromstekniken, det är bokstavligt talat livsviktigt. Man bör dock vara medveten om att det är en konst att slå på en tvärnit med en motorcykel och det är nog inte helt lätt att hålla huvudet kallt när den där 245:an med husvagn kör ut framför en.
ABS:en är ingen ursäkt för att köra omdömeslöst eller att slarva med träningen, men den kan vara djävligt bra att ha den dan det är på väg att gå åt skogen.
Citera
2015-08-19, 12:20
  #10
Medlem
emaptis avatar
Långt mycket bättre att köpa en sån isf en sporthoj oavsett kubik. Plus att dom kommer lära dig mecka blixtsnabbt. HD har låsningsfria bromsar som standard, går inte att låsa hur man än försöker, men det är livsfarligt om man bara kört HD och sätter sig på en riktig mc med normala bromsar, då finns risk att man flyger över styret direckt.

HD är världens bästa motorcykel, aldrig något fel enligt ägarna, tappar du en cylinder medan du är ute och åker så är det bara en helt vanlig vidsidanavvägenservice. Det är ju inte målet som är grejen med HD utan vägen dit, för målet når man sällan.
__________________
Senast redigerad av emapti 2015-08-19 kl. 12:22.
Citera
2015-08-19, 13:04
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emapti
Långt mycket bättre att köpa en sån isf en sporthoj oavsett kubik. Plus att dom kommer lära dig mecka blixtsnabbt. HD har låsningsfria bromsar som standard, går inte att låsa hur man än försöker, men det är livsfarligt om man bara kört HD och sätter sig på en riktig mc med normala bromsar, då finns risk att man flyger över styret direckt.

HD är världens bästa motorcykel, aldrig något fel enligt ägarna, tappar du en cylinder medan du är ute och åker så är det bara en helt vanlig vidsidanavvägenservice. Det är ju inte målet som är grejen med HD utan vägen dit, för målet når man sällan.

Det går visst att låsa framhjulet på en HD, även med enkelskiva. Nu vet jag inte vilka HD du har ägt men min twin-cam har rullat 4700 mil oöppnad. De äldre motorerna var inte lika skottsäkra.


Citat:
Ursprungligen postat av BigIvar
Av alla tillverkade Harleys så är 95% fortfarande ute på vägarna. 5% kom hem till garaget igen

Höhö Samtidigt är det enkel mekanik och twincammarna har ju iallafall ryktet "skottsäker". 74 hästar på 1490 kubik borgar nog för rätt lång livslängd.

Jag kan tycka att HD är en överprisatt hoj och att man får dubbelt så mycket för halva pengen om man skaffar en japansk custom. Däremot hejjar jag på alla andra hojar och är öppensinnad vad det gäller andra typer av hojar. HD är inte en livsstil för mig utan man prövar sig fram för att se vad man gillar. Jag är ju fortfarande ganska färsk förare. Denna snubblade jag över till ett riktigt kanonpris annars hade jag nog tröskat vidare med CBn tills jag hittade en BMW till vettigt pris.
Citera
2015-08-19, 13:07
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Man kan lätt ersätta ABS:en med omdöme och övning. Lär dig hur man bromsar en mc så behövs ingen ABS. Det är inte avsaknad av ABS som orsakar olyckor, utan andra orsaker: en absolut majoritet av de som omkommit i olyckor de senaste åren har varit alkoholpåverkade, saknat mc-kort/fått körkortet indraget, kört oreggade eller stulna fordon. Många har krockat med andra fordon, kört in i räcken, krockat med älgar eller träd. Ingen har omkommit p g a avsaknad av ABS/hjullåsning.

Citat:
Ursprungligen postat av BigIvar
Kanske inte vad för typ av hoj, men vilken typ av hojåkning. Många gånger (dock inte alltid) så ger den typ av körning man gillar vilken sort hoj man vill ha.

Fast å andra sidan är det ju svintråkigt att ligga och cruisa med en radfyra som vill piskas för att den ska ge något tillbaka och samma sak är det ju mindre kul att pressa en amerikan i kurvorna som vill släppa och fara ut i skogen.

Helst skulle man ha en 3-4 hojar :-) Behåller jag Dynan kanske man skaffar sig en billig cafe-räser om man vill leka lite.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback