Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-08-17, 23:31
  #1
Medlem
Lång slank kille som vill bygga en mer atletisk kropp. Började att träna i juni. Främst kondition med lite styrka, nu sista månaden har jag jag mixat upp mer. Kör kondition ena dagen sedan styrka andra dagen.

Ska börja gymma i början av september tänkte jag, jag har rätt dålig hållning med axlarna framskjutna. Övningar för att förbättra hållningen, vad jag ska tänka på när jag gör övningar med dålig hållning är jag tacksam för att få till mig.

En sak till är att musklerna på axlarna är olika stora, på höger sida är den rundad som den ska och på andra sidan sticker nyckelbenet upp. Jag är rädd att när jag gör övningar att jag antingen belastar mer på höger sida eller andra muskelgrupper på vänster sida vilket bör leda till större/mindre muskler på höger respektive vänster sida?

Sedan är det bara att köra korta intensiva pass på cirka 30, max 40 min så tungt jag klarar av i kontrollerad rörelse för att bygga massa?
__________________
Senast redigerad av Socialaterkomst 2015-08-17 kl. 23:55.
Citera
2015-08-18, 08:08
  #2
Medlem
Om axlarna inte är symetriska så skulle jag rådfråga någon utbildad om hur det åtgärdas
Citera
2015-08-18, 10:10
  #3
Medlem
Stärk upp ryggen genom att aktivt hålla bak skuldrorna även vid dragrörelse. Skulle rekomendera att du går till en sjukgymnast som kan visa hur och få dig att känna hur det ska kännas när man lyfter rätt.

Om du inte går iväg och får hjälp så kan jag säga att det bästa sätt att stärka en försvagad muskel inte är att lyfta tungt utan att lyfta länge så att uthålligheten i muskeln byggs upp. Sikta på 15-20 reps.

Att stärka en försvagad muskel är inget som går snabbt men fan vad det är värt det!
Citera
2015-08-18, 13:46
  #4
Medlem
Darw1ns avatar
Min ena trapezius släpade och var märkbart mindre i volym under många år. Jag fick lära mig den "hårda vägen" att försöka träna ena sidan endast resulterade i att man började släpa med den mer utvecklade trapezius än den som man ville utveckla, började alltså ha problem med att INTE dra snett i dragövningar osv.

Det absolut bästa du kan göra är att stå ut med den estetiska skillnaden och träna axlarna likgiltigt. Träna på en volym och intensitet båda axlarna klarar av så du inte snedbelastar.
Den kommer att komma ikapp oavsett om du kör 5x5 eller om du reppar 20 reps i 4 set.
Men det tar tid, väldigt lång tid.

Du kan ju lägga in något set i slutet på axel eller bröstpass där du kör just din underutvecklade axel i cablecrossen.

Själv älskar jag sidolyft (lateral raises) i cable, men du kan självklart köra frontlyft eller baksida axel också, variera gärna.

Sikta på att köra lätt, runt/under hälften av ditt 1RM, och kör 5 strikta (explosivt, och långsamt tillbaks) 5 med hård låsning i toppläge, 5 snabba strikta och pumpa ur axeln. Alltså ett set med 15 reps. (du kan självklart köra flera)

Försök att fokusera på att dra med deltoideus och inte med trapezius allt för mycket så ska du få se på en skön utveckling
Citera
2015-08-20, 02:01
  #5
Medlem
Lägg extra mycket fokus på baksida axlar, rygg och stretchning av de muskler som är spända (framsida).Kolla upp att du inte har dålig hållning i rygg också då det kan försämra hållning i axlarna.
Kolla upp tex "strength camp" på youtube, tycker det finns mycket bra tips där. Är en sida mera spänd eller svagare än den andra så lägg mera tid på att stretcha den sidan eller stärka upp den tills det blir jämnt.
Citera
2015-08-20, 03:06
  #6
Medlem
HomoNovuss avatar
Skrev ihop en kort sammanfattning om hur man hittar en naturlig hållning för ett tag sen, citerar nedan

Förövrigt håller jag med vad Darw1n säger till fullo, ett tips är att enbart träna med stänger och anpassa vikten efter den svagare sidan, och förbered dig på att det tar tid att rätta till.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback