2015-08-17, 18:10
Medlem
.Strix0rs avatar
Godkväll Flashback,

Jag har ett problem som garanterat kommer att förstöra min nattsömn och är tu-delat. Jag och min partner har en hyresrätt i ett bolag som planerar ett stambyte/renovering i år. Vi vill utföra ett direktbyte av lägenhet med en man i samma bolag.

Vi har fått motstridiga uppgifter beroende på vem som har tagit kontakt med bolaget.

Min partner:
Inga problem. Vi ska få bo i barrack / lånelägenhet under perioden för stambyte/renovering och sedan få flytta in igen.

Tredjepart (Direktbytes personen)
- Vi ska få bo i barrack, sedan blir det ett rivningskontrakt och vi kan bli utkastade. Detta hade han fått ifrån bolagets områdesrepresentant.

Mina frågor är som följer:
* Om direktbyte utförs, får bolaget ge den nya hyresgästen sämre avtal än det som vi redan har eller kan man propsa på en överlåtelse?
* Kan vårt kontrakt, förutsatt att vi bor kvar, konverteras till ett rivningskontrakt och riskera vräkning? Vi har alltid varit skötsamma och har inga klagomål på oss.

Väldigt virrigt förklarad men lite skakad då det låter som dom kan sparka ut oss lite hur som. Har ett möte med bolaget planerat för imorgon men det här kommer garanterat att resultera i dålig sömn och med familj också så tänker man lätt för mycket.
Citera
2015-08-17, 21:13
Medlem
Vid ett byte skriver man ett nytt avtal och det är fullt möjligt att ge sämre avtal. Men ska ni byta är det vad värden säger som ni ska lyssna på, se till bara att ni är tydliga med att det rör sig om ett byte och inte er nuvarande kontrakt. Det är vad ni kommer överens om med värden som betyder något eftersom det främst är denne ni har kontrakt med. Värden har ingen skyldighet att tillåta byten.
Citera
2015-08-17, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av u53rn4m3
Vid ett byte skriver man ett nytt avtal och det är fullt möjligt att ge sämre avtal. Men ska ni byta är det vad värden säger som ni ska lyssna på, se till bara att ni är tydliga med att det rör sig om ett byte och inte er nuvarande kontrakt. Det är vad ni kommer överens om med värden som betyder något eftersom det främst är denne ni har kontrakt med. Värden har ingen skyldighet att tillåta byten.
Å andra sidan kan man ju överklaga i hyresnämnden och få till bytet ändå.
Finns ju ingen anledning för värden att erbjuda er ett rivningskontrakt. Om bytet inte blir av har de en permanent hyresgäst som ska hysas in i barack och sen flytta tillbaka. Byter ni är "bördan" lika stor för värden, inte större, så det verkar orimligt att tro att de bara skulle gå med på rivningskontrakt. Och det skulle ni ju ändå inte acceptera.
Citera
2015-08-18, 16:57
Medlem
starbounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Strix0r
* Kan vårt kontrakt, förutsatt att vi bor kvar, konverteras till ett rivningskontrakt och riskera vräkning?

Jag var innan din tråd vid den bestämda uppfattningen att man aldrig kunde tvingas av sitt kontrakt om man hade ett vanlig tillsvidareavtal. (Förutsatt att man betalar hyran och sköter sig.)

Om det inte är på det viset så borde lagstiftningen ändras, allt annat är ju trams.
Senast redigerad av starbound 2015-08-18 kl. 16:59.
Citera
2015-08-18, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starbound
Jag var innan din tråd vid den bestämda uppfattningen att man aldrig kunde tvingas av sitt kontrakt om man hade ett vanlig tillsvidareavtal. (Förutsatt att man betalar hyran och sköter sig.)

Om det inte är på det viset så borde lagstiftningen ändras, allt annat är ju trams.
TS ska byta lägenhet med en annan hyresgäst, inte bara evakueras under renoveringen.
Citera
2015-08-18, 21:23
Medlem
starbounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av u53rn4m3
TS ska byta lägenhet med en annan hyresgäst, inte bara evakueras under renoveringen.

Ja, precis.

Möjligt att jag mest förvirrade med mitt inlägg, sorry.
Citera
2015-08-19, 15:19
Medlem
.Strix0rs avatar
Efter x antal turer med hyresgästföreningen och bolaget så har vi fått klarhet i situationen.
Båda kan byta och få förstahandskontrakt efter renoveringen. Det är bara nu i samband med den som rivningsavtalet är aktuellt.
Citera
2026-07-08, 12:19
Avstängd
SodaFointains avatar
Jag har med rivingskontrakt som går ut 31 augusti men har ej hört nått än men har hört uppsägning kan ske 1 månad innan
Citera
2026-07-08, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SodaFointain
Jag har med rivingskontrakt som går ut 31 augusti men har ej hört nått än men har hört uppsägning kan ske 1 månad innan

Uppsägning? Upphör kontraktet den 31 augusti så upphör det ju, vad är det som ska sägas upp?
Citera
2026-07-08, 13:06
Avstängd
SodaFointains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Uppsägning? Upphör kontraktet den 31 augusti så upphör det ju, vad är det som ska sägas upp?
De måste meddela mig. Det stod man kan få uppsägning 1 månad innan,. Så kanske kommer i slutet av juli
Citera
2026-07-08, 13:07
Avstängd
SodaFointains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
De ska säga upp mig skicka lapp att jag måste flytta men kontraktet kan bli förlängt. Måste ha möte med biståndshandläggaren men hon har semester till 17 augusti! Har ej kunnat haft möte innan 31 maj då jag har varit på sjukhus
Citera
2026-07-08, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SodaFointain
De måste meddela mig. Det stod man kan få uppsägning 1 månad innan,. Så kanske kommer i slutet av juli

Det står så i ditt kontrakt?
För det för fullt möjligt att skriva ett tidsbegränsat kontakt som upphör utan uppsägning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in