Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-08-14, 22:06
  #1
Medlem
IMBILDENs avatar
Har noterat att många turkar, eller möjligen kristna från mellanöstern ofta har halskedjor och kors hängande i innerbackspegeln. Ofta i en svart Audi eller BMW.

Varför gör man det? Är det för att uttrycka sin kristendom? Visserligen hänger många kors upp- och ned (troligen pga tyngdlagen), så man skulle nästan kunna tro att de är satanister, men det är nog mest en slump skulle jag tro. Verkar inte vara några Heavy Metal fans som sitter bakom ratten i alla fall

Någon som har någon teori? Kanske har det även ett namn?
Citera
2015-08-14, 22:11
  #2
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Turkiet är ett land där Islam dominerar, tror 95% är muslimer där?

Tror nog du tänker på kristna Araber, Syrianer till exempel har många kristna. Kristna ortodoxa kyrkor ligger lite här och var i Stockholm och domineras vad jag vet av Syrianer.

Varför dom har kors i sin bil är väl för att dom tror det ska beskydda dom på något vis? Det är deras religion. Inte konstigt, varför dom är religiösa är en annan fråga.

Har själv noterat fenomenet dock, men har inte mycket att säga om det.
Citera
2015-08-14, 22:11
  #3
Medlem
HemanAfSupermans avatar
Förlåt jag kan verkligen ha fel nu men jag har hört att det är böneband som hänger i backspegeln, ger tur... Att korset blir "felvänt" beror just på att själva bönebandet hänger upp och ned...
Citera
2015-08-14, 22:14
  #4
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
Turkiet är ett land där Islam dominerar, tror 95% är muslimer där?

Tror nog du tänker på kristna Araber, Syrianer till exempel har många kristna. Kristna ortodoxa kyrkor ligger lite här och var i Stockholm och domineras vad jag vet av Syrianer.

Varför dom har kors i sin bil är väl för att dom tror det ska beskydda dom på något vis? Det är deras religion. Inte konstigt, varför dom är religiösa är en annan fråga.

Har själv noterat fenomenet dock, men har inte mycket att säga om det.

Okej, ja där ser man..., såg nu att det redan fanns en liknande tråd under etnologi..., själv tycker jag dock att det måste vara jobbigt att ha en massa tingel-tangel som hänger och dinglar från backspegeln
Citera
2015-08-14, 22:16
  #5
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemanAfSuperman
Förlåt jag kan verkligen ha fel nu men jag har hört att det är böneband som hänger i backspegeln, ger tur... Att korset blir "felvänt" beror just på att själva bönebandet hänger upp och ned...


Okej, när du säger det så. Tror jag sett lite olika varianter. En del tycks ha radband hängande i backspegeln också, men då tillhör man kanske en annan kultur? Har tänkt att det kanske är för att lugna ned sig i trafiken? Att om man blir förbannad i en bilkö tar man ned radbandet och räknar kulorna...?
Citera
2015-08-15, 02:16
  #6
Medlem
Bob'sYerUncles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Har noterat att många turkar, eller möjligen kristna från mellanöstern ofta har halskedjor och kors hängande i innerbackspegeln. Ofta i en svart Audi eller BMW.

Någon som har någon teori? Kanske har det även ett namn?

Täljeturkar dvs syrianer/assyrier, som hör till syrisk-ortodoxa kyrkan, har allt som oftast kors hängandes i backspegeln i sin BMW.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback