2007-05-14, 00:33
Avslutad
hej

Citat:
Ursprungligen postat av retardo
Jag efterlyser en 15-minuters serie , som gick på "Bullen" sent 80tal / tidigt 90tal .. det var något kriminellt tuffing gäng på "Rollerblades" som målade graffiti och dylikt, någon som minns vad den hette?

Javisst, den hette Barnens Detektivbyrå.
Citera
2007-05-15, 07:06
Medlem
erikbes avatar
Upptäckte till min stora förvåning att Charles Nonsens går att köpa på dvd. Discshop och Lovefilm har den bl.a

Clementin, clementin
Citera
2007-05-19, 00:22
Medlem
raskenss avatar
http://www.youtube.com/watch?v=M7Xrnnnbfgc

jojjomensan detta pipande minns jag så väl också. Jag vill minnas det var en speciell signal dom sände ut som styrde slavsändarna över landet så att dom skulle stänga. Är lite osäker på detta, kanske någon kunnig på TV-teknik kan svara på vad det var för signaler på slutet?

Har ett svagt minne av att vid ett tillfälle sändes dessa korta pipande ljud av en ren olyckshändelse ut i ett program varav följden blev att alla sändare i landet slocknade...
Citera
2007-05-19, 01:08
Moderator
Nospheratus avatar
Jag efterlyser en karaktär som förekom i något svenskt ungdomsprogram i slutet av åttiotalet. Jag minns fan inte vilket program det kunde ha varit men de hade alltid ett sketchinslag med en lodig hårdrockare som pratade som ett mongo. Långt krulligt hår hade han, och en svart klassisk mc-jacka. Jag tror han kan ha haft ett par spegelglasögon i pilotmodell också.

I en av sketcherna går han in i en skivbutik och ska köpa en skiva med Kenny Rogers till sin farsa. Han står och gafflar en lång jävla stund med expediten om att plattan är en present till farsan och minsann inte till honom själv.
När han kom hem så sätter han på plattan och börjar grina, "Kenny Rogers, alltså, han e så jäääävla bra...snyft".

Jag bara minns det där eftersom det blev nån grej vi körde med i plugget om valfritt irritationsobjekt, "Han e så jäääävla bra...buhu". Jag försöker komma på vad karaktären kan ha hetat, någonting säger mig att det kan ha varit något med "svett", typ Svettlof, Svettman eller Svettson.

Jävligt vag beskrvning men det kanske ringer en klocka hos någon? Vore bara kul att komma ihåg vad det där var för något.
Citera
2007-05-19, 06:10
Medlem
erikbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Jag efterlyser en karaktär som förekom i något svenskt ungdomsprogram i slutet av åttiotalet. Jag minns fan inte vilket program det kunde ha varit men de hade alltid ett sketchinslag med en lodig hårdrockare som pratade som ett mongo. Långt krulligt hår hade han, och en svart klassisk mc-jacka. Jag tror han kan ha haft ett par spegelglasögon i pilotmodell också.

I en av sketcherna går han in i en skivbutik och ska köpa en skiva med Kenny Rogers till sin farsa. Han står och gafflar en lång jävla stund med expediten om att plattan är en present till farsan och minsann inte till honom själv.
När han kom hem så sätter han på plattan och börjar grina, "Kenny Rogers, alltså, han e så jäääävla bra...snyft".

Jag bara minns det där eftersom det blev nån grej vi körde med i plugget om valfritt irritationsobjekt, "Han e så jäääävla bra...buhu". Jag försöker komma på vad karaktären kan ha hetat, någonting säger mig att det kan ha varit något med "svett", typ Svettlof, Svettman eller Svettson.

Jävligt vag beskrvning men det kanske ringer en klocka hos någon? Vore bara kul att komma ihåg vad det där var för något.

Låter lite som Jonas Indes karaktär Tommy Bolin, från I Manegen med Glenn Killing etc. men han är ju inte krullig och det var inte så tidigt. Nu blir jag nyfiken

http://www.youtube.com/watch?v=_o92Oq6SyDA
Citera
2007-05-19, 10:37
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erikbe
Låter lite som Jonas Indes karaktär Tommy Bolin, från I Manegen med Glenn Killing etc. men han är ju inte krullig och det var inte så tidigt. Nu blir jag nyfiken

http://www.youtube.com/watch?v=_o92Oq6SyDA
Jajjemen! Där är han ju! Haha!

Okej det var alltså minnet som svek, så jävla krullhårig var han ju faktiskt inte. Nu när jag fick namnet på honom så googlade jag lite och fick fram att Tommy Bohlin debuterade i ungdomsprogrammet Sputnik. Där satt den! Tack!
http://www.aftonbladet.se/puls/9904/16/inde.html

Edit: Efter ett snack med polaren så har jag kommit fram till att svettkillen hette Svettloff (Kanske Östblocksnamnet Svetlov?) som var någon raggarkille som hade inslag med korta monologer i tv. Det här var riktigt tidigt åttiotal så jag var lite för liten för att komma ihåg eller ge mer detaljer.
Citera
2007-05-19, 10:39
Medlem
erikbes avatar
Han hängde med ett tag och var även med i Percy Tårar. Då med kortare hår och slitnare psyke. Precis som Inde

Hallå där, Anna, jag heter Tommy...Körberg BAAAAA
Citera
2007-05-19, 10:52
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erikbe
Han hängde med ett tag och var även med i Percy Tårar. Då med kortare hår och slitnare psyke. Precis som Inde

Hallå där, Anna, jag heter Tommy...Körberg BAAAAA
Grejen är att redan när du skrev Jonas Inde så kom jag att tänka på i Percy Tårar när han står och imiterar Cliff Burton från Metallica.
"Det var här dom volta med bussen, va"

Då trillade poletten ned, samma mongoröst, jag tänkte att det måste varit han jag hade sett. Youtubeklippen bekräftade allt...Tommy Bohlin, jag minns att det var han som var det roliga med det där ungdomsprogrammet.
Citera
2007-05-19, 12:27
Medlem
erikbes avatar
Jag är ju nötallergiker va...
Citera
2007-05-22, 07:34
Medlem
fisk0s avatar
Jag orkade inte läsa igenom alla 114 sidorna, så jag ber om ursäkt om det här kommit upp tidigare (jag gjorde dock en ämnessökning på titeln utan resultat), men är det någon annan som minns tävlingsprogrammet Time-out i ZTV:s tidiga barndom? En grupp personer sprang runt i någon stor byggnadsställning med checkpoints där de tävlade i olika dator- och TV-spel, minns speciellt en sekvens ur Donkey Kong för SNES (med en gruvvagn) och något virtual reality-spel.
Har försökt googla efter någon som helst information om det här programmet, men har inte hittat något.
Citera
2007-05-23, 09:27
Bannlyst
vart tog "den vita stenen" vägen från 70-80 talet?...den tyckte jag var bra när jag var liten...kommer fortfarande ihåg pianolåten och hur skådisarna såg ut och en hel del av handlingen
Citera
2007-05-23, 09:45
Medlem
erikbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deman
vart tog "den vita stenen" vägen från 70-80 talet?...den tyckte jag var bra när jag var liten...kommer fortfarande ihåg pianolåten och hur skådisarna såg ut och en hel del av handlingen

Den gick på svt tidigare i år har jag för mig. Finns även som köpfilm samt på pb

http://www.ginza.se/index.aspx?artnr=1223
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in