Citat:
Ursprungligen postat av Kuggarn
Ja. Han ställde upp för en tvintervju för några år sedan och berättade om hela hans liv, hur han handskats med kritiken, hans barndom etc... Det framgick med all önskvärd tydlighet att han har grava issues kring det faktum att hans äldre (mycket älskade broder) drunknade framför lille Staffans ögon när han var i femårsåldern. Något som satte djupa spår i hans lilla själ. När jag såg hur han då typ 55-60 år senare kan sitta och böla i TV över detta faktum så insåg jag att detta har definierat hans konstnärskap sedan dess... Tänk efter själv. Det är så mycket han pysslat med som handlar om död, saknad, skräck, ångest, passager etc att det måste handla om självterapi. Visst var det ibland uppblandat med klassisk 70-talskommunism (storpotäten som räknar alla sina potatisar osv) men i stora drag så menar jag att hans barnprogram, i större utsträckning, handlade om hans terapi än pedagogik och lämpliga budskap för barn.
Du har säkert rätt. Mina licenspengar har gått till olika huskurer, för att den där fan skulle försöka må bättre.
När jag tänker på det så undrar jag om inte nästan alla av 70-talets barnprogramsskapare brottades med inre demoner av något slag.
Det tvivelaktiga
Ville Valle och Viktor, (som låg till grund för Björne) var ju ett sr-alster som tydligt speglade ordentligt utblommad mental ohälsa.
Den där björndräkten som Jörgen Lantz drog på sig senare, bör som symbol utan tvivel kunna härledas till svårartad sinnessjukdom.