2006-03-31, 17:05
Medlem
erikbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Har inte gått igenom alla inlägg men, jag kan tipsa om SVT:s hemsida som har ett öppet arkiv med gamla tv-program. Jag fastnade för gamla "Visst nappar det" med Bengt Öste. Jävligt skoj att se igen, även "Sant och sånt" finns att beskåda bland mycket annat.

Annars minns jag barnprogrammen på 70-talet som mycket skrämmande.

Bland det senaste dom lagt ut gillar jag klippen från Barnjournalen. Intervju med Kiss bl.a
Citera
2006-03-31, 17:37
Medlem
mishimas avatar
Leif Furhammar har nyligen kommit med boken "Sex, såpor och svenska krusbär: Television i konkurrens". Det är en orgie i bortglömda TV-program. Läs den om ni är intresserade.
Citera
2006-03-31, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nudeheaven
Var det den som hade Del Shannons "Runaway" som signaturmelodi?

svar JA, underbart soundtrack i hela serien för övrigt!
Citera
2006-04-02, 01:06
Medlem
offe_mans avatar
Brottsvåg på femman minns jag med glädje.
Eller ja, det var inte kul när polarna delades typ
Citera
2006-04-02, 01:50
Medlem
vinbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothenburger
Professor Drövels hemlighet? :-) "i dom djupa skogarna utanför Oslo......"

På länken nedan kan man ta del av berättarröstens mycket dramatiska inledning:
http://www.jkkonsult.se/nostalgi/tv/Drovel_inledning.mp3

Serien finns nu på DVD!
http://butikken.nrk.no/shop/index.wa2?ParentProductId=1144

Enligt min mening är Professor Drövels hemlighet den bästa barnserie som någonsin gjorts. Den har den perfekta blandningen av humor och spänning.

Allra mest gastkramande var ju slutet på varje avsnitt då något som verkade vara mycket dramatiskt hände, varpå bilden frystes och den dånande fanfaren spelades, underbart!
Citera
2006-04-02, 08:11
Medlem
erikbes avatar
Har köpt både "Proffessor Drövel..." och "Spektralsteinarna" och jag slås över hur bra serierna är. Jag får fortfarande rysningar när jag väntar på varje avsnitts slutscener. Drömde mardrömmar länge om avsnitten där en av bröderna lyfter på en trälåda längs vägen och kommer ner i en mörk källare där ett monster har en tjej som fånge samt när dracula kommer upp ur sin kista och går till tandläkaren
Citera
2006-04-02, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erikbe
Har köpt både "Proffessor Drövel..." och "Spektralsteinarna" och jag slås över hur bra serierna är. Jag får fortfarande rysningar när jag väntar på varje avsnitts slutscener. Drömde mardrömmar länge om avsnitten där en av bröderna lyfter på en trälåda längs vägen och kommer ner i en mörk källare där ett monster har en tjej som fånge samt när dracula kommer upp ur sin kista och går till tandläkaren
Jag gillade också Professor Drövel. Tyvärr missade jag det sista avsnittet och fick gå i flera år och fundera på hur det slutade..... Deppiga minnen....

Kan man köpa serien på DVD?
Citera
2006-04-02, 09:32
Medlem
Gammal Hårdrockares avatar
Vind för våg. Västtysk serie i tre delar (tror jag) Som handlade om två tonåringar som ställde till det för sig. Den ena snubben tror jag kallades "Chocky" eller "Chocker" och sedan fanns det en tjej med som båda var förtjusta i som hette Elli Grün, det minns jag exakt av någon anledning. Tror att den gick 81 eller något.
James 15 år. Var en långfilm som handlade om en kille som flyttade med sina föräldrar från Oregon till Boston. Blev sedan en tv-serie. 81 det också tror jag.
Man mot man. Amerikansk. Spände över både första och andra världskriget och handlade om en karl och hans karriär inom armén. Naturligtvis var det lite kärlek med också. 70-talet någon gång.
Makten och härligheten. En immigrant kommer till USA och slår sig fram inom affärsvärlden under artonhundratalet, naturligtvis går allt åt helvete i slutet. Också detta 70-talet.
Studs Lonnigan. Minns inte så bra men jag har för mig att det handlade om en snubbe på Brooklyn som försökte göra affärer i tygbranschen. Det var även någon kärlekshistoria med som var dömd att misslyckas från början. Antingen så var det han eller hon som var av judisk härkomst och detta krånglade till allting. 70-talet det också.

Miami Vice. Härlig polisserie som håller än idag. Funderar starkt på att köpa serien på DVD.

Varuhuset. Gränsfall mellan kvalitetsserie och såpa. Fungerar dock som härligt tidsdokument från en tid när kvinnorna var vackra, musiken härlig och pengarna stod som spön i backen.

"Shogun"

"Törnfåglarna"

"Nord och Syd"

"Mot alla vindar"

"Lackalänga" (Svensk)

"Lycka till" (Svensk)
Citera
2006-04-02, 13:40
Medlem
vinbras avatar
Ljud på ett av de härliga avsnittsluten på Drövel: http://www.jkkonsult.se/nostalgi/tv/Drovel_slut4.mp3

Citat:
Ursprungligen postat av General Ofog
Jag gillade också Professor Drövel. Tyvärr missade jag det sista avsnittet och fick gå i flera år och fundera på hur det slutade..... Deppiga minnen....

Kan man köpa serien på DVD?
Jajjemen! Gå bara in på den här länken och registrera dig, jag har just beställt själv.
http://butikken.nrk.no/shop/index.wa2?ParentProductId=1144

Citat:
Citera
2006-04-02, 15:47
Medlem
erikbes avatar
Varuhuset är odödligt. Rickard och Tina i charken, Bengt som smygsuper nere på lagret, Kjelle, säkerhetsansvarig och ständigt tuggummituggande, snälla Daniel och Caros som fick fiender överallt. Höll på att glömma Conny, charmören som fick Ingrid på fall. Jag kan hålla på ett tag till...
Citera
2006-04-03, 15:57
Medlem
Citat:
Varuhuset är odödligt. Rickard och Tina i charken, Bengt som smygsuper nere på lagret, Kjelle, säkerhetsansvarig och ständigt tuggummituggande, snälla Daniel och Caros som fick fiender överallt. Höll på att glömma Conny, charmören som fick Ingrid på fall. Jag kan hålla på ett tag till...

...och Carsten som var bög. Minns att Carsten blev ett skällsord på skolgården efter det avsnittet. "-Va fan, äru alldeles Carsten eller?!". Kjell, blev inte han indragen i masssa skumraskaffärer? Har ett minne av ramsan "Kjell, kriminell, han är inte snäll..."
Citera
2006-04-03, 16:17
Medlem
Jag kollade erikbes länk till Hajk, och hittade detta underbara Hajk-inslag:

Bengt tillverkar en säckpipa

Bengt Alsterlind visar hur man kan tillverka en säckpipa med enkla medel. Ur Hajk 1987-01-17

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in