2006-01-16, 23:08
Medlem
Kuggarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darksidedesign
Hur många här minns Gnurglan, The New Shmoo, som gick under jullovet 1982? i Familjen Jullovsson?

Den tecknade serien är väldigt lik Scooby Doo och istället för en hund så är det en blob tillsammans med ett gäng från en mysterietidning som löser olika skumma saker såsom Draculas återkomst och den skumma superhjälten Kapten Mentor...

Har själv fått tag på en del avsnitt på ett par gamla vcr-band men måste först reparera video.

http://www.geocities.com/corvenpage_miami2/Scripts/OtherCartoons/Schmoo.html

Jag minns Shmoo också. Jullovssons är väl den enda gången som Schmoo gått tror jag...
Citera
2006-01-17, 08:30
Medlem
Darksidedesigns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Coolt! Har du fått tag i Schmoo/Gnurglan? den var ju hur tuff som helst. Tyvärr lades den ned ganska snabbt. Jag älskade den som barn.

Japp, det har jag! Köpte en gammal Philips VCR från 1978 med en kasse band på auktion i juli 2005. Det står bland annat Gnurglan på flera band och även Mupparna och lite andra godsaker.

Det enda som är fel på videon är att en drivrem har gått sönder och behövs alltså bytas. Jag ska ut på jakt idag efter en ny och hoppas att kunna se lite klassisk tv ikväll.

Minns ni E.T specialen E.T and friends som gick 1982 med Robin Williams som bland annat spelade Mork i programmet. Han presenterade klipp ur gamla sci-fi rullar.
Citera
2006-01-17, 08:33
Medlem
Darksidedesigns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuggarn
Jag minns Shmoo också. Jullovssons är väl den enda gången som Schmoo gått tror jag...

Det stämmer nog rätt bra. Jag vet att serien nu går i Australien på Cartoon Network/Boomerang.
Citera
2006-01-17, 08:51
Medlem
Darksidedesigns avatar
Slänger iväg ett par titlar till...

20 000 leauges under the sea, den tecknade versionen av Ranking/Bass (Familjen Jullovsson)

Om trädkojor (svensk dokumentär från tidigt 80-tal som handlar om barn som byggt ett helt samhälle med trädkojor)

Det stora barnkalaset med bland annat Johannes Brost och Mona Seilitz från 1982

Magasinet om filmcensur, om bland annat E.T och "skadlig" reklamfilm

Studio S, klassikern om videovåld

Närkontakt - yttre rymden (Children of the Dog Star) Denna har jag sökt i många år.

Triffidernas uppror (Day of the Triffids)

Agaton Sax

The Minikins (Gick på Sommarlovsmorgon och handlade om en familj som reste till en ön där de träffade småfolket Minikins)
Citera
2006-01-17, 11:51
Medlem
erikbes avatar
Varför hittar aldrig jag något sådant på loppis? Har ett avsnitt av Julofsson inspelat. Ulf Brunnberg i skägg . Lite väl mycket tecknade importer för min del, samma med Toffelhjältarna
Citera
2006-01-17, 14:58
Medlem
offe_mans avatar
Citat:
...och även Mupparna...

Deras show från 70-talet?
Citera
2006-01-17, 18:05
Medlem
Darksidedesigns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av offe_man
Deras show från 70-talet?

Jajamensan! Inspelningar från första tv-sändningarna 1978-79-80.
Citera
2006-01-17, 18:10
Medlem
Darksidedesigns avatar
Lite fler titlar jag hittade på VCR idag:

Vita sälen
Stjärnornas Krig
Jorden runt på 80 dagar
Bolek & Lolek
Jalle, Julle & Hjulius
Gnurglan
Columbus
Soptunna

Nåt som hette Abborträsket? Tecknat program om en sjö...
Citera
2006-01-19, 11:43
Medlem
erikbes avatar
Citat:
Lite fler titlar jag hittade på VCR idag:

Vita sälen
Stjärnornas Krig
Jorden runt på 80 dagar
Bolek & Lolek
Jalle, Julle & Hjulius
Gnurglan
Columbus
Soptunna

Nåt som hette Abborträsket? Tecknat program om en sjö...

VCR är det amerikanskt format? inte VHS med andra ord?

Hjalle, Julle och Hjulius minns man ju. Trollet täckt av mossa och hans små polare med en liten bil som lät roligt. Gjort i Norrköping, för tjyvingen

Något om är väldigt eftertraktat bland samlare är ju "När det blåser på månen". Är det någon här som har något att berätta om den produktionen? Den var väl inte svensk från början?
Citera
2006-01-19, 12:05
Medlem
Cineastens avatar
Det blåser på månen hette den. Serien är från 1985 och regisserades av Agneta Ginsburg. sex avsnitt visades mellan andra februari och nionde mars. Jag har bestämt för mig att Alexandra Rapaport gjorde en utav rollerna.

1945 skrev Eric Linklater boken som serien baseras på.

Citat:
Systrarna Dina och Dorinda får problem när det blåser på månen - om de är snälla blir de ännu snällare, men om de busar en sådan kväll så blir allting bara ett elände. En dag rymmer de från Fröken Tjatlund och alla andra som bara skäller. De ska få hjälp av en häxa så att de kan befria sin pappa som blivit fånge i ett främmande land. Till att börja med förvandlar de sig till känguruer och blir vänner med en puma och en falk. En bok att skratta och gråta med.

Eric Linklater (som också har skrivit bland annat Djuphavspirater) hittade på den här historien för sina döttrar under en regnig promenad på 40-talet. Den är en typisk engelsk krigstidshistoria, med en hjältemodig pappa som sitter fånge hos en elak greve, modiga barn, en sträng guvernant och mat i överflöd.

Lite ny info från Moviemix
Citat:
Det blåser på månen blir film av Per Åhlin
Per Åhlin och hans lilla animeringsföretag PennFilm är väl mest kända för Karl-Bertil Jonssons julafton, Dunderklumpen och resan till Melonia.

Det blåser på månen är en riktig barnboksklassiker, skriven 1944 av Eric Linklater. För närvarande håller den på att förvandlas till ytterligare ett underbart tecknat alster signerat PennFilm, alias Per Åhlin. Per står för design och regi. För manus står enannan gammal litterär kändis, Ulf Stark.
Citera
2006-01-19, 12:14
Medlem
Darksidedesigns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erikbe
VCR är det amerikanskt format? inte VHS med andra ord?

Hjalle, Julle och Hjulius minns man ju. Trollet täckt av mossa och hans små polare med en liten bil som lät roligt. Gjort i Norrköping, för tjyvingen

Något om är väldigt eftertraktat bland samlare är ju "När det blåser på månen". Är det någon här som har något att berätta om den produktionen? Den var väl inte svensk från början?

VCR är förelagan till Video 2000, se bilden på en Philips VCR från 1978
Citera
2006-01-19, 12:18
Medlem
Braggs avatar
Fanns en tecknad serie, tror den hette 'Det var en gang'. Kan det stamma? Originalland Frankrike (tror jag) och handlade om historiska handelser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in