2024-12-17, 14:24
Medlem
jack.danielss avatar
Vill slå ett slag för en Ale som står i julöls sortimentet: Abbaye D aulne christmas triple ale. En underbar 9 procentare för 30kr 👍
Citera
2024-12-17, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Vill slå ett slag för en Ale som står i julöls sortimentet: Abbaye D aulne christmas triple ale. En underbar 9 procentare för 30kr 👍
Den är ypperlig!
Citera
2024-12-31, 20:41
Avslutad
Till nyårsmiddagen (Toast Skagen (starter) lax i folie med sparris & potatis (huvudrätt) .. ) blir det en Staropramen Dark. Passar även utmärkt som julöl och till smörgås/smörgåstårta.
Citera
2025-01-01, 17:22
Medlem
Rebali179s avatar
Det blev en Nunnans Vardagsöl 3,5 % kostade 30 kr på Priso Linköping Vasastan
i går i alla fall av lokala Bryggeriet Vreta Klosters Bryggeri.

Ljus lager dock men det var det som fanns, Den var rätt ok
men jag blev lite besviken Kändes lite smaklös,
Citera
2025-01-03, 00:15
Medlem
Loxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Det blev en Nunnans Vardagsöl 3,5 % kostade 30 kr på Priso Linköping Vasastan
i går i alla fall av lokala Bryggeriet Vreta Klosters Bryggeri.

Ljus lager dock men det var det som fanns, Den var rätt ok
men jag blev lite besviken Kändes lite smaklös,

Det är inte en lager, nej.
Citera
2025-01-03, 08:58
Medlem
Om man gillar öl med utpräglad humlebeska är det tysk öl som gäller, typ Jever, König, Warsteiner, Krombacher och liknande.
För bäst smakupplevelse bör alkoholhalten ligga mellan 4,7 till max 5,2%.
Citera
2025-01-03, 12:39
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Segafredo
Om man gillar öl med utpräglad humlebeska är det tysk öl som gäller, typ Jever, König, Warsteiner, Krombacher och liknande.
För bäst smakupplevelse bör alkoholhalten ligga mellan 4,7 till max 5,2%.
"Öl" är så mycket annat än ljus lager. De märken du hänvisar till har ett ganska högt IBU (International Bitterness Unit) för just typen lager/pilsner, som normalt ligger runt 20-40 IBU. Amerikansk Pale Ale ligger också
runt 30-40 IBU och amerikansk IPA ligger runt 40-60 IBU, sedan kommer dubbel-IPA och Barley Wine med IBU från 50 och uppåt. IBU över 100 anses inte vara smakmässigt identifierbart eftersom smaklökarna inte klarar mer.

Upplevd beska handlar också om balans mellan malt, humle och alkoholhalt, en maltig och alkoholstark öl kan upplevas som mindre besk än en ljus lager, trots betydligt högre IBU.
Citera
2025-01-04, 08:39
Medlem
The.Toffeess avatar
Ska dra på fest och undrar vilken som är den godaste fylleölen? Alltså ingen smakrik/tung öl utan något lättdrucket som smakar ok. Procenthalt 5-6% och föredrar 33cl burk p.g.a flaskor är onödig vikt att släpa på. Föredrar också 33cl burk över 50 cl burk.

De få gånger det har varit fest har jag köpt Norrlands guld 5,3% 33cl burk men vill testa något nytt. Vad säger ni om guldkällan 5,7% alltså den svarta burken? Eller Melleruds paradpilsner 6%?

ELK brew 7,5% på glasflaska är jävligt lättdrucken och ljus tyvärr blir man så packad snabbt på den pga den är så stark och lättdrucken. Normalt sett brukar så starka öl smaka väldigt mycket sprit om det är ljus lager men denna är konstigt nog så len i smaken.
Senast redigerad av The.Toffees 2025-01-04 kl. 08:42.
Citera
2025-01-04, 11:44
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The.Toffees
Ska dra på fest och undrar vilken som är den godaste fylleölen? Alltså ingen smakrik/tung öl utan något lättdrucket som smakar ok. Procenthalt 5-6% och föredrar 33cl burk p.g.a flaskor är onödig vikt att släpa på. Föredrar också 33cl burk över 50 cl burk.

De få gånger det har varit fest har jag köpt Norrlands guld 5,3% 33cl burk men vill testa något nytt. Vad säger ni om guldkällan 5,7% alltså den svarta burken? Eller Melleruds paradpilsner 6%?

ELK brew 7,5% på glasflaska är jävligt lättdrucken och ljus tyvärr blir man så packad snabbt på den pga den är så stark och lättdrucken. Normalt sett brukar så starka öl smaka väldigt mycket sprit om det är ljus lager men denna är konstigt nog så len i smaken.
Same shit, different name. Det är så otroligt små smakskillnader, så det är väldigt personligt vilken som är "godast". Köp några av varje och testa är väl det enklaste.
Sen verkar du ju knappast bry dig om "gott" när du nämner Elk Brew som lättdrucken, den är väl bland de mest vedervärdiga som säljs på systemet, så ta det billigaste (mest APK) du kan hitta så blir du nog nöjd.
Citera
2025-01-04, 12:36
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:

Den absolut godaste (enligt facit, alltså mig ) riktigt billiga ölen är Pistonheads Haze lager. Mycket smak, god smak och dessutom riktigt billig. Jag är seriöst imponerad hur dom fått till den. Det är ju en Haze lager så det är inte riktigt samma blask som dom flesta andra du nämner men det borde man se som en bra sak.
Paradpilsnern är också ett steg över dom andra du pratar om, det är en mer normal lager om man hellre vill ha det.
Citera
2025-01-04, 13:58
Moderator
Neksnors avatar
Citat:

Hitta burken med mest APK, men sikta på max ca 5,5 % alkohol, då kan festen pågå längre. Komplettera sedan med två Pistonhead eller liknande som inledning för att få lite smak.
Citera
2025-01-04, 14:36
Avslutad
Jag dricker aldrig öl och därför köper jag det aldrig heller. Men så gjorde jag ett undantag i våras, för att iordningställa en "ölfälla" åt mördarsniglarna. Jag köpte en burk Norrlands Guld lager på måfå. Men ölfällan blev aldrig av, det var väldigt få mördarsniglar i fjol, så ölburken blev stående. Till slut stod jag i valet och kvalet, att hälla ut ölet ge bort det eller försöka dricka upp det. Jag valde att försöka dricka upp det. Det såg gott ut när det hällts upp i ett glas, men det var odrickbart. Jag förstår inte hur man kan dricka Norrlands Guld lager och tycka att det är gott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in