2020-12-14, 13:28
Medlem
Jag såg att bolaget har lanserat en ny öl från 1 december ifrån Tjeckien för 7,90kr (+pant), är det någon som hunnit prova på den nya "fulölen" Král lev Pivo?
Citera
2020-12-14, 20:20
Medlem
2666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av partajjare
Jag såg att bolaget har lanserat en ny öl från 1 december ifrån Tjeckien för 7,90kr (+pant), är det någon som hunnit prova på den nya "fulölen" Král lev Pivo?

Inne på min andra platta.

Ganska smaklös, lite vattnig. Men absolut inte äcklig. Väl värd 214:- för 24 bärs.
Citera
2020-12-14, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2666
Inne på min andra platta.

Ganska smaklös, lite vattnig. Men absolut inte äcklig. Väl värd 214:- för 24 bärs.
Låter bra om man kollar på priset Inte mer än så man kan förvänta sig
Citera
2020-12-15, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av partajjare
Har aldrig provat Sarek, då har jag en till att prova! Älskar att prova nytt, men är ofta för feg för att bara välja ut någon. Om inte annat så hade Sarek en intressant burk, fin design. Gillar du lite mer fruktiga ölsorter? Isåfall kan jag absolut rekommendera Coppersmith´s Lager. Den ligger på 17kr/st riktigt god och fruktig. Kanske passar den här ölen dig också? Släpps i början på nästa år 4 januari.
https://www.systembolaget.se/produkt/ol/snorsjo-3556603/

Ja jag ska ju inte försöka ge dig allt för höga förhoppningar på Ey´bro men man kan ju inte förvänta sig allt för mycket av en 7,90kr (+ pant) öl, men jag förväntade mig mycket värre och kommer absolut köpa den igen om jag känner mig snål (213kr plattan). Händer inte så ofta att jag köper dyra öl, så om du/ni har några fler godingar från 20kr och nedåt så tar jag gärna emot fler tips!

Är inte så förtjust i fruktiga öl utan vill helst ha öl med bara beska.
Och gillar inte öl med sötma. Hellre då lite blaskigare öl.

Tycker Småland 5,2 är bland de bättre ölen om man tar de billigaste.
Citera
2020-12-21, 11:39
Medlem
Löwenbräu är populärt i vissa kretsar. Är inget fel på den men är den bättre än Falcon eller Millenium eller vilken ljus lager som helst?

https://www.systembolaget.se/produkt/ol/lowenbrau-141612/
Citera
2020-12-21, 12:04
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Löwenbräu är populärt i vissa kretsar. Är inget fel på den men är den bättre än Falcon eller Millenium eller vilken ljus lager som helst?

https://www.systembolaget.se/produkt/ol/lowenbrau-141612/
"Bätte" på vilket sätt? Rent kvalitetsmässigt, nej. Smakmässigt så är det ju just smaken som styr. De som fortfarande hävdar att tysk och framförallt tjeckisk öl är så mycket bättre än andra ljusa lager öl är helt ute och seglar.
Citera
2020-12-21, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
"Bätte" på vilket sätt? Rent kvalitetsmässigt, nej. Smakmässigt så är det ju just smaken som styr. De som fortfarande hävdar att tysk och framförallt tjeckisk öl är så mycket bättre än andra ljusa lager öl är helt ute och seglar.

Ja.. smakmässigt tänker jag, mer prisvärd, godare på nåt sätt. Jag tror inte jag kan skilja den från Millenium som jag brukar köpa t.ex. Min slutsats är ju att den då är mindre prisvärd eftersom den kostar mer. Man kan ju läsa att "Lägg till några kronor för en Löwenbräu så får du riktig öl bla bla.." osv.

Jag gillar ljusa lager och det är oftast det jag är sugen på. Jag vet att du inte håller med Sen finns det andra ölsorter än billiga ljusa lager som är mer spännande såklart.

Ja.. "Jag gillar tjeckisk öl" har man ju hört diversa gubbar slå fast..
Senast redigerad av ensam87a 2020-12-21 kl. 12:16.
Citera
2020-12-21, 13:35
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ja.. smakmässigt tänker jag, mer prisvärd, godare på nåt sätt. Jag tror inte jag kan skilja den från Millenium som jag brukar köpa t.ex. Min slutsats är ju att den då är mindre prisvärd eftersom den kostar mer. Man kan ju läsa att "Lägg till några kronor för en Löwenbräu så får du riktig öl bla bla.." osv.

Jag gillar ljusa lager och det är oftast det jag är sugen på. Jag vet att du inte håller med Sen finns det andra ölsorter än billiga ljusa lager som är mer spännande såklart.

Ja.. "Jag gillar tjeckisk öl" har man ju hört diversa gubbar slå fast..
Om du inte kan skilja från Millennium så finns det väl ingen som helst anledning att köpa dyrare Löwenbräu? Som jag sa i förra inlägget, den som hävdar att tjeckisk och tysk öl är så förbannat mycket bättre och att det är värt "några kronor till" har absolut noll koll, och 99 av hundra skulle aldrig smakmässigt kunna säga vilket land ölen kommer ifrån. Ljus lager är ljus lager, variationerna är väldigt små mellan olika sorter, ungefär som att apelsinläsk är apelsinläsk, de smakar lite olika beroende på tillverkare, men de smakar fortfarande apelsinläsk allihop.
Citera
2020-12-21, 14:34
Medlem
Citat:
Om du inte kan skilja från Millennium så finns det väl ingen som helst anledning att köpa dyrare Löwenbräu? Som jag sa i förra inlägget, den som hävdar att tjeckisk och tysk öl är så förbannat mycket bättre och att det är värt "några kronor till" har absolut noll koll, och 99 av hundra skulle aldrig smakmässigt kunna säga vilket land ölen kommer ifrån. Ljus lager är ljus lager, variationerna är väldigt små mellan olika sorter, ungefär som att apelsinläsk är apelsinläsk, de smakar lite olika beroende på tillverkare, men de smakar fortfarande apelsinläsk allihop.

Ja men precis. Nu har jag alltså lagt 32 spänn extra på Löwenbräu.. Nä men man provar ju runt ibland såklart och kommer fram till att Millennium ändå är mest mest prisvärt

Jag håller helt med om att det snackas en jävla massa skit om ljusa lager hit och dit när det är väldigt små skillnader. Men ibland undrar man ju om man har fel på smaklökarna när andra pajsare hävdar saker man inte alls kan känna själv.
Citera
2020-12-21, 15:02
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ja men precis. Nu har jag alltså lagt 32 spänn extra på Löwenbräu.. Nä men man provar ju runt ibland såklart och kommer fram till att Millennium ändå är mest mest prisvärt

Jag håller helt med om att det snackas en jävla massa skit om ljusa lager hit och dit när det är väldigt små skillnader. Men ibland undrar man ju om man har fel på smaklökarna när andra pajsare hävdar saker man inte alls kan känna själv.
Bra att du "provar runt", det kommer att leda dig in på att våga prova annat också så småningom. Vad andra säger är ointressant i det här fallet, det är väl du som ska dricka ölen? Smaken skiljer sig ganska mycket från person till person, vissa gillar lite mer maltigt och andra lite kraftigare beska.

Sen finns ju givetvis gruppen som rangordnar öl efter alkoholhalt, pris och smak, där smaken väger ganska lite om det är billigt och starkt. Personligen vill jag ha ganska smaklös lager som avbrott mot kraftig stout och hårt humlad IPA, så en favorit där är Norrlands Ljus. Har också provat Ey'bro som är systemets billigaste lager (tror jag iaf) och blev positivt överraskad. Finns ingen anledning att lägga nästan dubbla pengen för att köpa tysk/tjeckisk lageröl.
Citera
2020-12-21, 15:38
Medlem
oyegies avatar
Så länge man inte kikar på innehållsförtekningen på billig fullager så går det ann,det är inte direkt äkta råvara i ölen utan mera humle/maltextrakt.
Jag håller mig till Tysk och Tjeckisk kvalitetslager,inte från Carlsberg,Spendrups,Åbro som smakar unket.
Citera
2020-12-21, 15:42
Medlem
Citat:
Bra att du "provar runt", det kommer att leda dig in på att våga prova annat också så småningom. Vad andra säger är ointressant i det här fallet, det är väl du som ska dricka ölen? Smaken skiljer sig ganska mycket från person till person, vissa gillar lite mer maltigt och andra lite kraftigare beska.

Sen finns ju givetvis gruppen som rangordnar öl efter alkoholhalt, pris och smak, där smaken väger ganska lite om det är billigt och starkt. Personligen vill jag ha ganska smaklös lager som avbrott mot kraftig stout och hårt humlad IPA, så en favorit där är Norrlands Ljus. Har också provat Ey'bro som är systemets billigaste lager (tror jag iaf) och blev positivt överraskad. Finns ingen anledning att lägga nästan dubbla pengen för att köpa tysk/tjeckisk lageröl.

Jag dricker ibland ale eller ipa och det är ju gott på ett annat sätt och visst, det är ju ofta betydligt mer "spännande". Ofta är jag mer sugen på lager som "vardagsdryck" eller så. Lite påverkas man ju alltid av andra och det är väl kul att kunna diskutera ölsorter med kompisar, är väl inget konstigt så. Sen är det ju mycket svammel, skryt osv vad det gäller detta ämnet kan jag tycka...

Ey'bro hade jag aldrig hört om faktiskt, kanske man ska testa.

Jag tror vi är ganska överens faktiskt. Ska man dricka billig ljus lager kan man lika gärna ta en billig eftersom de lite dyrare knappast är bättre. Finns ju sorter som anses va "finare" som knappast är det. Stella artois, Staropramen med flera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in