Citat:
Ursprungligen postat av
zepofan
Bra att du "provar runt", det kommer att leda dig in på att våga prova annat också så småningom. Vad andra säger är ointressant i det här fallet, det är väl du som ska dricka ölen? Smaken skiljer sig ganska mycket från person till person, vissa gillar lite mer maltigt och andra lite kraftigare beska.
Sen finns ju givetvis gruppen som rangordnar öl efter alkoholhalt, pris och smak, där smaken väger ganska lite om det är billigt och starkt. Personligen vill jag ha ganska smaklös lager som avbrott mot kraftig stout och hårt humlad IPA, så en favorit där är Norrlands Ljus. Har också provat Ey'bro som är systemets billigaste lager (tror jag iaf) och blev positivt överraskad. Finns ingen anledning att lägga nästan dubbla pengen för att köpa tysk/tjeckisk lageröl.
Jag dricker ibland ale eller ipa och det är ju gott på ett annat sätt och visst, det är ju ofta betydligt mer "spännande". Ofta är jag mer sugen på lager som "vardagsdryck" eller så. Lite påverkas man ju alltid av andra och det är väl kul att kunna diskutera ölsorter med kompisar, är väl inget konstigt så. Sen är det ju mycket svammel, skryt osv vad det gäller detta ämnet kan jag tycka...
Ey'bro hade jag aldrig hört om faktiskt, kanske man ska testa.
Jag tror vi är ganska överens faktiskt. Ska man dricka billig ljus lager kan man lika gärna ta en billig eftersom de lite dyrare knappast är bättre. Finns ju sorter som anses va "finare" som knappast är det. Stella artois, Staropramen med flera.