2020-01-01, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkarjävlar
Du kan testa Paulaner också. Mycket bätre än DAB, som mest smakar vatten i eftersmaken (känns som den säljer för att svensken tror att en öl per automatik är bra om den är bryggd i Tyskland). Länge sedan jag drack Bitburger, minns den som rätt blaskig också.

Blev lite Tysklandstema igår. Jag drack Löwenbräu och Bitburger samt en burk Pripps blå.

Tyckte nog att Bitburger var godast även om alla smakade bra.
Citera
2020-01-02, 10:58
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billy5
Bra tips! Provade den för något år sedan och skall testas igen.
Bra med lite lägre % halt. Den verkar ligga på 4,8%.

Jäpp! Den har funnits länge på 33 cl flaska men den är drygt tio kronor billigare per liter på burk!
Citera
2020-01-06, 17:21
Medlem
AbsolutGregers avatar
Eftersöker en särskild öl jag drack på en resa i Prag.. kommer jäklar inte ihåg vad det hette.

Det var en mörk lager (svart som stout) och om jag inte minns helt fel var det en slag Munk iförd kåpa på etiketten. Ganska kort och enkelt namn tror jag med, två stavelser. Kan ha fel.

Någon som vet? Hade gjort min dag. Sökt och sökt men inte lyckats finna.
Citera
2020-01-06, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutGreger
Eftersöker en särskild öl jag drack på en resa i Prag.. kommer jäklar inte ihåg vad det hette.

Det var en mörk lager (svart som stout) och om jag inte minns helt fel var det en slag Munk iförd kåpa på etiketten. Ganska kort och enkelt namn tror jag med, två stavelser. Kan ha fel.

Prova googla St Bernardus Beer.
Dock mer än två stavelser.
Citera
2020-01-06, 17:38
Medlem
AbsolutGregers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp
Prova googla St Bernardus Beer.
Dock mer än två stavelser.

Tack, men det är inte som jag minns etiketten. Den här munken var mer nedåtböjd och dolde sitt ansikte under huvan.
Citera
2020-01-06, 21:08
Medlem
godboys avatar
Kul tråd!

I alla fall gillar jag de tjeckiska ölen, typ Budvar, Breznak, Staropramen m fl. Tycker de har en mer balanserad smak och är lite fylligare. Dessa är alltid pålitliga och dyra är det väl inte.

Bland de svenska så tycker jag Mariestad 5,2 funkar fint. Drack en som var vidrig för någon vecka sedan, Småland 5,2, den smakade lika illa som de svenska fyllo-ölen på 7,5-10,2. Jag har inget emot starka öl, men då ska det gärna vara mustiga julöl eller trapistöl.
Citera
2020-01-06, 22:00
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Kul tråd!

I alla fall gillar jag de tjeckiska ölen, typ Budvar, Breznak, Staropramen m fl. Tycker de har en mer balanserad smak och är lite fylligare. Dessa är alltid pålitliga och dyra är det väl inte.

Bland de svenska så tycker jag Mariestad 5,2 funkar fint. Drack en som var vidrig för någon vecka sedan, Småland 5,2, den smakade lika illa som de svenska fyllo-ölen på 7,5-10,2. Jag har inget emot starka öl, men då ska det gärna vara mustiga julöl eller trapistöl.

Jag tycker Småland är rätt god men om jag går till systemet köper jag Pripps extra stark eller Sjukommatvåan. Annars är det mest den billigaste 2,8ölen. Nobelaner är bäst för att supa sig full på men Burgenfels är godast då den är den mest fylliga.
Citera
2020-01-06, 22:17
Medlem
Är jag den ende här med en förkärlek till klassiska engelska bitters? Finns verkligen ingenting som går upp mot en varm pub och en engelsk bitter under en blåsig, mulen och kall vinterdag. Tänker typ Samuel Smith, Fuller's, Proper Job, St Austell, Badger, Harvey's, St Peter etc.. typ britternas motsvarighet till Mariestads.
Citera
2020-01-07, 06:51
Medlem
Citat:
Tack, men det är inte som jag minns etiketten. Den här munken var mer nedåtböjd och dolde sitt ansikte under huvan.

Kan det ha varit Blackfriar? (Antalet stavelser stämmer fortfarande inte).

https://www.ratebeer.com/Ratings/Beer/Beer-Ratings.asp?BeerID=28969
Citera
2020-01-07, 14:30
Medlem
GrowthApplieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billy5
Blev lite Tysklandstema igår. Jag drack Löwenbräu och Bitburger samt en burk Pripps blå.

Tyckte nog att Bitburger var godast även om alla smakade bra.

Testa Jever. Skulle säga den är bäst i kategorin tysk pilsner av alla jag druckit och minst vattnig. Har då provat främst från bolagets utbud samt alla du nämner. Dock är det flera år sedan jag drack den, men minns den som starkt besk, torr och en smula metallisk (typiskt tysk) och med kort eftersmak. Prisvärd i relation till vad den levererar. Kanske skulle införskaffa nästa gång jag är i Sverige.
Citera
2020-01-07, 16:49
Medlem
zepofans avatar
Citat:

Var det en Tjeckisk öl? Northern Monk har annars en munk i kåpa som logga.
https://northernmonk.com/
Citera
2020-01-08, 00:20
Medlem
Jag gissar på Klaster Klasterni Bock? Inte helt stoutig men de kanske har någon annan mörkare öl med liknande etikett? Det är ju i alla fall tjeckiskt och har en nedåtböjd munk på etiketten till skillnad från alla förslag ovan...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in