Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-22, 06:14
  #373
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Jag har beställt en låda coors light som nog kommer hem den här veckan! Kan inte minnas att jag druckit det men det känns som ett öl man måste testat, som en del i den svenska fascinationen för amerikans kultur. Har mina förutfattade tankar om det men ger det en chans (eller 24, då jag var tvungen att beställa en hel kartong).
Osäker på alkoholhalten dock, står 4,2% på dom flesta ställena men 4% på systembolagets hemsida.
Har snart sörplat i mig min låda nu. Väldigt väldigt ljus tunn lageröl och inte en god egen smak. Kommer inte beställa igen.

Den var för övrigt 4%.

Nästa öl jag vill ta hem är den bortglömda Foster's som var känd och synbar för 15-20 år sedan.
Helvete, kanske dundrar hem en låda Ringnes när jag ändå är i minnenas allé och bökar
Edit: Den fanns inte att beställa, får bli fosters då.
__________________
Senast redigerad av Isnatt 2017-10-22 kl. 06:17.
Citera
2017-10-23, 19:14
  #374
Medlem
mikeymikeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gr6810
Vad var det med den som du inte tyckte om? Vad jag minns så är det en ganska standard IPA i amerikansk västkuststil med lätt maltkropp med liten smak av karamell, humlen är klassisk amerikansk c-humle, det vill säga fruktiga- och citrustoner. Beskan är väl måttligt för att vara en IPA? Vad gillar du inte med det?

Tyckte den smaka typ surt och sött på samma gång. Lite krusbär över den ölen. Även om det säkert var nåt annat. Men go var den inte...
Citera
2018-02-13, 21:22
  #375
Medlem
tazzos avatar
Hej!

För ett par år sedan sålde Lidl lättölen "Nobelaner pils" i små 33cl mörka glasflaskor i sexpack. Jag tyckte att ölen var obeskrivligt god. Den hade en smak som ingen annan öl jag smakat hittils haft. De säljer fortfarande Nobelaner fast numera i burkar och de smakar inte ens i närheten av det tidigare. Misstänker att det är en helt annan öl dom fyller i burkarna nu.
Har någon här smakat på Nobelaner i glasflaska medans de fortfarande sålde den och kan rekommendera nån annan lättöl som smakar liknande?
Citera
2018-02-25, 19:25
  #376
Medlem
Var på glasbolaget i tordags och köpte några öl, plockade lite som jag inte testat innan och en av sorterna var bryggmästarens bästa ekologiska. VAD I HELEVET! är det för öl, det är ju en uppenbar smak av fläder. Så stark flädersmak att jag börjar tro att de medvetet har lagt in den smaken.
Citera
2018-03-05, 01:14
  #377
Medlem
KantarellenJRs avatar
Gambrinus. Det kan vara den godaste ölen jag har druckit. Jag vet inte riktigt vad det är som sätter den så högt upp på min lista, då alla mina vänner säger att den smakar vatten eller bara rent av skit.
Jag var på bolaget en gång för ett par år sedan och köpte ett antal olika Tjeckiska öl då jag alltid tyckt att dom har varit trevliga. Men just med Gambrinus var det något speciellt. Svårt att sätta fingret på vad.


"Maltig smak med inslag av knäckebröd, aprikos, örter, " En beskrivning utav Systembolaget.

Ni som druckit den, vad tycker ni? Ni som inte har druckit den. Testa!
Citera
2018-03-05, 08:55
  #378
Medlem
Hej.

Är ingen expert på öl. Långt ifrån faktiskt.
Normalt sett håller jag mig till rött vin men ibland känner jag för en mumsig öl istället.
Min favorit hittills är Yeti Imperial Stout.

Det var inte längesen jag började prova och inse att jag tyckte om stout. Vågade inte då jag avskydde det när det provades som 16-17åring.

Finns det någon som kan tipsa om liknande?
Kanske någon som är ännu godare, enligt någon som också tycker om Yeti?
Kanske liknande smaker, fast billigare? (Kalla mig snål men jag tycker 40 kr för en öl är väldigt dyrt)

Här är Yetin: https://www.systembolaget.se/dryck/ol/yeti-166703
Citera
2018-03-05, 10:46
  #379
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zaeeta
Hej.

Är ingen expert på öl. Långt ifrån faktiskt.
Normalt sett håller jag mig till rött vin men ibland känner jag för en mumsig öl istället.
Min favorit hittills är Yeti Imperial Stout.

Det var inte längesen jag började prova och inse att jag tyckte om stout. Vågade inte då jag avskydde det när det provades som 16-17åring.

Finns det någon som kan tipsa om liknande?
Kanske någon som är ännu godare, enligt någon som också tycker om Yeti?
Kanske liknande smaker, fast billigare? (Kalla mig snål men jag tycker 40 kr för en öl är väldigt dyrt)

Här är Yetin: https://www.systembolaget.se/dryck/ol/yeti-166703


Oppigårds thurbo stout är helt okej! Tror den ligger under 30kr också.
Citera
2018-03-05, 13:47
  #380
Medlem
Loxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zaeeta
Hej.

Är ingen expert på öl. Långt ifrån faktiskt.
Normalt sett håller jag mig till rött vin men ibland känner jag för en mumsig öl istället.
Min favorit hittills är Yeti Imperial Stout.

Det var inte längesen jag började prova och inse att jag tyckte om stout. Vågade inte då jag avskydde det när det provades som 16-17åring.

Finns det någon som kan tipsa om liknande?
Kanske någon som är ännu godare, enligt någon som också tycker om Yeti?
Kanske liknande smaker, fast billigare? (Kalla mig snål men jag tycker 40 kr för en öl är väldigt dyrt)

Här är Yetin: https://www.systembolaget.se/dryck/ol/yeti-166703

Bra stouts är tyvärr väldigt ofta ganska dyra Fast man behöver ju inte köpa Brewdog Tokyo för 140 spänn direkt...
Men ja, föreslår också Oppigårds Thurbo Stout.
Kanske en Poppels kan falla i smaken också?
https://www.systembolaget.se/dryck/o...-stout-3028503
Citera
2018-03-05, 13:51
  #381
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zaeeta
Hej.

Är ingen expert på öl. Långt ifrån faktiskt.
Normalt sett håller jag mig till rött vin men ibland känner jag för en mumsig öl istället.
Min favorit hittills är Yeti Imperial Stout.

Det var inte längesen jag började prova och inse att jag tyckte om stout. Vågade inte då jag avskydde det när det provades som 16-17åring.

Finns det någon som kan tipsa om liknande?
Kanske någon som är ännu godare, enligt någon som också tycker om Yeti?
Kanske liknande smaker, fast billigare? (Kalla mig snål men jag tycker 40 kr för en öl är väldigt dyrt)

Här är Yetin: https://www.systembolaget.se/dryck/ol/yeti-166703

Yetin är enligt min mening den bästa i ordinarie utbudet, tillsammans med Omnipollo Noa. Ingen av dem är särskilt billig dock. Faktum är att det är ytterst sällan som kvalitets-stouts finns tillgängliga för under 30 kr för en 33:a. Brooklyn Black Chocolate Stout som släpptes för ett par veckor sedan kostade runt 25 spänn har jag för mig och är nog den mest prisvärda du kan få tag på.

Annars kan jag tipsa om Peche Mortel från Dieu du Ciel som släpps på småpartier nästa fredag. Tror att den kommer att kosta runt 45 spänn.
Citera
2018-04-02, 13:13
  #382
Medlem
TheChains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zaeeta
Hej.

Är ingen expert på öl. Långt ifrån faktiskt.
Normalt sett håller jag mig till rött vin men ibland känner jag för en mumsig öl istället.
Min favorit hittills är Yeti Imperial Stout.

Det var inte längesen jag började prova och inse att jag tyckte om stout. Vågade inte då jag avskydde det när det provades som 16-17åring.

Finns det någon som kan tipsa om liknande?
Kanske någon som är ännu godare, enligt någon som också tycker om Yeti?
Kanske liknande smaker, fast billigare? (Kalla mig snål men jag tycker 40 kr för en öl är väldigt dyrt)

Här är Yetin: https://www.systembolaget.se/dryck/ol/yeti-166703

Finns lite olika yeti imperial stout. Drack en kaffevariant av den som jag tyckte var nästa nivå när jag vant mig med den vanliga, så tycker idag bättre om den. Sen druckit vissa jag tyckt varit sämre än vanliga Yeti Imperial Stout.

Rekommenderar den om du får tag på den: https://www.ratebeer.com/beer/great-...ak-aged/85174/
Citera
2018-04-02, 23:16
  #383
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BUYMEATWIX
Oppigårds thurbo stout är helt okej! Tror den ligger under 30kr också.

Citat:
Ursprungligen postat av Loxus
Bra stouts är tyvärr väldigt ofta ganska dyra Fast man behöver ju inte köpa Brewdog Tokyo för 140 spänn direkt...
Men ja, föreslår också Oppigårds Thurbo Stout.
Kanske en Poppels kan falla i smaken också?
https://www.systembolaget.se/dryck/o...-stout-3028503

Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Yetin är enligt min mening den bästa i ordinarie utbudet, tillsammans med Omnipollo Noa. Ingen av dem är särskilt billig dock. Faktum är att det är ytterst sällan som kvalitets-stouts finns tillgängliga för under 30 kr för en 33:a. Brooklyn Black Chocolate Stout som släpptes för ett par veckor sedan kostade runt 25 spänn har jag för mig och är nog den mest prisvärda du kan få tag på.

Annars kan jag tipsa om Peche Mortel från Dieu du Ciel som släpps på småpartier nästa fredag. Tror att den kommer att kosta runt 45 spänn.

Citat:
Ursprungligen postat av TheChain
Finns lite olika yeti imperial stout. Drack en kaffevariant av den som jag tyckte var nästa nivå när jag vant mig med den vanliga, så tycker idag bättre om den. Sen druckit vissa jag tyckt varit sämre än vanliga Yeti Imperial Stout.

Rekommenderar den om du får tag på den: https://www.ratebeer.com/beer/great-...ak-aged/85174/

Tackar vänligast för tipsen. Ska kolla på allihop och se vad jag kan få tag i
Citera
2018-07-02, 23:20
  #384
Medlem
ekerilars avatar
Jag är i vanliga fall mycket skeptisk till smaksatt öl, men härom veckan var jag på besök hos en vän i Malung och fick smaka på det lokala "Äppelbo Enbärs". Jag tror jag blev kär!!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback