Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-08-12, 20:43
  #1
Medlem
Ssadulistens avatar
Har fått några små "gropar" på bladet på min jaktkniv, det konstiga är att jag bara använt den till att ta ur ett par vildsvin än så länge och jag har bara slipat den med bryne en gång. Är det helt enkelt så att jag verkligen inte kan slipa knivar? Vad kan göras åt detta?

Bladet är av rostfritt stål härdat till HRC57

Bild: http://imgur.com/teGXSbI
Citera
2015-08-20, 15:30
  #2
Medlem
BallsMans avatar
Det där är ordnat med ett vanligt slipstål som man har till köksknivar.

Det är en viss teknik att slipa knivar men väldigt enkelt när man väl lärt sig, precis som med allt annat i världen.

Lycka till!
Citera
2015-08-20, 16:51
  #3
Medlem
Vildsvin kan ha en hel del grus/smuts i pälsen som slitit på kniven.
Citera
2015-08-20, 18:32
  #4
Medlem
BallsMans avatar
Fin kniv förresten, men jag förstod nu att du antagligen menar de små "bulorna" på bladet och inte på eller längs med själva eggen.

De sitter nog där permanent, tyvärr.
Men en jaktkniv ska ju användas och då blir det ju slitage, även om man håller efter med slipning och oavsett material.

Var den dyr?
Citera
2015-08-30, 21:05
  #5
Medlem
Ssadulistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallsMan
Fin kniv förresten, men jag förstod nu att du antagligen menar de små "bulorna" på bladet och inte på eller längs med själva eggen.

De sitter nog där permanent, tyvärr.
Men en jaktkniv ska ju användas och då blir det ju slitage, även om man håller efter med slipning och oavsett material.

Var den dyr?
Det är Karesuandoknivens "Jägaren", en dubbelkniv i masurbjörk och renhorn och slida med kniven på bilden och en buköppnare Kostade ~1900:-
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback