2015-08-13, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rodriguez89-2
Att svenskar skulle se utomäktenskapligt sex som syndigt och värdera oskuld högt tror jag inte alls på. Eller att sex är fel förutom för att skaffa barn.

Katolska kyrkan anser för övrigt inte att sex är syndigt i alla andra syften än att skaffa barn. Enligt katolsk tro fyller sex många andra positiva syften än enbart fortplantning, bland annat njutning. Det är snarare protestanterna som historiskt lidit av sexualskräck vilket man idag gärna projicerar på katoliker.

För övrigt är det betydligt fler män i nominellt katolska södra Europa än i nominellt protestantiska norra Europa som köpt sex.
Nu pratade jag om feminister och inte svenskar i allmänhet. Sedan var det inte en bokstavlig liknelse utan mer en kommentar om hur de besitter helt irrationella regelverk och moraliska pekpinnar runt en, för mentalt sunda människor, helt normal och ospektakulär händelse som sex. Anledningen till att jag skrev "katolsk" istället för t ex bara "kristen" är väl för att det är roligare att vara mer specifik plus att katoliker är väl de enda som fortfarande försöker på något sätt hålla värdigt liv i sin religion, protestanter är ju rena skämtet.
Citera
2015-08-13, 23:44
Medlem
Rodriguez89-2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cygnus-X
Nu pratade jag om feminister och inte svenskar i allmänhet. Sedan var det inte en bokstavlig liknelse utan mer en kommentar om hur de besitter helt irrationella regelverk och moraliska pekpinnar runt en, för mentalt sunda människor, helt normal och ospektakulär händelse som sex. Anledningen till att jag skrev "katolsk" istället för t ex bara "kristen" är väl för att det är roligare att vara mer specifik plus att katoliker är väl de enda som fortfarande försöker på något sätt hålla värdigt liv i sin religion, protestanter är ju rena skämtet.

Glöm inte bort oss ortodoxa kristna.

Jag reagerade på liknelsen att svenska feminister skulle ha en katolsk syn på sex då verkligheten snarare är att svenska feminister och Katolska kyrkan har motsatt syn i allt som handlar om sex.

Katoliker lyfter upp jungfru Maria, medan feminister ser det som patriarkal oskuldskultur. Katoliker är mot abort, feminister är för. Katoliker är för heterofamiljen, feminister är emot. Katoliker är för att skaffa barn, feminister ifrågasätter "barnnormen". Feminister är för preventivmedel, katoliker emot. Katoliker är emot sex utanför äktenskapet, feminister är för sexuell revolution och att ligga runt. Katoliker är emot utlevd HBTQ-sexualitet, feminister dyrkar HBTQ. Och så vidare.
Citera
2015-08-13, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rodriguez89-2
Glöm inte bort oss ortodoxa kristna.

Jag reagerade på liknelsen att svenska feminister skulle ha en katolsk syn på sex då verkligheten snarare är att svenska feminister och Katolska kyrkan har motsatt syn i allt som handlar om sex.

Katoliker lyfter upp jungfru Maria, medan feminister ser det som patriarkal oskuldskultur. Katoliker är mot abort, feminister är för. Katoliker är för heterofamiljen, feminister är emot. Katoliker är för att skaffa barn, feminister ifrågasätter "barnnormen". Feminister är för preventivmedel, katoliker emot. Katoliker är emot sex utanför äktenskapet, feminister är för sexuell revolution och att ligga runt. Katoliker är emot utlevd HBTQ-sexualitet, feminister dyrkar HBTQ. Och så vidare.
Ok, jag respekterar din reaktion och erkänner att formuleringen är sviktande.
Citera
2015-08-13, 23:53
Medlem
Citat:
Man kan ju naturligtvis förbättra systemet. T ex regelbunda drogtester för sexarbetare. Starkare reglering av lokaler. Regelbundna psykologiska och fysiska tester av sexarbetare. Finns ju massor av väldigt uppenbara idéer som kan få det att fungera.
Men inget av de länder som har laglig prostitution tycks ju ens vara i närheten av att omsätta dessa "uppenbara idéer". Överallt där prostitution är lagligt så existerar industrin fortfarande bara på samhällets baksida, och den statliga insynen är dålig. Den dag vi faktiskt har en stark linje för en prostitution med verklig transparens som kan konkurrera ut den olagliga prostitutionen så kommer jag att ställa mig bakom den, men som det är nu så är nästan alla prostitutionsförespråkare av samma skrot och korn, ivriga att avkriminalisera utan någon seriös linje för hur vi ska undvika att prostituerade far illa, och så länge så är fallet tänker jag inte befatta mig med dem.

Citat:
Saken som även bör benämnas är att vi redan har en öppen och fri sexhandel i Sverige. Prostituerade går helt öppet på Mäster Samuelsgatan i Stockholm, de är omöjliga att missa och kommer ut innan det ens börjat skymma. Polisen vet att de är där. Polisen vet att sexköparna är där. De gör dock ingenting, för de värderar mer att veta var sexsäljarna faktiskt är för att då går det att kontrollera och även på vissa sätt skydda dem på ett annat sätt än om de tvingade bort dem från området. Så med andra ord så bedriver polisen en aktivt motsatt lagstiftning från sexköpslagen för de måste hantera verkligheten, till skillnad från skrivbordsidioter som lever i helt fiktiva statistikvärldar där sexköpslagen säkert kan verka vara jättebra om man bara töjer och ljuger lite.

Så valet står inte mellan prostitution eller inte prostitution. Valet står mellan om prostituerade ska rättigheter och säkerhet, eller om de inte ska ha det. Du förespråkar det senare.
Ja, men gatuprostitutionen är ändå avsevärt lägre än den var Anno 1990, och Mäster Samuelsgatan är ju inte precis något Reeperbahn. Att den svenska polisen sedan som alltid är innefektiva på att utreda faktisk brottslighet och att bötesstraffet inte känns som någon enorm risk för många potentiella torskar innebär inte att lagen är helt verkningslös. Valet står inte mellan prostitution eller inte prostitution, det står mellan mer prostitution eller mindre prostitution, och där väljer jag helt riktigt det senare.
Citera
2015-08-14, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Men inget av de länder som har laglig prostitution tycks ju ens vara i närheten av att omsätta dessa "uppenbara idéer". Överallt där prostitution är lagligt så existerar industrin fortfarande bara på samhällets baksida, och den statliga insynen är dålig. Den dag vi faktiskt har en stark linje för en prostitution med verklig transparens som kan konkurrera ut den olagliga prostitutionen så kommer jag att ställa mig bakom den, men som det är nu så är nästan alla prostitutionsförespråkare av samma skrot och korn, ivriga att avkriminalisera utan någon seriös linje för hur vi ska undvika att prostituerade far illa, och så länge så är fallet tänker jag inte befatta mig med dem.
Det är ju därför det gäller att ha kraftfulla regleringar som omöjliggör något annat än total insyn. Det är inte så svårt att göra det. Enda hindren är nuvarande lagstiftning, samhälleligt sexsäljarförakt samt tjänstemäns arbetsvilja.

Citat:
Ja, men gatuprostitutionen är ändå avsevärt lägre än den var Anno 1990, och Mäster Samuelsgatan är ju inte precis något Reeperbahn. Att den svenska polisen sedan som alltid är innefektiva på att utreda faktisk brottslighet och att bötesstraffet inte känns som någon enorm risk för många potentiella torskar innebär inte att lagen är helt verkningslös. Valet står inte mellan prostitution eller inte prostitution, det står mellan mer prostitution eller mindre prostitution, och där väljer jag helt riktigt det senare.
Så du väljer med andra ord att sexsäljare inte ska rättigheter och säkerhet?
Citera
2015-08-14, 00:06
Medlem
Citat:
"Experterna" du citerar har alltså ingen som helst ämneskompetens. Det har vi redan gått igenom i en annan tråd. (FB) Referenstråd Prostitution Tröttnar du aldrig på att kopiera och klistra?

Nej, du skrev FN, dumbfuck.

Haha, kan du vara en sämre förlorare? De drog samma slutsats som mig och rakat motsatt slutsats som dig. Så som det alltid är när det gäller huvudpoängen i våra diskussioner. Du får nöja dig med att påpeka att det fallit bort ett ord i var tjugonde inlägg och jag får nöja mig med att ha rätt i sakfrågan.

Kan du citera ur rätt rapport? Här är den: https://ec.europa.eu/anti-trafficking/sites/antitrafficking/files/the_ban_against_the_purchase_of_sexual_services._a n_evaluation_1999-2008_1.pdf
Senast redigerad av Oantastlig 2015-08-14 kl. 00:16.
Citera
2015-08-14, 00:10
Medlem
NoThEss avatar
Jag tycker att det är ett välkommet ställningstagande. Människor ges ansvaret för sin egen kropp och sexualitet samtidigt som staten sparkas ut ur sovrummet där den inte har någonting att göra.

När det kommer till hur prostitutionen skall hanteras anser jag att den bör betraktas som vilket annat serviceyrke som helst i detta land. Låt det regleras av säkerhetsföreskrifter och lagar såsom vi reglerar alla andra mer eller mindre farliga yrken i samhället.
Citera
2015-08-14, 00:16
Medlem
Citat:

Var det en retorisk fråga? Hon är övertygad av ideologi, inte fakta och hon har aldrig bytt sig om de prostituerade. Något som borde vara ganska uppenbart för den som läst våra diskussioner. I övrigt är hon ändå ganska ihärdig för någon som aldrig kan vinna en diskussion. Ganska roande att se henne, med dumstruten långt neddragen över ögonen, försöka hitta en liten detalj någonstans som hon kan misstolka och sedan tro att ingen skall se att det bara är ett barnslig försök att leda bort uppmärksamheten från de 100 andra källorna som talar emot henne... = )
Citera
2015-08-14, 00:25
Medlem
Citat:
Det är ju därför det gäller att ha kraftfulla regleringar som omöjliggör något annat än total insyn. Det är inte så svårt att göra det. Enda hindren är nuvarande lagstiftning, samhälleligt sexsäljarförakt samt tjänstemäns arbetsvilja.

Du har en enkel syn på saken märker jag, om det nu inte alls är svårt, varför är det ännu så länge ingen som gjort det? Nuvarande lagstiftning kan inte utgöra ett förhinder för prostitutionslobbyn att formulera seriösa förslag, de fallerar på ren och skär ovilja.

Så länge inget förslag kan erbjuda en seriös garanti på prostituerades säkerhet så väljer jag det som innebär att så få kvinnor som möjligt befinner sig i prostitution.

Citat:
Ursprungligen postat av Oantastlig
Haha, kan du vara en sämre förlorare? De drog samma slutsats som mig och rakat motsatt slutsats som dig. Så som det alltid är när det gäller huvudpoängen i våra diskussioner. Du får nöja dig med att påpeka att det fallit bort ett ord i var tjugonde inlägg och jag får nöja mig med att ha rätt i sakfrågan.

Kan du citera ur rätt rapport? Här är den: https://ec.europa.eu/anti-trafficking/sites/antitrafficking/files/the_ban_against_the_purchase_of_sexual_services._a n_evaluation_1999-2008_1.pdf
Imponerande trams kring min person, jag antar att det är för svårt att formulera några nya argument. Rätt rapport är alltså statens offentliga utredning 2010:49.
Citera
2015-08-14, 00:30
Medlem
Citat:
Du har en enkel syn på saken märker jag, om det nu inte alls är svårt, varför är det ännu så länge ingen som gjort det? Nuvarande lagstiftning kan inte utgöra ett förhinder för prostitutionslobbyn att formulera seriösa förslag, de fallerar på ren och skär ovilja.
I stor grad pga social stigmatisering. Det är ytterst få som kan tänka sig gå i bräschen för ett förslag som skulle göra en politiskt och medialt stigmatiserad, speciellt när intellektuellt ohederliga människor kommer måla ut en som att man propagerar för trafficing.

Citat:
Så länge inget förslag kan erbjuda en seriös garanti på prostituerades säkerhet så väljer jag det som innebär att så få kvinnor som möjligt befinner sig i prostitution.
Nuvarande lagstiftning ger definitivt ingen sådan garanti, så då propagerar du hursomhelst ändå indirekt för en ändring av lagen.
Citera
2015-08-14, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoThEs
Jag tycker att det är ett välkommet ställningstagande. Människor ges ansvaret för sin egen kropp och sexualitet samtidigt som staten sparkas ut ur sovrummet där den inte har någonting att göra.

När det kommer till hur prostitutionen skall hanteras anser jag att den bör betraktas som vilket annat serviceyrke som helst i detta land. Låt det regleras av säkerhetsföreskrifter och lagar såsom vi reglerar alla andra mer eller mindre farliga yrken i samhället.

Människor har ansvar över sin egen sexualitet och kropp som det är idag.
Prostitution har inget med någons sovrum att göra. Infen förbjuds att ha sex, det man förbjuder är att
betala någon för att runka i, alla ges därmed ansvaret att se till att den man ligger med gör det av samma skäl som man själv och inte för pengar.
Citera
2015-08-14, 00:32
Medlem
Bystskuggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoThEs

Ja det är ett viktigt ställningstagande mot maktmissbruk. Lagar skall inte användas för att tvinga vissa normer eller sätt att tänka på människor, för det utmynnar i sak i förtryck av medborgare av staten uppbackat av statens våldsmonopol både i fysisk, psykisk, materiell och social form. Att denna sorts vidrigheter stöds av regeringar som värnar om människors rätt att välja själva är en skenhelig parodi. Lagar kan utformas som slår mot de sämre sidorna av prostitution utan att sätta tumskruvar på befolkningen och tala om för dem att de ska tycka på ett visst sätt.

Amnesty står upp för de grundläggande friheter som i batongstaten Sverige inte längre är värda något. Hoppas Amnesty påpekar detta varje gång Sverige får för sig att fördömma någon annan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in