Citat:
Ursprungligen postat av
Cygnus-X
Man kan ju naturligtvis förbättra systemet. T ex regelbunda drogtester för sexarbetare. Starkare reglering av lokaler. Regelbundna psykologiska och fysiska tester av sexarbetare. Finns ju massor av väldigt uppenbara idéer som kan få det att fungera.
Men inget av de länder som har laglig prostitution tycks ju ens vara i närheten av att omsätta dessa "uppenbara idéer". Överallt där prostitution är lagligt så existerar industrin fortfarande bara på samhällets baksida, och den statliga insynen är dålig. Den dag vi faktiskt har en stark linje för en prostitution med verklig transparens som kan konkurrera ut den olagliga prostitutionen så kommer jag att ställa mig bakom den, men som det är nu så är nästan alla prostitutionsförespråkare av samma skrot och korn, ivriga att avkriminalisera utan någon seriös linje för hur vi ska undvika att prostituerade far illa, och så länge så är fallet tänker jag inte befatta mig med dem.
Citat:
Saken som även bör benämnas är att vi redan har en öppen och fri sexhandel i Sverige. Prostituerade går helt öppet på Mäster Samuelsgatan i Stockholm, de är omöjliga att missa och kommer ut innan det ens börjat skymma. Polisen vet att de är där. Polisen vet att sexköparna är där. De gör dock ingenting, för de värderar mer att veta var sexsäljarna faktiskt är för att då går det att kontrollera och även på vissa sätt skydda dem på ett annat sätt än om de tvingade bort dem från området. Så med andra ord så bedriver polisen en aktivt motsatt lagstiftning från sexköpslagen för de måste hantera verkligheten, till skillnad från skrivbordsidioter som lever i helt fiktiva statistikvärldar där sexköpslagen säkert kan verka vara jättebra om man bara töjer och ljuger lite.
Så valet står inte mellan prostitution eller inte prostitution. Valet står mellan om prostituerade ska rättigheter och säkerhet, eller om de inte ska ha det. Du förespråkar det senare.
Ja, men gatuprostitutionen är ändå avsevärt lägre än den var Anno 1990, och Mäster Samuelsgatan är ju inte precis något Reeperbahn. Att den svenska polisen sedan som alltid är innefektiva på att utreda faktisk brottslighet och att bötesstraffet inte känns som någon enorm risk för många potentiella torskar innebär inte att lagen är helt verkningslös. Valet står inte mellan prostitution eller inte prostitution, det står mellan mer prostitution eller mindre prostitution, och där väljer jag helt riktigt det senare.