2015-08-11, 07:43
Medlem
Själva händelsen diskuteras här.

I denna tråd diskuteras mediebevakningen av samma händelse. Hur framställs GM och mordoffren i den mediala diskursen? Vilken uppmärksamhet ges händelsen relativt andra nyheter?

GM är i skrivande stund okänd för allmänheten. Men något säger mig att det här kan bli en mycket intressant tråd.

(Obs! Glöm inte att länkning till gammelmedia sker via unvis.)
Senast redigerad av Ljubljana 2015-08-11 kl. 07:51.
Citera
2015-08-11, 07:57
Medlem
Gynekologstols avatar
Media för passa sig i detta fall. Det är inte 2005 längre och de kommer inte längre att komma undan med vitpixling, siluetter av svenskar och mörkläggning.

För några dagar sedan så inträffade en förmodat påhittad attack mot ett zigenarläger, och trots att det inte förkom några dödsoffer så ligger denna nyhet vid skrivande tidpunkt högre i flödena än IKEA-morden. De har redan försökt mörklägga hur den ena gärningsmannen i fallet med IKEA-morden skriker allahu akbar när han grips. De har även klippt bort den andra gärningsmannens huvud när han förs in i ambulansen.
Citera
2015-08-11, 08:21
Medlem
Timmervargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
...så ligger denna nyhet vid skrivande tidpunkt högre i flödena än IKEA-morden...

I skrivande stund ligger IKEA-mordet överst på 4 av 4 nyhetssiter som jag kollade:
- Aftonbladet
- Expressen
- DN
- SVT
Citera
2015-08-11, 08:43
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Forumet kraschade igår när trycket var som högst. Det var på sätt och vis väldigt ursvenskt, IKEA och mångkultur. Det ska bli intressant att se hur dom försöker slingra sig ur detta. Mäns våld mot kvinnor är väl den enda möjliga vägen. Alla kommer veta vem det var i alla fall. Tråden har redan 4miljoner visningar.

Det troligaste är att man försöker glömma så fort som möjligt, flytta fokus till nästa händelse och låt denna nyhet tyna bort. Men går det bra?
Citera
2015-08-11, 08:48
Medlem
cammos avatar
När media trodde svarta 35-åringen var offer så hade alla bilden när han bars in i ambulansen.

Så fort det blev känt att han var gärningsman försvann den snabbt i svensk media.
Citera
2015-08-11, 09:08
Medlem
StyleWarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cammo
När media trodde svarta 35-åringen var offer så hade alla bilden när han bars in i ambulansen.

Så fort det blev känt att han var gärningsman försvann den snabbt i svensk media.
Fakta som får mig att bli illamående.

Normalt förfarande är väl presskonferens efter ett dåd av den här magnituden?
Borde komma en idag, med sammanställning av insamlat material. Då kommer sanningen komma fram, det här ligger högt i utländska medier pga IKEA->Sverige.

Jag ska inte ge mig in och spekulera varför mordplatsen var så perfekt vald för maximal impact i pressen, det kommer att visa sig när sanningen kommit fram. Det är en mycket obehaglig tid vi har framför oss kan jag däremot lova.
Citera
2015-08-11, 09:15
Medlem
dwgs avatar
Dagens media ska göra människor "rädda" extrem kylan extrem värmen mm mm

Men trolig "terror" i Sverige tyst och ännu tystare.
Citera
2015-08-11, 09:42
Medlem
Herostratoss avatar
Skall bli intressant vilken 'spin' man kommer att sätta på detta för att göra GM till offer nu när han är afrikan. 'Mäns våld mot kvinnor' är en möjlighet. En annan är att rapportera att svenskarna sagt något rasistiskt som kommer att användas som ursäkt.
Citera
2015-08-11, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DAGGER[X]
Forumet kraschade igår när trycket var som högst. Det var på sätt och vis väldigt ursvenskt, IKEA och mångkultur. Det ska bli intressant att se hur dom försöker slingra sig ur detta. Mäns våld mot kvinnor är väl den enda möjliga vägen. Alla kommer veta vem det var i alla fall. Tråden har redan 4miljoner visningar.

Det troligaste är att man försöker glömma så fort som möjligt, flytta fokus till nästa händelse och låt denna nyhet tyna bort. Men går det bra?

Det faktum att Flashback blev överbelastat p g a intresset är väldigt lovande. Jag tar det som ett tecken på att antalet människor blint litar på svensk MSM blir allt mindre och att man omedelbart söker sig till alternativa sajter och media för att få ta del av den ocensurerade verkligheten.

För varje gång som media uppenbart mörkar verkligheten så väcks ytterligare några fler ur det sovande folket. Antalet människor som aldrig mer kommer att lita på svensk MSM ökar för varje dag....
Citera
2015-08-11, 09:53
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Min lokaltidning rapporterar från mordet endast med TT-telegram om max 5 meningar och en citat-mening. Dessa notiser göms långt från startsidan och man måste verkligen leta fram dem.

På startsidan toppar man med ishockey.

www.allehanda.se är en del av mittmedia och det finns säkerligen flera exempel av detta slag.
Citera
2015-08-11, 10:00
Medlem
Grisbrottarens avatar
Aftonslasken skriver nu i a f ut att de båda MGM bodde på samma asylboende.
Citat:
Ursprungligen postat av Aftonslasken
De två för knivattacken anhållna männen kände varandra – enligt poliskällor bodde de på samma asylboende i Västmanland.
(...)
När Aftonbladet besöker anläggningen bekräftar flera av de boende att polisen varit där under måndagseftermiddagen.

– Två poliser var här i en timme i dag. De sökte igenom alla saker och tillhörigheter i två stycken rum, säger en man och pekar på ett av fönstren som vetter in till ett av rummen som delas av fyra personer i väntan på att deras asylansökningar ska bli behandlade.

En annan boende pekas ut som rumskamrat till en av männen som var målet för polisens husrannsakan.
http://unvis.it/www.aftonbladet.se/n...cle21238944.ab
Senast redigerad av Grisbrottaren 2015-08-11 kl. 10:02.
Citera
2015-08-11, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Min lokaltidning rapporterar från mordet endast med TT-telegram om max 5 meningar och en citat-mening. Dessa notiser göms långt från startsidan och man måste verkligen leta fram dem.

På startsidan toppar man med ishockey.

www.allehanda.se är en del av mittmedia och det finns säkerligen flera exempel av detta slag.

NSD (Norrländska Socialdemokraten) gör på ungefär samma sätt. Man toppar med en lista på var man kan bada varmast och skriver om hur nån vänsterhiphopare har anmälts för sitt sommartal.

Norrbottens-Kuriren har däremot en artikel om att dom mördade är från en ort i Norrland.
http://www.kuriren.nu/nknyheter/mord...d-8415609.aspx
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in