• 1
  • 2
2015-08-10, 20:04
Medlem
När jag loggade in på banken igår så fick jag upp en stor fet ruta om att jag var tvungen att fylla i varifrån jag får mina pengar, om det är en anställning, pension, studiemedel, annan verksamhet osv osv..

Betyder detta att banken kommer ha mer koll på sina kunder nu och framöver? Riskerar man några former av problem ifall det trillar in en helvetes massa pengar t ex ifrån paypal? Eller är detta helt lugnt?

Kan lika gärna passa på att fråga hur det är när det gäller skatter. Ifall man är sjukskriven och får aktivitetsersättning, men vid sidan av spelar lite poker eller t ex bettar på olika sporter och dylikt, behöver denna "extra inkomst" då skattas? Har för mig att jag läst att betting och poker är skattebefriade, eller också är det jag som är iqbefriad, så rätta mig gärna om jag har fel?

TL;DR

1. Har banken mer koll på kunderna, då de numera kräver att man uppger varifrån pengarna kommer?
2. Riskerar man några former av problem om det kommer stora mängder pengar från exempelvis paypal?
3. Behöver man skatta på betting/poker?
Citera
2015-08-10, 20:08
Medlem
Detta beror på penningtvättslagen.

Banker har börjat få böter för att de inte följer existerande regler om kundkännedom. Därför vidtar man panikåtgärder för att samla in kundinformation.
Ingen bank vill samla denna information. Du kan utan risk ljuga lagom mycket. Så länge du inte skriver att pengarna kommer från någon sorts kriminella verksamhet är det lugnt.
Citera
2015-08-10, 20:14
Moderator
Tystnads avatar
Kan inte svara på alla dina frågor... men fick dock i våras hem ett brev från SE banken där jag har ett antal konton men ingen internetbank då min huvudbank är HB, i alla fall stod det exakt som du hade fått upp via din internetbank.En massa dravel om att Myndigheterna ställer krav om att inte penningtvätt pågår bla,bla....så det var bara att fylla i skiten och skicka in, annars kunde kontona frysas om jag inte minns fel.
Jag har väldigt lite kontakt med den skitbanken, så jag antar dom "känner" mig inte på samma sätt som min huvudsakliga Bank HB för där har jag aldrig fått fylla i uppgifter.
Citera
2015-08-10, 20:44
Medlem
Så mer eller mindre är detta bara något de måste göra, vilket inte i sig betyder att de på något dumt vis håller koll på en, utan detta är bara i fall att jag råkar i trubbel och har gjort mig skyldig till penningtvätt som de ska ha detta som något form av motbevis och typ hävda "ja, men här står det att du sagt att du har studiemedel, eller det här och det här och nu säger du att dina pengar kommer härifrån och bla bla" typ något sådant eller?

Men det fanns ju inte "annan inkomstkälla" eller övrigt, samt att det fanns inte heller "sjukpenning", vilket är ytterst skumt. Så var tvungen att skriva i "arbetssökande/arbetslös", vilket jag praktiken är, även om jag inte söker jobb ^^

Så ja, inget att bry sig om eller?

Någon annan som kan svara på det andra angående skatterna kanske?
Citera
2015-08-10, 23:23
Medlem
Moffegrevs avatar
Min tyska bank bitchar om samma sak. Är det ngt nytt nwo-dekret det här med anmälningsplikt på varje insättning?
Citera
2015-08-10, 23:46
Medlem
Flaskhalsats avatar
Jag är så trött på överförmynderiet. Kryssade i allting och skrev att jag rånade fyra banker och skall fly landet. Än idag har jag inte blivit uppringd eller fått pengar frysta.
Citera
2015-08-11, 01:29
Medlem
santacls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fladdran
När jag loggade in på banken igår så fick jag upp en stor fet ruta om att jag var tvungen att fylla i varifrån jag får mina pengar, om det är en anställning, pension, studiemedel, annan verksamhet osv osv..

Betyder detta att banken kommer ha mer koll på sina kunder nu och framöver? Riskerar man några former av problem ifall det trillar in en helvetes massa pengar t ex ifrån paypal? Eller är detta helt lugnt?

Kan lika gärna passa på att fråga hur det är när det gäller skatter. Ifall man är sjukskriven och får aktivitetsersättning, men vid sidan av spelar lite poker eller t ex bettar på olika sporter och dylikt, behöver denna "extra inkomst" då skattas? Har för mig att jag läst att betting och poker är skattebefriade, eller också är det jag som är iqbefriad, så rätta mig gärna om jag har fel?

TL;DR

1. Har banken mer koll på kunderna, då de numera kräver att man uppger varifrån pengarna kommer?
2. Riskerar man några former av problem om det kommer stora mängder pengar från exempelvis paypal?

1. Ja
2. Absolut, om du får olika större belopp från utlandsinsättningar kan du räkna med problem förr eller senare.
3. Vet ej.
Citera
2015-08-11, 02:53
Medlem
rikastistorstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fladdran
Så länge du spelar på siter inom EU är det helt skattefritt. Idag är typ 99% av alla skattefria så det är nog lugnt. Pokerstars Svs Unibet Partypoker osv är alla skattebefriade.
Citera
2015-08-11, 09:15
Medlem
Maxteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffegrev
Min tyska bank bitchar om samma sak. Är det ngt nytt nwo-dekret det här med anmälningsplikt på varje insättning?

Ptja, om du med NWO-dekret menar EU-regler så visst. Bankerna själva vill inte göra det här, bara en massa pappersarbete.
Citera
2015-08-11, 10:28
Medlem
Samtidigt som ni skyr överförmynderiet så är banklån det vanligaste sättet att finansiera Syrienresor. Källa: http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6194997

Det räcker naturligtvis inte att bankerna frågar kunden en massa frågor som man uppenbarligen kan svara vad som helst på, men visst vore det väl bättre för nattsömnen om banker och kreditinstitut visste vad för slags folk de gör affärer med.
Citera
2015-08-11, 16:17
Medlem
Ring banken.

Förklara att dom ska vara jävligt tacksamma att dom får låna dina pengar.

Om du inte får nån respons, gå till närmsta kontor. töm och avsluta kontot.
Citera
2015-08-11, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maxted
Ptja, om du med NWO-dekret menar EU-regler så visst. Bankerna själva vill inte göra det här, bara en massa pappersarbete.

Var tror EU skapades?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in