• 1
  • 2
2015-08-11, 18:09
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yeahsurexxx
Ring banken.

Förklara att dom ska vara jävligt tacksamma att dom får låna dina pengar.

Om du inte får nån respons, gå till närmsta kontor. töm och avsluta kontot.

Nu tjänar banken extremt lite om något alls på att låna TS pengar och ställer de inte frågorna riskerar de betydligt mer. För övrigt så gäller lagen för samtliga banker så då är alternativet madrassen.
Bankerna tjänar pengar på dina lån och diverse avgifter.
Själv har jag inga problem utan tycker det är bra att man arbetar mot kriminalitet och terrorism.
Citera
2015-08-11, 21:06
Medlem
Jag tror d är Finansinspektionen som vill veta och banken har skyldighet att
Kolla upp åt dem.

Citat:
Ursprungligen postat av Fladdran
När jag loggade in på banken igår så fick jag upp en stor fet ruta om att jag var tvungen att fylla i varifrån jag får mina pengar, om det är en anställning, pension, studiemedel, annan verksamhet osv osv..

Betyder detta att banken kommer ha mer koll på sina kunder nu och framöver? Riskerar man några former av problem ifall det trillar in en helvetes massa pengar t ex ifrån paypal? Eller är detta helt lugnt?

Kan lika gärna passa på att fråga hur det är när det gäller skatter. Ifall man är sjukskriven och får aktivitetsersättning, men vid sidan av spelar lite poker eller t ex bettar på olika sporter och dylikt, behöver denna "extra inkomst" då skattas? Har för mig att jag läst att betting och poker är skattebefriade, eller också är det jag som är iqbefriad, så rätta mig gärna om jag har fel?

TL;DR

1. Har banken mer koll på kunderna, då de numera kräver att man uppger varifrån pengarna kommer?
2. Riskerar man några former av problem om det kommer stora mängder pengar från exempelvis paypal?
3. Behöver man skatta på betting/poker?
Citera
2015-08-11, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Nu tjänar banken extremt lite om något alls på att låna TS pengar och ställer de inte frågorna riskerar de betydligt mer. För övrigt så gäller lagen för samtliga banker så då är alternativet madrassen.
Bankerna tjänar pengar på dina lån och diverse avgifter.
Själv har jag inga problem utan tycker det är bra att man arbetar mot kriminalitet och terrorism.

Frågan är hur jag kopplar min bankdosa till madrassen? Har madrassen support för internetbank förresten?
Citera
2015-08-11, 22:02
Medlem
Visserligen har mycket av detta redan skrivits men skitsamma. Det är Finansinspektionen som vill veta var pengarna kommer ifrån, inte era banker. Alla banker kommer att fråga dessa frågor så det är ingen idè att ni byter bank. Och det är ingen idè att ni skriver pinsamma meddelanden på blanketten. Ni skämmer bara ut er själva. Så bete er som de vuxna människor ni är och fyll i skiten.
Citera
2015-08-11, 22:42
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fladdran
Frågan är hur jag kopplar min bankdosa till madrassen? Har madrassen support för internetbank förresten?

det beror på om madrassen har fjädrar eller inte....
Citera
2015-08-12, 18:58
Medlem
Askenars avatar
Vad skulle en hemlig underrättelseagent ange?
Citera
2015-08-12, 20:40
Medlem
Jagarjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Askenar
Vad skulle en hemlig underrättelseagent ange?

Att inkomsterna huvudsakligen kom av arbete + "arv och gåvor".
Citera
2015-08-17, 18:36
Medlem
fums avatar
Finansinspektionen visade med all önskvärd tydlighet att kontroll av inkomsters ursprung är något de håller för centralt viktigt genom sin utdelade bot till Nordea på 50 miljoner kronor efter att nämnd bank misslyckats att genomföra penningtvättskontroll på ett rimligt sätt.

Det är inte ny lagstiftning, men efter att FI markerat att efterlevnaden varit för dålig från storbankernas sida så har dessa steppat upp sina rutiner rejält.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in