Citat:
Ursprungligen postat av
exquisitely
Det finns som med allt annat självklart undantag, men i regel är det nog svårt att förvandla det man själv tycker är kul och givande till en vettig stadigvarande inkomstkälla. Att kunna leva gott på sin hobby är nog få förunnat. För att då inte tala om alla som helt saknar någon form av kreativ ådra eller verbal talang.
Det är inte så att allt står och faller med hur "slapp" man är, utan i grund och botten handlar det om efterfrågan, kunskapsnivå och framförallt att man är realistisk. Det kvittar fullständigt hur finurlig och progressiv jag är om jag ändå inte inser att mina toppintressen enhörningar, lakrits och skräckfilmer aldrig kommer ge mig 25k netto i någon som helst form. Eller som det heter på engelska; don't quit your day job.
Bra sagt.
Ett annat problem med att jobba med sin hobby är att det finns extremt många andra som gör det... eller vill göra det. Det finns kanske ett par personer i Sverige som lever på enhörningar, t.ex., vilket täcker marknaden.
Det finns många exempel på folk som lyckats riktigt bra med att utveckla appar eller dylikt... Vad som dock inte nämns är att de flesta apputvecklingsföretag går med förlust... Branchen är tuff. De som får det att gå runt är oftast inte dem som försöker göra "superappen" som miljontals personer laddar ner, utan de som gör tråkiga appar för företag. Så återigen, även i databranchen jobbar
de flesta för andra och inte för sig själva.
Men jag tycker vi driver ifrån ämnet lite. Som är hur bra man kan lyckas utan utbildning.
OM jag hade haft intresse av att bygga appar hade jag nog kunnat lyckas utan utbildning. Även om den typen av programmering inte är det enklaste. Så det hade varit enklare om man haft en utbildning som grund... En högskoleutbildad programmerare slår i de flesta fall en självlärd programmerare, även om det finns undantag.
Jag skulle säga det är så inom de flesta områdena... att det är enklare bli rik med en utbildning som grund. Det är liksom osannolikt att en person som jobbar på ett industrigolv ska kunna ha en möjlighet att "utveckla det vidare" och starta eget.
Vad gäller hantverk kan man faktiskt tjäna rätt bra, och detta är en branch som jag förutspår kommer att bli mer och mer eftertraktat... Bra hantverkare kommer behövas
mer och mer (de kan inte outsourcas och folk överlag får mer pengar att bygga för), och det finns många specialnicher. Dock gäller det här att man skaffar sig erfarenhet och har lite "talang" för det. Alltså inte något där man går från "ingenting" till att bli rik på 2-3 år.