• 5
  • 6
2015-08-14, 23:16
Medlem
exquisitelys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Lägger man ner så pass mycket tid på sina videoklipp så måste där finnas driv, och framförallt bra material. Annars lägger ingen så mycket tid på något som ingen kollar på.
Jag jobbar med mina YouTube klipp på heltid. Är ingen stor stjärna, men drar in 20K i månaden och då har jag inte varit partner så länge.

Mitt tips är att satsa seriöst på det som man är väldigt intresserad av. Jobbar man hårt så kommer resultaten att komma.
Om man slappar så och inte tar det seriöst, eller så seriöst som man kan.
Då får man stå ut med ett vanligt tråkigt 7-4 jobb.

Det finns som med allt annat självklart undantag, men i regel är det nog svårt att förvandla det man själv tycker är kul och givande till en vettig stadigvarande inkomstkälla. Att kunna leva gott på sin hobby är nog få förunnat. För att då inte tala om alla som helt saknar någon form av kreativ ådra eller verbal talang.

Det är inte så att allt står och faller med hur "slapp" man är, utan i grund och botten handlar det om efterfrågan, kunskapsnivå och framförallt att man är realistisk. Det kvittar fullständigt hur finurlig och progressiv jag är om jag ändå inte inser att mina toppintressen enhörningar, lakrits och skräckfilmer aldrig kommer ge mig 25k netto i någon som helst form. Eller som det heter på engelska; don't quit your day job.
Citera
2015-08-15, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exquisitely
Det finns som med allt annat självklart undantag, men i regel är det nog svårt att förvandla det man själv tycker är kul och givande till en vettig stadigvarande inkomstkälla. Att kunna leva gott på sin hobby är nog få förunnat. För att då inte tala om alla som helt saknar någon form av kreativ ådra eller verbal talang.

Det är inte så att allt står och faller med hur "slapp" man är, utan i grund och botten handlar det om efterfrågan, kunskapsnivå och framförallt att man är realistisk. Det kvittar fullständigt hur finurlig och progressiv jag är om jag ändå inte inser att mina toppintressen enhörningar, lakrits och skräckfilmer aldrig kommer ge mig 25k netto i någon som helst form. Eller som det heter på engelska; don't quit your day job.

Bra sagt.
Ett annat problem med att jobba med sin hobby är att det finns extremt många andra som gör det... eller vill göra det. Det finns kanske ett par personer i Sverige som lever på enhörningar, t.ex., vilket täcker marknaden.

Det finns många exempel på folk som lyckats riktigt bra med att utveckla appar eller dylikt... Vad som dock inte nämns är att de flesta apputvecklingsföretag går med förlust... Branchen är tuff. De som får det att gå runt är oftast inte dem som försöker göra "superappen" som miljontals personer laddar ner, utan de som gör tråkiga appar för företag. Så återigen, även i databranchen jobbar de flesta för andra och inte för sig själva.

Men jag tycker vi driver ifrån ämnet lite. Som är hur bra man kan lyckas utan utbildning.
OM jag hade haft intresse av att bygga appar hade jag nog kunnat lyckas utan utbildning. Även om den typen av programmering inte är det enklaste. Så det hade varit enklare om man haft en utbildning som grund... En högskoleutbildad programmerare slår i de flesta fall en självlärd programmerare, även om det finns undantag.

Jag skulle säga det är så inom de flesta områdena... att det är enklare bli rik med en utbildning som grund. Det är liksom osannolikt att en person som jobbar på ett industrigolv ska kunna ha en möjlighet att "utveckla det vidare" och starta eget.

Vad gäller hantverk kan man faktiskt tjäna rätt bra, och detta är en branch som jag förutspår kommer att bli mer och mer eftertraktat... Bra hantverkare kommer behövas mer och mer (de kan inte outsourcas och folk överlag får mer pengar att bygga för), och det finns många specialnicher. Dock gäller det här att man skaffar sig erfarenhet och har lite "talang" för det. Alltså inte något där man går från "ingenting" till att bli rik på 2-3 år.
Citera
2015-08-15, 11:23
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:

Självklart ska man vara realistisk. Vad som helst generar inte pengar. Men det tror jag de flesta förstår.
Men i grund och botten så handlar det hela om att ha personlighet, att vara kreativ och ha ett driv. Möjligheterna är stora för dom som verkligen vill. Då menar jag inte de som tror, eller säger att de kan tänkas prova. Utan nu snackar vi om såna som är fast beslutna.

Vill man bli rik utan utbildning så går det om man har det som jag tidigare nämnt.
Inget kommer lätt. De allra flesta får kämpa väldigt hårt för något som de verkligen vill ha.
Det som skiljer vanliga människor som jobbar dagtids jobb, mot såna som valt att satsa helhjärtat på något som de verkligen tror på kan göra de rika, berömda osv. Är att de människorna är beslutsamma.
De är villiga att satsa helt enkelt, och de tror på det dom gör.
Citera
2015-08-17, 14:30
Medlem
Crimxons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bezmenov
Det är nog snarare din fattningsförmåga som är medioker(nu är jag snäll) om det du tar med dig från boken är att man ska "läsa ett par sidor"

Nu säger jag inte att boken är värdelös, men den innehåller ingenting som inte sagts förut. Frasen "The slight edge" nämns som ett mantra genom hela boken, vilket är rätt smart av författaren då repetitionen leder till att de som läser den börjar rekommendera den till sina vänner, eller som här på flashback i en tråd som handlar om hur man blir rik. Tillomed titeln "The Slight Edge" är konstruerad på det viset att den är attraktiv för de som söker en genväg till att bli rik(majoriteten som konsumerar self-help böcker) Man vill inte anstränga sig för mycket. Därav bokens råd att läsa ett par sidor i en bok varje dag. Varför inte läsa en hel bok varje dag? No pain no gain som man säger.

Anledningen till att jag blev lite härsken just när den boken nämndes var att den blev rekommenderad till mig av några MLM-typer som på allvar tror att dem kommer bli rika genom det dem håller på med.

Detta kanske är lite offtopic, men jag kände att jag behövde förklara mig
Citera
2015-08-19, 10:50
Medlem
bezmenovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crimxon
Nu säger jag inte att boken är värdelös, men den innehåller ingenting som inte sagts förut. Frasen "The slight edge" nämns som ett mantra genom hela boken, vilket är rätt smart av författaren då repetitionen leder till att de som läser den börjar rekommendera den till sina vänner, eller som här på flashback i en tråd som handlar om hur man blir rik. Tillomed titeln "The Slight Edge" är konstruerad på det viset att den är attraktiv för de som söker en genväg till att bli rik(majoriteten som konsumerar self-help böcker) Man vill inte anstränga sig för mycket. Därav bokens råd att läsa ett par sidor i en bok varje dag. Varför inte läsa en hel bok varje dag? No pain no gain som man säger.

Anledningen till att jag blev lite härsken just när den boken nämndes var att den blev rekommenderad till mig av några MLM-typer som på allvar tror att dem kommer bli rika genom det dem håller på med.

Detta kanske är lite offtopic, men jag kände att jag behövde förklara mig
Filosofin handlar i princip om att varje val man ställs inför (varje ögonblick är ett val) så gäller "Kommer det här hjälpa mig eller skada mig i längden?" och man väljer då det som hjälper en. Vissa/de flesta kan dock behöva starta "slow" och därav är författaren "snäll"

"It does not matter how slow you go, as long as you don't stop"

Alla är individer och man måste såklart formulera sina egna mål som man sedan bryter ner i delmål och i sin tur dagsmål, som man gör varje dag. Det är vad boken handlar om.
Citera
2015-08-20, 21:40
Medlem
LiKaShings avatar
Vet inte om det är klarlagt i tråden om det är pyramid/MLM eller inte, men det låter onekligen så.

Var försiktig och gå absolut inte på några möten där du "inte får veta något på förhand".
De som ska sälja in "affärsidén" till dig jobbar med att snärja folk och få in dem i spelet. De kör alla tänkbara knep, t ex erbjuder ett sammanhang, fester, pengar, mening med livet - ja allt - för att få in dig.

Väl inne kommer du förr eller senare övertalas att "köpa några prover" för en produkt "som säljer sig självt" eller något liknande. Åtminstone kommer man att försöka få tillgång till din bekantskapskrets för att presentera skiten för dem.
Citera
2015-08-26, 10:31
Medlem
JehovasFittslems avatar
Citat:

För att sammanfatta: Är du väldigt intresserad av något som normala människor tycker är skittråkigt och som det dessutom finns ett stort behov av i samhället så har du goda chanser att bli rik på det. Typ om du skulle tycka att VVS-installationer är det bästa som finns och är beredd att lägga ner 80 timmar i veckan på det. I branscher som normala människor tycker är roliga, till exempel driva café, jobba med spelutveckling, journalist osv så är konkurrensen mycket hårdare.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in