• 1
  • 2
2015-08-09, 19:11
Medlem
Det snackas ofta om att man ska ha hög utbildning och många års erfarenhet för att få ett hyfsat jobb.
Men är sanningen verkligen sån?
Alldeles nyligen träffade jag på en gammal skolkamrat, som enligt honom själv va horribelt dålig i skolan.
Jobbade på några skitjobb då och då från 18-30 års åldern, men va mestadels arbetslös och deprimerad.
Den mesta av tiden påstår han själv att han spenderade i soffan framför tv´n eller datorn.
1-2 timmar om dagen kanske han tränade eller va ute i naturen. Resten av tiden befann han sig hemma vid tvn eller datorn.
Han hade inga pengar heller.
Men så en dag (enligt honom själv) så såg han någon video på internet om hur man tar sig ur en miserabel situation, och bli rik. Hade började intressera sig för detta, och spenderade all sin tid som arbetslös till att fundera ut hur han skulle kunna ta sig framåt, och till sist lyckas i livet.
Han lyckades komma fram till hans innersta styrkor, som han egentligen inte visste att han hade.
Hans stora dröm va att bli rik, men med hans dåliga arbetslivs erfarenhet och låga utbildning så trodde han aldrig att det skulle gå. Alla han kände skrattade eller tyckte synd om honom.
Men någonstans innerst inne visste han att hans liv skulle förändras.
Nu är han rik. Har eget företag, bloggar, håller olika typer av seminarier (vad frågade jag inte).

Så enligt honom så kan man alltså nå framgång utan att vara hög utbildad eller många års erfarenhet inom ett specifikt yrke.
Jag är lite sån också att jag aldrig trivdes speciellt bra i skolan, och vanliga jobb har aldrig varit något för mig. Detta är väldigt inspirerande, tycker ni inte?
Om jag om 2 år kan glida omkring i en sportbil som han så vore jag väldigt nöjd.
Har haft tankar länge på att starta eget, så detta kanske va det sista tecken jag behövde.
Citera
2015-08-09, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheRageInsideMe
Det snackas ofta om att man ska ha hög utbildning och många års erfarenhet för att få ett hyfsat jobb.
Men är sanningen verkligen sån?
Alldeles nyligen träffade jag på en gammal skolkamrat, som enligt honom själv va horribelt dålig i skolan.
Jobbade på några skitjobb då och då från 18-30 års åldern, men va mestadels arbetslös och deprimerad.
Den mesta av tiden påstår han själv att han spenderade i soffan framför tv´n eller datorn.
1-2 timmar om dagen kanske han tränade eller va ute i naturen. Resten av tiden befann han sig hemma vid tvn eller datorn.
Han hade inga pengar heller.
Men så en dag (enligt honom själv) så såg han någon video på internet om hur man tar sig ur en miserabel situation, och bli rik. Hade började intressera sig för detta, och spenderade all sin tid som arbetslös till att fundera ut hur han skulle kunna ta sig framåt, och till sist lyckas i livet.
Han lyckades komma fram till hans innersta styrkor, som han egentligen inte visste att han hade.
Hans stora dröm va att bli rik, men med hans dåliga arbetslivs erfarenhet och låga utbildning så trodde han aldrig att det skulle gå. Alla han kände skrattade eller tyckte synd om honom.
Men någonstans innerst inne visste han att hans liv skulle förändras.
Nu är han rik. Har eget företag, bloggar, håller olika typer av seminarier (vad frågade jag inte).

Så enligt honom så kan man alltså nå framgång utan att vara hög utbildad eller många års erfarenhet inom ett specifikt yrke.
Jag är lite sån också att jag aldrig trivdes speciellt bra i skolan, och vanliga jobb har aldrig varit något för mig. Detta är väldigt inspirerande, tycker ni inte?
Om jag om 2 år kan glida omkring i en sportbil som han så vore jag väldigt nöjd.
Har haft tankar länge på att starta eget, så detta kanske va det sista tecken jag behövde.

Låter som om din vän försöker värva dig till något MLM pyramidspel.

Kör en kreditupplysning + på honom och kolla om bilen har skuld på sig.

Han är inte rik, han försöker dock få det att se ut som så.
Citera
2015-08-09, 19:18
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker

Det första jag kom att tänka på också.
Citera
2015-08-09, 19:21
Medlem
Trixen på internet är sällan sanna, som tidigare skriver, varför ska man lägga upp en video om någonting, om man kan bli ännu rikare om man behåller det för sig själv.
Citera
2015-08-09, 19:26
Medlem
Dabbans avatar
Kolla regnumret på www.biluppgifter.se där kan du se om den är på kredit eller ej.
Låter väldigt otroligt men absolut finns det folk som kan lyckas. Men det handlar inte om en tillfällighet utan handlar om din personlighet.
Citera
2015-08-09, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker

Kör en kreditupplysning + på honom och kolla om bilen har skuld på sig.

Han är inte rik, han försöker dock få det att se ut som så.

Menar du att det är en omöjlighet att bli rik utan utbildning osv?
Något pyramidspel rör det sig inte om i alla fall. Han försökte in få med mig på något sånt.
Vi bytte bara nummer efter att ha snackat, och sen va det bra.

Bilen har ingen skuld, det har jag faktiskt redan kollat. Så nyfiken är jag
Citera
2015-08-09, 19:36
Medlem
R.Victorianos avatar
Klart man kan bli rik utan någon högre utbildning. Bara man har ett intresse och lite hjärna.

Bevis: http://podcasts.nu/avsnitt/borspodde...3-avanzamannen

TL;DL: Snickare(eller om det var rörmockare) som började handla med aktier.

Omsätter hundratals miljoner vissa dagar.
Citera
2015-08-09, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheRageInsideMe
Menar du att det är en omöjlighet att bli rik utan utbildning osv?
Klart man kan bli rik utan utbildning, man kan vara jättestark utan att träna också.
Frågan är väl snarare vilka nackdelar finns det med att ha en utbildning?

PS Din kompis är med i ett pyramidspel.
Citera
2015-08-09, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epikantus
Klart man kan bli rik utan utbildning, man kan vara jättestark utan att träna också.

Det finns ju inga direkta nackdelar med att ha en utbildning, däremot finns det uppenbara nackdelar med att ta lån och spendera flera år på att slutföra nämnd utbildning. Tid som man hade kunnat lägga på att tjäna pengar redan från början.

Men jag anser att fördelarna klart överväger nackdelarna. Att utbilda sig, dvs. Om än så bara pga egenintresse.
Citera
2015-08-09, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epikantus

Det är bra att ha en bra utbildning. Men jag hade det väldigt svårt i skolan och fick stor ångest av att gå dit. Så utbildning i den mening är inte min grej.
Citera
2015-08-09, 20:01
Medlem
christallqhulaaas avatar
klart man inte behöver hög utbildning för att bli rik titta på ingvar kamprad tex
Citera
2015-08-09, 20:14
Medlem
Att bli rik handlar till stor del om att ta sig tid. Spenderar du nåt tusental timmar på aktiekunskap och börsanalyser, inte från aftonbladet och skit, utan från bra sajter, så kan du säkert nå en nivå där du i princip jämt går plus för varje dag.

Det gäller mycket annat också, typ leva på att köpa/sälja saker på nätet etc. Pokerspel etc.

Egentligen finns ju heller inget som hindrar en från att bli typ världsbäst på olika programmerings- och dataprogram av alla de slag. Då blir man efterfrågad konsult.

Sök mycket kunskap och analysera denna helt enkelt.

Själv tycker jag många av de saker som genererar pengar, i vårt tidevarv, är skittråkiga så det är inget jag gör själv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in