2015-08-12, 20:29
Medlem
baxees avatar
Fast vissa studerar ju för att kunna få ett jobb man vill arbeta med, oavsett om de gör dig rik eller inte.
Citera
2015-08-12, 21:16
Medlem
Fantomsmaertas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exquisitely
Det som alltid är lika fascinerande med dessa berättelser om framgång är att allt är väldigt diffust och hemligt, med en touch av Hollywood. Vår hjälte i sagan är inte sällan en lätt uppgiven slacker utan vare sig karriär,kosing eller kvinnor. Lite av en modern byfåne. Men så plötsligt, som genom ett trollslag, dyker en mystisk filmsnutt upp på nätet. Enligt ovan "spenderade han all sin tid som arbetslös till att fundera ut hur han skulle kunna ta sig framåt, och till sist lyckas i livet."

Ok, han satt alltså och funderade på obestämd tid. Men vad gjorde han under tiden? A-kassa? Socbidrag? Sökte jobb? Eller tänkte gossen så intensivt att det inte fanns ork över till varken arbete eller utbildning? Tänk om vi alla gavs möjligheten att bara sitta och fundera hela dagarna utan att ens leverne havererar.

Enligt ovan ska nu denna kamrat (det är alltid en kamrat) vara rik, ha en blogg, kör sportbil, driva företag, håller seminarier and what not. Notera att TS inte frågat om vad dessa mystiska seminarier innehåller.

Summan av liknande sagor är att huvudpersonen plötsligt blir upplyst om sina styrkor och förmågor via ett mytomspunnet filmklipp och viss tankeverksamhet. Exakt vad dessa filmklipp innehåller redovisas aldrig. Inte heller får man veta vad t.ex bloggen handlar om, vad företaget heter, vad han styrkor är eller vad denna kompis gjort rent praktiskt för att komma dit han är idag.

Därför är detta inte ett dugg inspirerande, oavsett vad TS tycker.

Vad är det för tramsigt New Age-flum? Tänk om man någon gång kunde få en rationell förklaring på vad det innebär rent praktiskt att ta tag i sitt liv och leva ut sina drömmar.

Men lite lagom rik? Bra att du är ödmjuk.

Otroligt bra skrivet. Angående de mystiska seminarierna har jag en kompis som gick på ett seminarie som handlade om att bli framgångsrik och förmögen. Enligt henne så fick man veta att det som gör en rik är att hålla på med nåt man gillar. Gör det du gillar så kommer pengarna av sig självt var tydligen mottot. Tänker ofta på det när jag läser om folk som gillar att sitta hemma och pilla sig i naveln. Hursomhelst måste den föreläsaren älskat sitt jobb för det kostade en tusing per skalle...
Citera
2015-08-13, 11:56
Medlem
MuscleSharks avatar
Det är klart att man kan bli rik utan utbildning. Många av de rikaste män i historien hade låg eller ingen utbildning alls. Att gå 10+ år i skolan gör dig inte rik per automatik. Vad som gäller här är att ha ett fruktansvärt driv. Ha en passion för något helt enkelt. Om du tror stenhårt på en affärs idé eller va det nu kan vara, så finns där alla möjligheter att du kan gå från ingenting till framgångsrik i framtiden.

Men visst kan det ändå vara en bra idé att skaffa sig en bra utbildning. Det gäller att du har ett intresse för det bara. Att gå en utbildning i ett x antal år som du inte finner speciellt intressant, utan att du gör det mestadels för att du i framtiden kan få ett bra välbetalt arbete. Då kan du nog hälsa hem.
Som jag förstår det som så är du inte en sådan person som gillar skolan, och det är du inte ensam om.
Det finns många vägar att gå. De gäller bara för dig att hitta rätt väg som passar just dig bäst.
Citera
2015-08-13, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Det är klart att man kan bli rik utan utbildning. Många av de rikaste män i historien hade låg eller ingen utbildning alls. Att gå 10+ år i skolan gör dig inte rik per automatik. Vad som gäller här är att ha ett fruktansvärt driv. Ha en passion för något helt enkelt. Om du tror stenhårt på en affärs idé eller va det nu kan vara, så finns där alla möjligheter att du kan gå från ingenting till framgångsrik i framtiden.

Det där trodde jag också på när jag var 20-25...

Sanningen är att 9/10 som kommer från "ingenting" kommer att fortsätta vara "ingenting" tills de blir gamla... under tiden sitter de och grubblar på hur de ska bli rika.

Visst, vissa "lyckas", de 1/10 som är väldigt drivna eller intelligenta... och som har en massa tur...
Citera
2015-08-13, 22:05
Bannlyst
Vad var affärsidén till hans företag?
Citera
2015-08-14, 00:37
Medlem
ischs avatar
Vet du vad alla som har jobbat sig till sin rikedom har gemensamt? De har jobbat för det. Det finns ingen genväg till paradiset utan det är hårt (och smart) arbete och dedikation som ligger bakom i stort sätt alla som lyckas. Oväntat men sant...
Citera
2015-08-14, 02:28
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exquisitely

Håller helt med. Det man kan tillägga är att det här är den moderna versionen, ännu vanligare i dessa berättelser är att personen ifråga läst en bok som inspirerat hen till stordåd eller träffat en person som uttalat några visdomsord som fått huvudpersonen att inse sin potential eller nåt liknande.
Citera
2015-08-14, 14:28
Medlem
Ukulele-Lelles avatar
För att bli rik utan utbildning: Branschkunskap och kontakter är det viktigaste.

Ta jobb inom nåt område där de säljer, köper eller utför uppdrag åt kunder. Lär dig allt inom området. Bli kompis med kunderna, några av dem ska nämligen bli dina kunder senare. Bli god vän med de skickligaste arbetskamraterna, de ska bli dina medarbetare. Ta reda på hur man driver företag. Säg upp dig, ta med dina pålitliga f d arbetskamrater och kör igång, men bli inte deras arbetsgivare, nej de ska bli dina konsulter, var och en av dem sin egen arbetsgivare. Du ska mest organisera och samordna uppdragen och ta ut avgifter från dina konsulter.

Jag känner en som blev rik på så sätt. Han jobbade på ett välkänt företag som höll på med installationer och underhåll av maskiner. Han sa upp sig och började så smått med att jobba ensam med detta på uppdrag från de kunder han hade lärt känna, skaffade sig senare medarbetare, en efter en, och det blev ett stort företag.

Den killen hade inte ens fullständig grundskola p.g.a sin ADHD.
Citera
2015-08-14, 15:51
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Det där trodde jag också på när jag var 20-25...

Sanningen är att 9/10 som kommer från "ingenting" kommer att fortsätta vara "ingenting" tills de blir gamla... under tiden sitter de och grubblar på hur de ska bli rika.

Visst, vissa "lyckas", de 1/10 som är väldigt drivna eller intelligenta... och som har en massa tur...

Man lyckas om man har ett fruktansvärt driv. Anledningen till att så få % lyckas beror på att de saknar just det. Om man har detta finns alla möjligheter.
Men det krävs att man jobbar hårt för det, väldigt hårt.
Som YT partner har jag träffat många andra partners som gått från lågutbildade till att tjäna miljoner om året. Det finns alla möjligheter i världen att bli framgångsrik bara man har driv, intresse och kunnighet.

Däremot kan jag hålla med om att det inte funkar att sitta i soffan och fundera på vad man ska göra.
Antingen har man drivet, passion för något annat blir det nog väldigt svårt.
Citera
2015-08-14, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Man lyckas om man har ett fruktansvärt driv. Anledningen till att så få % lyckas beror på att de saknar just det. Om man har detta finns alla möjligheter.
Men det krävs att man jobbar hårt för det, väldigt hårt.
Som YT partner har jag träffat många andra partners som gått från lågutbildade till att tjäna miljoner om året. Det finns alla möjligheter i världen att bli framgångsrik bara man har driv, intresse och kunnighet.

Däremot kan jag hålla med om att det inte funkar att sitta i soffan och fundera på vad man ska göra.
Antingen har man drivet, passion för något annat blir det nog väldigt svårt.

Jovisst, OM man har "driv" och OM man är beredd att jobba väldigt hårt... och har lite tur....

Behöver inte säga att alla som startar en youtube kanal och lägger ner tusentals timmar kommer tjäna pengar...

Ffa måste man ju ha något content som folk är intresserade av.
Citera
2015-08-14, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fantomsmaerta
Otroligt bra skrivet. Angående de mystiska seminarierna har jag en kompis som gick på ett seminarie som handlade om att bli framgångsrik och förmögen. Enligt henne så fick man veta att det som gör en rik är att hålla på med nåt man gillar. Gör det du gillar så kommer pengarna av sig självt var tydligen mottot. Tänker ofta på det när jag läser om folk som gillar att sitta hemma och pilla sig i naveln. Hursomhelst måste den föreläsaren älskat sitt jobb för det kostade en tusing per skalle...

Föreläsaren kanske inte visste att de allra flesta konstnärer lever typ på existensminimum...
Citera
2015-08-14, 22:40
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Jovisst, OM man har "driv" och OM man är beredd att jobba väldigt hårt... och har lite tur....

Behöver inte säga att alla som startar en youtube kanal och lägger ner tusentals timmar kommer tjäna pengar...

Ffa måste man ju ha något content som folk är intresserade av.

Lägger man ner så pass mycket tid på sina videoklipp så måste där finnas driv, och framförallt bra material. Annars lägger ingen så mycket tid på något som ingen kollar på.
Jag jobbar med mina YouTube klipp på heltid. Är ingen stor stjärna, men drar in 20K i månaden och då har jag inte varit partner så länge.

Mitt tips är att satsa seriöst på det som man är väldigt intresserad av. Jobbar man hårt så kommer resultaten att komma.
Om man slappar så och inte tar det seriöst, eller så seriöst som man kan.
Då får man stå ut med ett vanligt tråkigt 7-4 jobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in