Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-08-08, 19:34
  #1
Medlem
Tjenare!

Jag har sökt läkarprogrammet nu i höst och om jag kommer in som reserv så är det troligt att det blir efter uppropet. Problemet är att jag inte kommer kunna börja i höst i alla fall utan till våren, eftersom jag är föräldraledig. Jag vet att detta bör vara ett giltigt skäl att få skjuta upp start, men är det någon som har någon insikt eller rentav erfarenhet kring att begära uppskov som reserv (och så sent som efter uppropet)?

Skulle det inte gå så har jag goda chanser att bli antagen till våren ändå, men det hade varit skönt att vara garanterad plats om det nu skulle visa sig att jag blir uppringd..

Citera
2015-08-08, 19:44
  #2
Medlem
Min erfarenhet är att man inte kan tacka nej/skjuta upp studiestart vid en reservplats. Dom önskar fylla reservplatserna, då det handlar om bidrag från staten. Det gick inte för mig i allafall när jag första gången sökte till Juridikum i Lund.
Citera
2015-08-08, 19:44
  #3
Medlem
Vem har sagt att föräldraledighet är giltig orsak att senarelägga studiestart. Är du föräldraledig så söker du inte en utbildning som krockar med det, så enkelt är det.
Citera
2015-08-08, 19:46
  #4
Medlem
Beslut 2008-04-11 (reg.nr 47-272-08)
N N ansökte hos Uppsala universitet om anstånd med studiestarten för dietistprogrammet. Universitetet avslog ansökan med hänvisning till att anstånd enligt universitetets antagningsordning inte ges till den som har erbjudits plats vid reservantagningen.
Citera
2015-08-08, 19:46
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kmpa
Vem har sagt att föräldraledighet är giltig orsak att senarelägga studiestart. Är du föräldraledig så söker du inte en utbildning som krockar med det, så enkelt är det.

Jag läste det någonstans och har även hört om andra som fått start uppskjuten p g a kids..
Hursomhelst, så torde situationen vara annorlunda om man vid ansökningstillfället inte visste att man skulle vara föräldraledig (det var så för mig).
Citera
2015-08-08, 19:48
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sappywhitelight
Jag läste det någonstans och har även hört om andra som fått start uppskjuten p g a kids..
Hursomhelst, så torde situationen vara annorlunda om man vid ansökningstillfället inte visste att man skulle vara föräldraledig (det var så för mig).

Vi brukar inte godkänna det i alla fall, men det kan ju variera mellan utbildningar kanske. Sök in till våren istället, enklast så.
Citera
2015-08-08, 19:48
  #7
Medlem
Föräldraledighet är ok, men inte i samband med reservplats.
Citera
2015-08-08, 19:48
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Beslut 2008-04-11 (reg.nr 47-272-08)
N N ansökte hos Uppsala universitet om anstånd med studiestarten för dietistprogrammet. Universitetet avslog ansökan med hänvisning till att anstånd enligt universitetets antagningsordning inte ges till den som har erbjudits plats vid reservantagningen.

Ah skit..

Det blir nog till att försöka ändå om det skulle bli aktuellt.

Jag förstår bara inte skillnaden; oavsett om man är antagen via de vanliga urvalen eller som reserv så är man ju lik förbannat antagen till utbildningen?
Citera
2015-08-08, 19:52
  #9
Medlem
Relevant dokument: http://www.uhr.se/Global/Om%20oss/La...RFS-2013-3.pdf


Vård av barn är inte samma sak som föräldraledighet.
Citera
2015-08-08, 19:57
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kmpa
Relevant dokument: http://www.uhr.se/Global/Om%20oss/La...RFS-2013-3.pdf


Vård av barn är inte samma sak som föräldraledighet.

I praktiken är det det..

Nej men skämt åsido, det verkar ju uppenbarligen så att folk har fått skjuta upp studiestart p g a föräldraledighet - det kanske varierar från fall till fall? Vore verkligen illa om så är fallet. Det är nog bäst att kontakta studievägledare och kolla vad som gäller på den relevanta institutionen.
Citera
2015-08-08, 20:13
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kmpa
Relevant dokument: http://www.uhr.se/Global/Om%20oss/La...RFS-2013-3.pdf


Vård av barn är inte samma sak som föräldraledighet.


http://www.uu.se/utbildning/antagning/efter-anmalan


Det verkar som att du inte riktigt vet vad du snackar om..
Citera
2015-08-08, 21:28
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sappywhitelight
http://www.uu.se/utbildning/antagning/efter-anmalan


Det verkar som att du inte riktigt vet vad du snackar om..

Jo, det vet jag i allra högsta grad. Kan du argumentera för att föräldraledigheten är en omständighet som uppstått efter att du anmälde dig och som du inte själv kan påverka så visst - då kan du kanske få anstånd.

Passusen om föräldraledighet på den sidan är ett lokalt beslut - olika lärosäten får ha olika regler för vad de kan anse vara giltiga orsaker utöver det som står i det jag hänvisade till. Och normalt anses föräldraledighet inte vara något man inte har kontroll över vid ansökningsdatumet. Men som sagt, kan du argumentera för det så är det ju bra för dig.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback