Tråden passar lite överallt, om mod känner för att flytta på den så just do it.
Jo, jag är från Mellanösterns arbetarklass och vet väldigt lite om rättsväsendet överlag och än mindre om rättsväsendet i ett så ytligt land som Sverige. Därför behöver jag lite hjälp.
Hur förväntas man vara, på alla sätt alltså? Någon gång hörde jag ett mycket intressant uttryck som kort och gott beskrev att det är viktigt att veta vad som gäller inom en bransch och att det då är skillnad på att veta vad som gäller och ändå gå emot jämfört med att inte veta något om vad som gäller och gå emot.
Ta kläder t.ex. är det viktigt att man klär sig i dyra kläder eller är det resultatet som räknas? Själv tillhör jag den senare kategorin, alltså jag kan utan svårigheter bli kvällens bästklädda med 200-300 kr. I min värld är den första kategorin för vilsna tonåringar som inte hunnit skaffa sig identitet.
Allt ni kan är av intresse, som sagt utgå ifrån att jag inte vet något om branschens koder.
Min erfarenhet från tingsrätt och förvaltningsrätt är att jurister/notarier tycks ha en förkärlek till preppy-stilen. Framförallt de dagar de ska sitta i förhandlingar.Medan domstolshandläggare/sekreterare har en betydligt mer blandad och avslappnad stil.
Du pratar bra svenska för att vara så oinsatt som du påstår.
Sociala koder är komplicerade och kräver mer än språk, håller du inte med?
Citat:
Ursprungligen postat av exquisitely
Min erfarenhet från tingsrätt och förvaltningsrätt är att jurister/notarier tycks ha en förkärlek till preppy-stilen. Framförallt de dagar de ska sitta i förhandlingar.Medan domstolshandläggare/sekreterare har en betydligt mer blandad och avslappnad stil.
Vad är då preppy-stilen mer exakt? Själv skulle jag säga att jag dels är expert på preppy-stilen, dels föredrar jag den. Dock vet jag inte ens vad det finns för klädmärken, det enda jag kan säga är att jag alltid varit bästlädd med minimal ekonomi.
Vad är då preppy-stilen mer exakt? Själv skulle jag säga att jag dels är expert på preppy-stilen, dels föredrar jag den. Dock vet jag inte ens vad det finns för klädmärken, det enda jag kan säga är att jag alltid varit bästlädd med minimal ekonomi.
Hm, nu blir det lite väl mycket klädfråga så jag rekommenderar denna tråd (FB) Preppy-stilen
Kanske inte så hjälpsamt, men min uppfattning om det där med koder är att det är rejält överskattat, mest en sysselsättning för folk med dåligt självförtroende, ungefär som de som säger att det är viktigt att veta vad etiketten föreskriver så att man kan bryta mot den. Ingalunda, säger jag. Sunt förnuft är allt som behövs. Sunt förnuft, arbetsvilja, normal respekt och artighet, en stor portion ödmjukhet och en vilja att observera och lära sig räcker långt.
Kläderna, vem bryr sig? Visst, det är min erfarenhet att många unga jurister faktiskt tror att det sitter i kläderna, medan många äldre verkar ha den närmast motsatta uppfattningen att en kostym är en kostym, även om den inhandlades 1988.
Du kommer dock att märka att skrået faktiskt inte är så stort, åtminstone inte ännu. Det kan göra att man litegrann får känslan av att "alla känner alla" eller åtminstone har samma bekantskapskretsar. Och referensramar. Vilket kan förklara en önskan att passa in i ett sammanhang som är sådär lagom ytligt och lagom hjärtligt och lagom trevligt och faktiskt ibland lagom spyfärdigt.
Var dig själv istället för att försöka bemästra de sociala koderna. De finns, visst är det så, men det finns väldigt många framgångsrika som inte känner dem och som inte heller bryr sig. De till antalet stora och till karaktären dramatiska klassresorna bland Sveriges jurister har vid det här laget ett antal årtionden på nacken.
Senast redigerad av Petter.Dass 2015-08-07 kl. 22:55.
Av egen erfarenhet (dessvärre, jag hade en orolig ungdomstid) så hade de flesta en relativt billig garderob, inte sällan ojämnt fördelad. Min advokat som var en otroligt kul man (trots att han sparkade mig på skenbenet när jag gapskrattade åt ett vittne) hade skor och kavaj av hög kvalitet men en skjorta och byxor som han förmodligen hittat på ÖB (kan vara jag som har fel, kostymer är inte min starka sida, men jag har koll på tyg i friluftssammanhang).
Tråden passar lite överallt, om mod känner för att flytta på den så just do it.
Jo, jag är från Mellanösterns arbetarklass och vet väldigt lite om rättsväsendet överlag och än mindre om rättsväsendet i ett så ytligt land som Sverige. Därför behöver jag lite hjälp.
Hur förväntas man vara, på alla sätt alltså? Någon gång hörde jag ett mycket intressant uttryck som kort och gott beskrev att det är viktigt att veta vad som gäller inom en bransch och att det då är skillnad på att veta vad som gäller och ändå gå emot jämfört med att inte veta något om vad som gäller och gå emot.
Ta kläder t.ex. är det viktigt att man klär sig i dyra kläder eller är det resultatet som räknas? Själv tillhör jag den senare kategorin, alltså jag kan utan svårigheter bli kvällens bästklädda med 200-300 kr. I min värld är den första kategorin för vilsna tonåringar som inte hunnit skaffa sig identitet.
Allt ni kan är av intresse, som sagt utgå ifrån att jag inte vet något om branschens koder.
Tack på förhand!
Domstolsarbete skiljer sig något från att arbeta på myndighet eller advokatbyrå avseende arbetsuppgifter, tidspress, lön med också avseende klädsel, som du ju påpekade i din TS.
På byrå gäller vårdad klädsel, vilket i praktiken oftast innebär kostym för män och liknande kläder för kvinnorna på byrån. Många byråer har dock en "lättare" klädkod under fredagar eller under varma sommardagar då det går alldeles utmärkt att komma i tunna chinos eller liknande. Striktare klädkod gäller också när du är med på klienmöten eller på något annat sätt ska representera byrån externt på studentevent, notarieevent, klientmingel etc.
Det är inte bara byråjurister som har externa kontakter, utan också domstolsjurister i form av huvudförhandlingar, förberedelser och andra tillfällen där du inte sitter på din kammare och skriver domskäl. Här är det dock en skillnad mellan förvaltningssidan och den allmänna sidan, då huvudregeln inom förvaltningsrätten är att huvudförhandlingar inte sker. Detta innebär att klädkoden, enligt min erfarenhet, är något slappare på förvaltningsdomstol än på allmän domstol. Märk väl att detta dock inte gäller under förhandlingar, utan majoriteten har en kostym hängandes på rummet att dra på i händelse av sådana tillfällen.
Jag har inte på något sätt upplevt att priset på kläderna är av betydelse – det som spelar roll är hur kläderna sitter och hur du bär upp kläderna.
Nu vet jag inte exakt vilken situation du befinner dig i, men ska du sitta ting och därför oroar dig över klädsel är det alltid ett säkert kort att komma iklädd kostym den första dagen för att se hur resterande personal klär sig. Sedan anpassar du din klädsel utifrån gängse klädkod på arbetsplatsen.