2015-08-08, 22:50
Medlem
Menardus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petter.Dass
Kanske inte så hjälpsamt, men min uppfattning om det där med koder är att det är rejält överskattat, mest en sysselsättning för folk med dåligt självförtroende, ungefär som de som säger att det är viktigt att veta vad etiketten föreskriver så att man kan bryta mot den. Ingalunda, säger jag. Sunt förnuft är allt som behövs. Sunt förnuft, arbetsvilja, normal respekt och artighet, en stor portion ödmjukhet och en vilja att observera och lära sig räcker långt.

Kläderna, vem bryr sig? Visst, det är min erfarenhet att många unga jurister faktiskt tror att det sitter i kläderna, medan många äldre verkar ha den närmast motsatta uppfattningen att en kostym är en kostym, även om den inhandlades 1988.

Du kommer dock att märka att skrået faktiskt inte är så stort, åtminstone inte ännu. Det kan göra att man litegrann får känslan av att "alla känner alla" eller åtminstone har samma bekantskapskretsar. Och referensramar. Vilket kan förklara en önskan att passa in i ett sammanhang som är sådär lagom ytligt och lagom hjärtligt och lagom trevligt och faktiskt ibland lagom spyfärdigt.

Var dig själv istället för att försöka bemästra de sociala koderna. De finns, visst är det så, men det finns väldigt många framgångsrika som inte känner dem och som inte heller bryr sig. De till antalet stora och till karaktären dramatiska klassresorna bland Sveriges jurister har vid det här laget ett antal årtionden på nacken.

Det finns ju till oh med forskning på att det går bättre för vackra advokater och inte minst vackra offer under förhandlingarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Så du läser alltså juridik nu? Dina övriga trådstarter visar inte på något intresse för rättsväsendet.

Ja, det har jag gjort ett tag nu. Utanför Flashback har jag till och med dragit ner på mitt sociala liv den senaste tiden och fokuserat på juridiken och känner att jag behöver lite luft här, igår såg jag att 90% av min bokhylla består av juridikböcker numera. Intresset för båda juridik och humaniora är lika stort, juridiken har jag i skolan och här på forumet är det oftast humaniora som gäller. Relationer och samlevnad är en favorit.

Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Domstolsarbete skiljer sig något från att arbeta på myndighet eller advokatbyrå avseende arbetsuppgifter, tidspress, lön med också avseende klädsel, som du ju påpekade i din TS.

På byrå gäller vårdad klädsel, vilket i praktiken oftast innebär kostym för män och liknande kläder för kvinnorna på byrån. Många byråer har dock en "lättare" klädkod under fredagar eller under varma sommardagar då det går alldeles utmärkt att komma i tunna chinos eller liknande. Striktare klädkod gäller också när du är med på klienmöten eller på något annat sätt ska representera byrån externt på studentevent, notarieevent, klientmingel etc.

Det är inte bara byråjurister som har externa kontakter, utan också domstolsjurister i form av huvudförhandlingar, förberedelser och andra tillfällen där du inte sitter på din kammare och skriver domskäl. Här är det dock en skillnad mellan förvaltningssidan och den allmänna sidan, då huvudregeln inom förvaltningsrätten är att huvudförhandlingar inte sker. Detta innebär att klädkoden, enligt min erfarenhet, är något slappare på förvaltningsdomstol än på allmän domstol. Märk väl att detta dock inte gäller under förhandlingar, utan majoriteten har en kostym hängandes på rummet att dra på i händelse av sådana tillfällen.

Jag har inte på något sätt upplevt att priset på kläderna är av betydelse – det som spelar roll är hur kläderna sitter och hur du bär upp kläderna.

Nu vet jag inte exakt vilken situation du befinner dig i, men ska du sitta ting och därför oroar dig över klädsel är det alltid ett säkert kort att komma iklädd kostym den första dagen för att se hur resterande personal klär sig. Sedan anpassar du din klädsel utifrån gängse klädkod på arbetsplatsen.

Tack så mycket för all info!

Kläder var bara ett exempel, finns det annat som är bra att tänka på utöver kläder? Får man bete sig feminint eller förväntas man vara lite som män är?

Kommer du på annat som är bra att tänka på när man befinner sig i branschen?
Citera
2015-08-09, 00:38
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Du kommer dock att märka att skrået faktiskt inte är så stort, åtminstone inte ännu. Det kan göra att man litegrann får känslan av att "alla känner alla" eller åtminstone har samma bekantskapskretsar.
Verkligen! Detta gäller självklart inte bara mindre orter där det bara finns ett mindre antal jurister utan även större städer där vi finner flera stycken byråer och jurister. Den affärsjuridiska världen i Stockholm är t.ex. tämligen liten där man tenderar att känna folk på andra byråer p.g.a. av att man studerat tillsammans, arbetat tillsammans eller arbetat för olika sidor i en och samma transaktion.

Citat:
Ursprungligen postat av Menardu
Det finns ju till oh med forskning på att det går bättre för vackra advokater och inte minst vackra offer under förhandlingarna.
Är det därför alla tjejer på byråer är snygga och fräscha? Skulle vara intressant att se den studien och slutsatserna som dragits. Du vet möjligtvis inte om den finns att tillgå i digital form?

Citat:
Ja, det har jag gjort ett tag nu. Utanför Flashback har jag till och med dragit ner på mitt sociala liv den senaste tiden och fokuserat på juridiken och känner att jag behöver lite luft här, igår såg jag att 90% av min bokhylla består av juridikböcker numera. Intresset för båda juridik och humaniora är lika stort, juridiken har jag i skolan och här på forumet är det oftast humaniora som gäller. Relationer och samlevnad är en favorit.
Jag skulle inte rekommendera dig att prioritera ned ditt sociala liv så mycket, och inte heller andra intressen vid sidan av juridiken. Naturligtvis bör det inte stickas under stol med att juridikstudierna under vissa perioder är tämligen tidskrävande om man siktar på högsta betyg och att vissa saker får ge vika under PM-veckor och tentaplugg. Har du läst den stora tråden som handlar om juristprogrammet? Däri finns ganska mycket tips och råd avseende studieteknik. Genom att optimera sin studieteknik kan man spara in många långa timmar, som istället kan läggas på föreningsliv, öldrickande, dansande, TV-tittande eller Flashback.

Citat:
Tack så mycket för all info!

Kläder var bara ett exempel, finns det annat som är bra att tänka på utöver kläder? Får man bete sig feminint eller förväntas man vara lite som män är?

Kommer du på annat som är bra att tänka på när man befinner sig i branschen?
Tyvärr måste jag erkänna att det är ganska svårt att komma på saker där juristbranschen utmärker sig jämfört med andra områden. Just klädsel tog jag upp då du skrev om det i din TS, så tänkte att det var ett bra exempel.

Jurister tenderar att vara tämligen konservativa (vilket självklart inte ska läsas som att yrkeskåren har sådana åsikter avseende politik), vilket innebär att det finns en respekt för senioritet och seniora jursiter som ju tenderar att sitta på högre positioner inom näringslivet och domstol. Med det följer en naturlig auktoritet som inte nödvändigtvis behöver vara maskulin eller feminin. Tyvärr finns det ännu inte jämställdhet inom byråsvängen, då förändringarna går långsamt när det kommer till tillsättningen av delägare (ca 60 % av biträdande juristerna är dock kvinnor, se t.ex. Allbrights rapport). Jag är ö h t inte för kvotering, då jag bl.a. anser det strida mot äganderätten, men är positiv till att kompetenta personer kan avancera i karriären.

Inom domstolsväsendet är det däremot fler kvinnor jämfört med byråerna, inte bara som notarier och föredragande utan också som domare (räknar in fiskaler, assessorer och ordinarie domare här). Män som kommer i kontakt med dessa domare respekterar den auktoritet som ämbetet ger, även om domaren skulle klä eller uppföra sig feminint. Nu vet jag inte riktigt vad du lägger i "bete sig feminint", men spontant skulle jag säga att det inte är något problem alls, särskilt inte i dessa tider när fler och fler kvinnor arbetar sig till höga positioner samt när fler och fler jurister med andra värderingar än äldre rådmän och advokater kommer in i branschen.

Blev ganska långt svammel här, tappade tråden i mitten. Jag skulle som sagt också rekommendera en titt i juristtråden, då den säkert kan besvara vissa frågor bättre än vissa personer i A&A som bara gissar utan att ha arbetat inom domstolsväsendet, alternativt inte ens är jurister.
Citera
2015-08-09, 01:12
Medlem
Edward-Tellers avatar
Du har god svenska för att komma från "mellanösterns arbetarklass". Du är förmodligen ganska eller till och med väldigt intelligent.

Helt allmänt: när det kommer till utlänningar som vill komma framåt handlar det om att passa in, eller att imitera. Stryk deras (svenskarnas) narcissistiska hår bakåt om du vill någonstans: var som de, i alla fall på ytan. Ta deras jargong, deras klädstil och deras samtalsämnen.

Hur svårt kan det vara för dig egentligen?
Citera
2015-08-09, 19:30
Medlem
Petter.Dasss avatar
Citat:

Visst är det så. Det gäller även för misstänkta gärningsmän, utom faktiskt i bedrägerimål och liknande. Där är det tydligen en fördel att inte vara för välklädd och att ha ett utseende som endast en mor kan älska. Lite offtopic, men... För att helt kort återknyta till topic så håller jag med Extremos sammanfattning angående att bete sig kvinnligt.
Citera
2015-08-10, 23:26
Medlem
Flirtar ni mycket på advokatbyråerna? Är det acceptabelt att göra det?
Citera
2015-08-10, 23:28
Medlem
Citat:
Visst är det så. Det gäller även för misstänkta gärningsmän, utom faktiskt i bedrägerimål och liknande. Där är det tydligen en fördel att inte vara för välklädd och att ha ett utseende som endast en mor kan älska. Lite offtopic, men... För att helt kort återknyta till topic så håller jag med Extremos sammanfattning angående att bete sig kvinnligt.

Skönhet är positiv i de flesta situationer i livet, arbetslivet är inte ett undantag.
Citera
2015-08-11, 07:36
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aboutme
Vissa byråer har förhållningsregler kring relationer mellan medarbetare. Det kan t.ex. uppstå svåra situationer om en delägare och en biträdande jurist har ett förhållande, då den biträdande juristen är i en beroendeställning gentemot delägaren som ju äger och driver verksamheten. Med det sagt bör jag väl avsluta med att säga att det självklart flirtas lite mellan medarbetare, det är ju tämligen naturligt.
Citera
2015-08-19, 14:15
Medlem
Menardus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Verkligen! Detta gäller självklart inte bara mindre orter där det bara finns ett mindre antal jurister utan även större städer där vi finner flera stycken byråer och jurister. Den affärsjuridiska världen i Stockholm är t.ex. tämligen liten där man tenderar att känna folk på andra byråer p.g.a. av att man studerat tillsammans, arbetat tillsammans eller arbetat för olika sidor i en och samma transaktion.

Är det därför alla tjejer på byråer är snygga och fräscha? Skulle vara intressant att se den studien och slutsatserna som dragits. Du vet möjligtvis inte om den finns att tillgå i digital form?

Jag skulle inte rekommendera dig att prioritera ned ditt sociala liv så mycket, och inte heller andra intressen vid sidan av juridiken. Naturligtvis bör det inte stickas under stol med att juridikstudierna under vissa perioder är tämligen tidskrävande om man siktar på högsta betyg och att vissa saker får ge vika under PM-veckor och tentaplugg. Har du läst den stora tråden som handlar om juristprogrammet? Däri finns ganska mycket tips och råd avseende studieteknik. Genom att optimera sin studieteknik kan man spara in många långa timmar, som istället kan läggas på föreningsliv, öldrickande, dansande, TV-tittande eller Flashback.

Tyvärr måste jag erkänna att det är ganska svårt att komma på saker där juristbranschen utmärker sig jämfört med andra områden. Just klädsel tog jag upp då du skrev om det i din TS, så tänkte att det var ett bra exempel.

Jurister tenderar att vara tämligen konservativa (vilket självklart inte ska läsas som att yrkeskåren har sådana åsikter avseende politik), vilket innebär att det finns en respekt för senioritet och seniora jursiter som ju tenderar att sitta på högre positioner inom näringslivet och domstol. Med det följer en naturlig auktoritet som inte nödvändigtvis behöver vara maskulin eller feminin. Tyvärr finns det ännu inte jämställdhet inom byråsvängen, då förändringarna går långsamt när det kommer till tillsättningen av delägare (ca 60 % av biträdande juristerna är dock kvinnor, se t.ex. Allbrights rapport). Jag är ö h t inte för kvotering, då jag bl.a. anser det strida mot äganderätten, men är positiv till att kompetenta personer kan avancera i karriären.

Inom domstolsväsendet är det däremot fler kvinnor jämfört med byråerna, inte bara som notarier och föredragande utan också som domare (räknar in fiskaler, assessorer och ordinarie domare här). Män som kommer i kontakt med dessa domare respekterar den auktoritet som ämbetet ger, även om domaren skulle klä eller uppföra sig feminint. Nu vet jag inte riktigt vad du lägger i "bete sig feminint", men spontant skulle jag säga att det inte är något problem alls, särskilt inte i dessa tider när fler och fler kvinnor arbetar sig till höga positioner samt när fler och fler jurister med andra värderingar än äldre rådmän och advokater kommer in i branschen.

Blev ganska långt svammel här, tappade tråden i mitten. Jag skulle som sagt också rekommendera en titt i juristtråden, då den säkert kan besvara vissa frågor bättre än vissa personer i A&A som bara gissar utan att ha arbetat inom domstolsväsendet, alternativt inte ens är jurister.

Läste om studien i någon bok för länge sedan, men där missförstod du. Studien handlade inte bara om kvinnliga advokaters utseende utan även manliga. Tror det finns lite kort om det också på Google.

Jag har inte läst den tråden, däremot har jag ställt frågor där några gånger.

Med kvinnligt menar jag t.ex. ha mycket höga klackar och gå kvinnligt, skratta kvinnligt o.s.v.

Tack för synpunkterna!

Citat:

Ja, precis.

Citat:
Ursprungligen postat av Aboutme

Tror att flört nästan är ett måste när man jobbar med något så torrt som juridik, annars kan dagarna bli för färglösa.
Citera
2015-08-19, 21:54
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Läste om studien i någon bok för länge sedan, men där missförstod du. Studien handlade inte bara om kvinnliga advokaters utseende utan även manliga.
Då jag är man såg jag det som en självklarhet att endast skriva om byråkvinnor.
Citera
2016-07-11, 22:37
Medlem
Citat:
Hej!

Tråden passar lite överallt, om mod känner för att flytta på den så just do it.

Jo, jag är från Mellanösterns arbetarklass och vet väldigt lite om rättsväsendet överlag och än mindre om rättsväsendet i ett så ytligt land som Sverige. Därför behöver jag lite hjälp.

Hur förväntas man vara, på alla sätt alltså? Någon gång hörde jag ett mycket intressant uttryck som kort och gott beskrev att det är viktigt att veta vad som gäller inom en bransch och att det då är skillnad på att veta vad som gäller och ändå gå emot jämfört med att inte veta något om vad som gäller och gå emot.

Ta kläder t.ex. är det viktigt att man klär sig i dyra kläder eller är det resultatet som räknas? Själv tillhör jag den senare kategorin, alltså jag kan utan svårigheter bli kvällens bästklädda med 200-300 kr. I min värld är den första kategorin för vilsna tonåringar som inte hunnit skaffa sig identitet.

Allt ni kan är av intresse, som sagt utgå ifrån att jag inte vet något om branschens koder.

Tack på förhand!

Vadå ytligt land som Sverige?
Citera
2017-10-31, 15:23
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Allt ni kan är av intresse, som sagt utgå ifrån att jag inte vet något om branschens koder.

Tack på förhand!

Eftersom du nämnt att du är från Mellanöstern, så är det viktigt att förstår feminismens makt och inflytande på det svenska rättsväsendet. Du får i princip inte vara anti-feminist, och heller inte framstå som dominant och manlig inför rättsväsendet. Var blyg och försagd, så passar du in.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in