Citat:
Ursprungligen postat av
Rassa
Min vän, du bör nog tänka på ditt ordval. Att kalla folk som väljer att köpa en AppleTV för mindre begåvade är lätt att göra när du sitter där bakom ditt tangentbord. Skulle du säga samma sak öga mot öga?
Det är betydligt fler parametrar att ta hänsyn till än bara tekniskt kunnande. Man kanske inte har nån PC att koppla TV:n till. Man kanske inte vill eller kan ha en lång bildskärmskabel liggande över golvet. Det kanske inte finns plats för en dator bredvid TV:n. Man kanske inte är ute efter att ha ett fyllfjädrat mediacenter utan vill bara kunna använda SVT-play och Netflix. Valet mellan en AppleTV för 700 kr eller en PC för flera tusen, som man dessutom måste lägga en massa tid på att konfigurera blir då ganska lätt. Eller hur?
Hela din argumentation baserar sig på en halmdocka, eller flera halmdockor om man ska vara noggrann.
Jag påstår aldrig att alla som köper en AppleTV eller en Smart-TV är mindre begåvande. Jag påstod att "Dessa produkter appellerar nog till
först och främst till de som är teknologiskt mindre begåvade.", sen kallade jag denna delmängd inte heller för mindre begåvade i allmänhet utan enbart mindre begåvade med avseende på teknisk kunnande.
Du har helt rätt i att det kan finnas situationer för vissa där dessa produkter kan vara en lämplig lösning. Det har jag dock aldrig påstått inte skulle vara fallet.
Det intressanta är hur en förvånansvärd stor andel av användarna av dessa produkt ofta framhäver egenskaper som de gillar med de, som de ändå kunde haft tillgång till på ett bättre sätt av den utrustning de redan hade i sitt hem. Det verkar finnas en förbluffande stor "novelty"-faktor för denna typ av produkt, som på ett mycket effektivt sätt får en hel del konsumenter att tro de behöver något som de egentligen redan hade. Därav är det absolut inte orimligt att påpeka att denna typ av produkt i ganska hög grad appellerar till de med begränsat tekniskt kunnande.
Det behövs inte alls massa tid att konfigurera de, i synnerhet inte om de enbart ska fungera som ett mediacenter. Förstår inte helt vad du syftar på där.