2015-11-08, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deman
Äppelteve är värdelöst - Chromecast inte

äppelteve är låst och okreativt. Med chromecast har du spotify, webradio, svt, dreamfilm, netflix och kan strömma det mesta du kan komma åt från mobilen.

Och jag kan med ATV göra i princip allt det du nu räknade upp.

Men som vanligt så är det alltid så att vad man än väljer så lär det bli kompromisser, för alla grunkor har sina för och nackdelar mot varandra.

Chromecast må vara både billig och bra, men den kan definitivt inte göra eller erbjuda allt som en ATV4 kan.
Citera
2015-11-08, 11:18
Medlem
8-bits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaStupenda
Japp. Jag har en dator. Jag har dessutom en HDMI-kabel. Vad jag däremot saknar är en HDMI-ingång på datorn. Alltså blir det vissa problem. Inte heller har jag en smart-tv, utan en ordinär typ LED eller vad det nu är.

TS, du är ganska mongolid. ATV fyller flera funktioner för mig, och det är framförallt smidigt och bekvämt. Jag är för allt som underlättar min vardag, och ATV är en sådan sak.

Hade inte en adapter varit mer bekvämt och smidigt?
Citera
2015-11-08, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Min vän, du bör nog tänka på ditt ordval. Att kalla folk som väljer att köpa en AppleTV för mindre begåvade är lätt att göra när du sitter där bakom ditt tangentbord. Skulle du säga samma sak öga mot öga?

Det är betydligt fler parametrar att ta hänsyn till än bara tekniskt kunnande. Man kanske inte har nån PC att koppla TV:n till. Man kanske inte vill eller kan ha en lång bildskärmskabel liggande över golvet. Det kanske inte finns plats för en dator bredvid TV:n. Man kanske inte är ute efter att ha ett fyllfjädrat mediacenter utan vill bara kunna använda SVT-play och Netflix. Valet mellan en AppleTV för 700 kr eller en PC för flera tusen, som man dessutom måste lägga en massa tid på att konfigurera blir då ganska lätt. Eller hur?

Hela din argumentation baserar sig på en halmdocka, eller flera halmdockor om man ska vara noggrann.

Jag påstår aldrig att alla som köper en AppleTV eller en Smart-TV är mindre begåvande. Jag påstod att "Dessa produkter appellerar nog till först och främst till de som är teknologiskt mindre begåvade.", sen kallade jag denna delmängd inte heller för mindre begåvade i allmänhet utan enbart mindre begåvade med avseende på teknisk kunnande.

Du har helt rätt i att det kan finnas situationer för vissa där dessa produkter kan vara en lämplig lösning. Det har jag dock aldrig påstått inte skulle vara fallet.

Det intressanta är hur en förvånansvärd stor andel av användarna av dessa produkt ofta framhäver egenskaper som de gillar med de, som de ändå kunde haft tillgång till på ett bättre sätt av den utrustning de redan hade i sitt hem. Det verkar finnas en förbluffande stor "novelty"-faktor för denna typ av produkt, som på ett mycket effektivt sätt får en hel del konsumenter att tro de behöver något som de egentligen redan hade. Därav är det absolut inte orimligt att påpeka att denna typ av produkt i ganska hög grad appellerar till de med begränsat tekniskt kunnande.

Det behövs inte alls massa tid att konfigurera de, i synnerhet inte om de enbart ska fungera som ett mediacenter. Förstår inte helt vad du syftar på där.
Senast redigerad av Kanelgas 2015-11-08 kl. 11:27.
Citera
2015-11-08, 11:34
Medlem
StyleWarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelgas
Hela din argumentation baserar sig på en halmdocka, eller flera halmdockor om man ska vara noggrann.

Jag påstår aldrig att alla som köper en AppleTV eller en Smart-TV är mindre begåvande. Jag påstod att "Dessa produkter appellerar nog till först och främst till de som är teknologiskt mindre begåvade.", sen kallade jag denna delmängd inte heller för mindre begåvade i allmänhet utan enbart mindre begåvade med avseende på teknisk kunnande.

Du har helt rätt i att det kan finnas situationer för vissa där dessa produkter kan vara en lämplig lösning. Det har jag dock aldrig påstått inte skulle vara fallet.

Det intressanta är hur en förvånansvärd stor andel av användarna av dessa produkt ofta framhäver egenskaper som de gillar med de, som de ändå kunde haft tillgång till på ett bättre sätt av den utrustning de redan hade i sitt hem. Det verkar finnas en förbluffande stor "novelty"-faktor för denna typ av produkt, som på ett mycket effektivt sätt får en hel del konsumenter att tro de behöver något som de egentligen redan hade. Därav är det absolut inte orimligt att påpeka att denna typ av produkt i ganska hög grad appellerar till de med begränsat tekniskt kunnande.

Det verkar dessutom som det var ett tag sedan du köpte en PC. Det behövs inte alls massa tid att konfigurera de, i synnerhet inte om de enbart ska fungera som ett mediacenter.
Nja, tror att "de" i största grad "appellerar" till människor som inte behöver använda fikonspråk och använder svenska korrekt. Och dessutom är över 20 år. Och dessutom har köpt in sig i Apples ekosystem. Det vill säga, "de" vänder sig inte till dig.

Varför bryr du dig så mycket är vad man undrar mest. Skriver du på samma konsumentupplysande sätt i bilforumet? Eller om tvättmedel? Eller hygienprodukter för kvinnor? "Man får precis lika bra resultat med en frottehandduk som med Alwaysbindor". Nej, det gör du inte. Varför gör du inte det då?
Citera
2015-11-08, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StyleWars
Varför bryr du dig så mycket är vad man undrar mest. Skriver du på samma konsumentupplysande sätt i bilforumet? Eller om tvättmedel? Eller hygienprodukter för kvinnor? "Man får precis lika bra resultat med en frottehandduk som med Alwaysbindor". Nej, det gör du inte. Varför gör du inte det då?

Eftersom jag inte beskådat ett lika intressant beteendemönster av konsumenter i dessa andra produkttyper som du nämner och/eller inte har någon vidare kunskap om de (som t.ex. dambindor).

Jag har dock skrivit om just bilköp i bilforumet faktiskt där jag ifrågasätter idén som vissa har att sin första bil absolut bör vara ett vrak som man kan krocka sönder i stället för att man helt enkelt lär sig att köra bil ordentligt på ett ansvarsfullt sätt utan att gå ut i från att det kommer att bli nödvändigt att krocka flera gånger innan man "lärt sig".
Citera
2015-11-08, 12:03
Medlem
Citat:

Ok, tala då om för mig hur jag kunde haft tillgång till de egenskaperna på ett bättre sätt med den utrustning jag redan hade.

Min utrustning när jag beslöt att skaffa min första ATV2 var som följer.

1 Macbook Pro
1 50” Samsung smartTV
1 42” JVC plattTV
1 Apple Time Capsule
1 iPhone
2 iPad

Hur skulle jag med dessa grejor fått ett minst lika bra resultat på alla sätt, lika smidigt, och billigare?
Citera
2015-11-08, 12:11
Medlem
StyleWarss avatar
Citat:
Eftersom jag inte beskådat ett lika intressant beteendemönster av konsumenter i dessa andra produkttyper som du nämner och/eller inte har någon vidare kunskap om de (som t.ex. dambindor).

Jag har dock skrivit om just bilköp i bilforumet faktiskt där jag ifrågasätter idén som vissa har att sin första bil absolut bör vara ett vrak som man kan krocka sönder i stället för att man helt enkelt lär sig att köra bil ordentligt på ett ansvarsfullt sätt utan att gå ut i från att det kommer att bli nödvändigt att krocka flera gånger innan man "lärt sig".
På vilket sätt anser du att du har tolkningsföreträde till vad som är "bäst" och "sämst"?
Hur mycket hybris lider du av? Har du samma tillvägagångssätt IRL? Om någon köper en lunch som du dömer ut direkt pga en dålig fett/protein/kolhydrat-ratio, börjar du direkt raljera om att dessa människor är "näringsmässigt mindre begåvade"?

Vad har du med vårt val av mediacenter att göra? Kan lova dig att mitt mediacenter är det inget som helst fel på, och det har just nu en ATV3 som hub. Ditt lär inte knäcka mitt i alla fall. Men inte fan går jag in i tråden om HTPC och dömer ut er som aspisar, oskulder och ensamma förlorare.
Citera
2015-11-08, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Ok, tala då om för mig hur jag kunde haft tillgång till de egenskaperna på ett bättre sätt med den utrustning jag redan hade.

Min utrustning när jag beslöt att skaffa min första ATV2 var som följer.

1 Macbook Pro
1 50” Samsung smartTV
1 42” JVC plattTV
1 Apple Time Capsule
1 iPhone
2 iPad

Hur skulle jag med dessa grejor fått ett minst lika bra resultat på alla sätt, lika smidigt, och billigare?

Lite konstigt svar. Du svarar som om jag påstått att ALLA som köper dessa produkt kunde haft tillgång till alla de funktioner som de framhävt som fördelaktiga baserat på de produkter de redan hade. Du påpekar dessutom inte vad du själv anser vara de funktioner som du menar ger en bättre lösning för dig, så det blir lite knasigt Förstår inte hur jag vare sig då ska kunna svara eller varför ett gissningssvar skulle vara relevant då mitt påstående endast var att:

"Det intressanta är hur en förvånansvärd stor andel av användarna av dessa produkt ofta framhäver egenskaper som de gillar med de, som de ändå kunde haft tillgång till på ett bättre sätt av den utrustning de redan hade i sitt hem. Det verkar finnas en förbluffande stor "novelty"-faktor för denna typ av produkt, som på ett mycket effektivt sätt får en hel del konsumenter att tro de behöver något som de egentligen redan hade. "

Så huruvida det i ditt specifika fall kan ha funnits ett behov för dig, givet de saker du redan hade och dina preferenser (som du inte ens angett), är ju för det första totalt ointressant i förhållande till mitt påstående samtidigt som det blir rena gissningsleken eftersom du inte angett vilka funktioner du lägger mest vikt på.
Citera
2015-11-08, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StyleWars
På vilket sätt anser du att du har tolkningsföreträde till vad som är "bäst" och "sämst"?
Hur mycket hybris lider du av? Har du samma tillvägagångssätt IRL? Om någon köper en lunch som du dömer ut direkt pga en dålig fett/protein/kolhydrat-ratio, börjar du direkt raljera om att dessa människor är "näringsmässigt mindre begåvade"?

Vad har du med vårt val av mediacenter att göra? Kan lova dig att mitt mediacenter är det inget som helst fel på, och det har just nu en ATV3 som hub. Ditt lär inte knäcka mitt i alla fall. Men inte fan går jag in i tråden om HTPC och dömer ut er som aspisar, oskulder och ensamma förlorare.

Wow. Snacka om att snabbt tappa fotfästet i en diskussion. Sjunker ned till rena dagisnivån utan att ens ta några vettiga mellansteg "Min pappa är starkare än din."
Citera
2015-11-08, 12:24
Medlem
Anti-WOGs avatar
Apple Tv fungerar nog smidigast om man kör med en massa i-Produkter, medans exempelvis ChromeCast fungerar bäst med Pc och Android. Frugans iMac vill inte fungera ihop med ChromeCasten här hemma.
Citera
2015-11-08, 12:37
Medlem
StyleWarss avatar
Citat:
Wow. Snacka om att snabbt tappa fotfästet i en diskussion. Sjunker ned till rena dagisnivån utan att ens ta några vettiga mellansteg "Min pappa är starkare än din."
Man ser ju hur enkelt det var att smula sönder din underliga argumentation sprungen ur avundsjuka antagligen. Det är du som kallar människor för mindre begåvade (på ett mindre begåvat sätt), så då får man ta straffet när man dels blir bevisad om motsatsen, och dels får sina egna tillkortakommanden presenterat för sig. Jag kan ge dig ett till idiom för det: Ger man sig in i leken får man leken tåla.

Apple TV är ett mediacenter med mängder av fördelar, och inte minst nu när utvecklarna har fått API:er att leka med. Om ett år kommer Apple TV ha stöpt om hela kabelsegmentet och TV-utbudet kan jag lova dig. Kan din HTPC göra det?
Citera
2015-11-08, 12:39
Medlem
Citat:
Lite konstigt svar. Du svarar som om jag påstått att ALLA som köper dessa produkt kunde haft tillgång till alla de funktioner som de framhävt som fördelaktiga baserat på de produkter de redan hade. Du påpekar dessutom inte vad du själv anser vara de funktioner som du menar ger en bättre lösning för dig, så det blir lite knasigt Förstår inte hur jag vare sig då ska kunna svara eller varför ett gissningssvar skulle vara relevant då mitt påstående endast var att:

"Det intressanta är hur en förvånansvärd stor andel av användarna av dessa produkt ofta framhäver egenskaper som de gillar med de, som de ändå kunde haft tillgång till på ett bättre sätt av den utrustning de redan hade i sitt hem. Det verkar finnas en förbluffande stor "novelty"-faktor för denna typ av produkt, som på ett mycket effektivt sätt får en hel del konsumenter att tro de behöver något som de egentligen redan hade. "

Så huruvida det i ditt specifika fall kan ha funnits ett behov för dig, givet de saker du redan hade och dina preferenser (som du inte ens angett), är ju för det första totalt ointressant i förhållande till mitt påstående samtidigt som det blir rena gissningsleken eftersom du inte angett vilka funktioner du lägger mest vikt på.

Ja det var ju en snygg undanglidning det.... Tränat länge...?

Ja nu menade jag inte alls att du påstått att ditt svar gällde alla, men då man så ofta får höra ungefär samma tugg från så många så fort nån Appleprodukt kommer på tal, typ att man minsann får dubbelt så bra grejor för halva priset om man väjer PC, Android whatever, och att Appleprylar bara är för de som är tekniskt okunniga. Så kunde det ju vara intressant att ibland ge de som kastar fram liknande påståenden en chans att lägga fram bevis för sina påståenden, men oftast är det inte mycket de klarar att lägga fram...

Nu tänkte jag att du kunde få chansen men du gjorde en undanglidning istället, inte helt oväntat.

När jag valde att köpa ATV så var det för att kunna streama media från mina mobil enheter samt min dator, till mina TV-apparater på ett enkelt och smidigt sätt, som fungerade tillförlitligt och hade hög kvalitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in