2015-12-16, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebb49
Lite fakta o ingen spekulation: På midsommardagens förmiddag mötte jag KA vid gymmet där han höll på att dra ett svart överdrag över sina grå/svarta shorts (ca 120-150 m rakt ner från brottsplatsen).
Han såg mig på långt håll och avbröt sig då med ett rytande och kom så småningom emot mig på sin cykel (hela skedet tog kanske 45 sek). Han såg oerhört aggressiv ut och jag trodde väl jag skulle bli angripen o förberedde mig på det. Det enda som hände var att när vi möttes sade han "Grrrrrrrrrrrrrr", han uppträdde ungefär på samma sätt som när småbarn är riktigt rasande. Har ofta undrat vad han hade i kikaren när jag avbröt honom.

Spekulation: Om man ser på bilden som visar diket, dragspåret och anträffandeplatsen för kroppen så förstår man att han redan visste att bakom kullen finns en skreva, rätt lång och ca 70-80 cm djup. Faktum är, att det ser man inte från stigen utan det ser som på bilden ut som en liten kulle ända till dess man ställer sig uppe på krönet. Han hade nog rekat och visste vart han skulle dra kroppen då dragspåret går lättaste vägen rakt på. Att här förekommer en viss tanke/planering anser jag uppenbart.

Vart står det i FUP:en? Om det är sant verkar det vara tillräckligt viktigt för att du ska ha blivit förhörd. Och har du inte sagt det till poliserna, men säger det här.. Ja det talar för sig själv.
Citera
2015-12-16, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av delikatess1
Vart står det i FUP:en? Om det är sant verkar det vara tillräckligt viktigt för att du ska ha blivit förhörd. Och har du inte sagt det till poliserna, men säger det här.. Ja det talar för sig själv.
Det ligger säkert i slasken o något lite mera därtill, polisen verkar ju fått tillräckligt med material för en fällande dom från vittnena vid mordkvällen så det bedömdes väl som mindre viktigt.
Citera
2015-12-16, 10:42
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lokalen
Att inget armband finns med behöver ju nödvändigtvis inte betyda att hon inte hade det, det kanske bara inte är återfunnet om vi nu antar att han är i början på sin seriemördarkarriär så är det ju så att seriemördare ofta vill ha med sig en sovenir tex, jag tycker ivartfall det är lite märkligt att hon inte hade det med tanke på vad pappan berättat.
Men visst det kan finnas en massa orsaker till att hon inte hade det med sig också så att spekulera i det är ganska onödigt.
Det känns som att du nystar i något som inte riktigt finns. Som sagt, sidan 24 i bilagan. En ficka perfekt för en mobil. Hennes pappa spekulerar bara i vad hon kan ha haft på sig, han såg aldrig själv hur hon var klädd:
Citat:
Östen uppgav att Ida hade mobiltelefonen med sig när hon sprang och hon hade troligen spänt fast den på armen.
Utöver det nämner pappan inte något mer om ett armband. Notera också att pappan inte har någon större koll på hur hon brukar klä sig i löparspåret då han aldrig sprungit tillsammans med henne:
Citat:
Brukar du och Östen springa tillsammans med henne?
Mamman: Jag och Ida har sprungit vid något tillfälle men då ville inte Ida springa bredvid mig eftersom hon tyckte att jag sprang fortare än henne. Jag tror inte att alla tre har sprungit tillsammans någon gång.
Sen har du, förutom beslagna tillbehör från Ida, även en beskrivning om hur hon var klädd när hon lämnade huset:
Citat:
Hur var Ida klädd när hon lämnade hemmet för att åka till motionsspåret den 5/8?
Mamman: Jag såg aldrig henne. Frans såg henne och sa att hon hade en grön funktionströja, svarta
löpartights och vita skor med blå detaljer.
Från det kriminaltekniska protokollet:
Citat:
Mitt bak, strax under byxlinningen fanns en ficka med dragkedja. Dragkedjan var ca 12 cm bred.
Även Kristoffer nämner fickan:
Citat:
Hennes mobil började låta, så jag stängde av den… Sedan när jag försökte stänga av den innan så tog jag bort, jag visste inte riktigt. Jag fick panik och jag började leta, jag visste inte riktigt vart jag skulle leta i byxorna. Jag tog av allt, fick med trosorna också…
Sedan hittade jag mobilen i en ficka med blixtlås.
Här har du bild på fickan om du inte orkar leta:
http://i.imgur.com/7ushj6S.jpg

Så, vad är troligast i det här fallet. Att blivande seriemördaren Kristoffer tagit ett mobilarmband som souvenir, eller det mest uppenbara att hon haft mobilen i bakfickan?
Senast redigerad av 5549 2015-12-16 kl. 10:45.
Citera
2015-12-16, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebb49
Lite fakta o ingen spekulation: På midsommardagens förmiddag mötte jag KA vid gymmet där han höll på att dra ett svart överdrag över sina grå/svarta shorts (ca 120-150 m rakt ner från brottsplatsen).
Han såg mig på långt håll och avbröt sig då med ett rytande och kom så småningom emot mig på sin cykel (hela skedet tog kanske 45 sek). Han såg oerhört aggressiv ut och jag trodde väl jag skulle bli angripen o förberedde mig på det. Det enda som hände var att när vi möttes sade han "Grrrrrrrrrrrrrr", han uppträdde ungefär på samma sätt som när småbarn är riktigt rasande. Har ofta undrat vad han hade i kikaren när jag avbröt honom.

Mycket anmärkningsvärt möte. Jag är inte avundsjuk på dig, däremot nyfiken. (1) Vad var det för överdrag han skulle dra på sig? Uppfattade du det som träningskläder eller maskering (eller kanske som ett värmade extraplagg?) (2) Hur högt "röt" när du blev synlig? Givet att det var på avstånd måste det ha varit ganska högt. (3) Tittade han dig i ögonen när han morrade?

Detta möte tycks vara ganska talande för hans psykiska hälsa.
Citera
2015-12-16, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Det känns som att du nystar i något som inte riktigt finns. Som sagt, sidan 24 i bilagan. En ficka perfekt för en mobil. Hennes pappa spekulerar bara i vad hon kan ha haft på sig, han såg aldrig själv hur hon var klädd:

Utöver det nämner pappan inte något mer om ett armband. Notera också att pappan inte har någon större koll på hur hon brukar klä sig i löparspåret då han aldrig sprungit tillsammans med henne:

Sen har du, förutom beslagna tillbehör från Ida, även en beskrivning om hur hon var klädd när hon lämnade huset:

Så, vad är troligast i det här fallet. Att blivande seriemördaren Kristoffer tagit ett mobilarmband som souvenir, eller det mest uppenbara att hon haft mobilen i bakfickan?

Att hon hade mobilen i bakfickan. Men hela grejen med mobilen och hörlurarna slår hål på hans egna argument om att mobilen började låta och att det var just därför han tog av henne byxor och trosor. Om man med teknisk bevisning (som finns) motbevisar hans berättelse kanske han skakas om och ändrar på historien, eller så får åklagaren hans berättelse att framstå som vag oavsett vad han säger - trots att han skulle försvara sig med "jag vet inte, men den gick på i alla fall". Båda två alternativen är lyckade i en rättssal.
Citera
2015-12-16, 12:27
Medlem
5549s avatar
Citat:
Att hon hade mobilen i bakfickan. Men hela grejen med mobilen och hörlurarna slår hål på hans egna argument om att mobilen började låta och att det var just därför han tog av henne byxor och trosor. Om man med teknisk bevisning (som finns) motbevisar hans berättelse kanske han skakas om och ändrar på historien, eller så får åklagaren hans berättelse att framstå som vag oavsett vad han säger - trots att han skulle försvara sig med "jag vet inte, men den gick på i alla fall". Båda två alternativen är lyckade i en rättssal.
Absolut! Det har jag sagt hela tiden, att man borde varit lite hårdare i förhören. Men det är möjligt att man väntar till rättegången med att lägga fram klara tekniska bevis som talar emot det han säger, när han sitter inför lite folk och kanske blir nervös. Synd att advokaten lyckades manövrera det till stängda dörrar.
Citera
2015-12-16, 12:58
Medlem
Bra advokat får man lov att säga. Han kommer undan med dråp och får 5 år ute efter 3.

Ny bostad , nytt namn och ett bättre liv än vad han hade haft om han inte berövade tjejen livet.

Sad but true.
Citera
2015-12-16, 13:24
Medlem
Citat:

Jag nystar inte alls i någonting.Däremot så spekulerade jag lite då jag finner det som någon nämnde om mobilens funktion synnerligen intressant, armband eller inte var ett litet stickspår i den spekulationen som egentligen är ointressant då den stora frågan var hurvida mobilen hade den funktionen eller inte.
En vänlig person svarade på detta men visste inte hur det var på äldre mobiler.
Jag har heller inte ställt frågan om vad eller vilket som är mest troligt angående armbandet då jag har läst FUP två gånger, däremot så kan man ju som sagt spekulera i vissa smådetaljer, dock så skrev jag faktiskt själv att det var onödigt att göra detta i armbandsdetaljen,då huvudtanken och denstora frågan var om någon vet om äldre iphones har samma funktion angående lurarna.
Så om du har någon info om detta eller har sett vilken modell av iphone hon hade i FUP,en så får du gärna delge detta istället då det som var huvudfrågan.
Citera
2015-12-16, 13:34
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lokalen
Jag nystar inte alls i någonting.Däremot så spekulerade jag lite då jag finner det som någon nämnde om mobilens funktion synnerligen intressant, armband eller inte var ett litet stickspår i den spekulationen som egentligen är ointressant då den stora frågan var hurvida mobilen hade den funktionen eller inte.
En vänlig person svarade på detta men visste inte hur det var på äldre mobiler.
Jag har heller inte ställt frågan om vad eller vilket som är mest troligt angående armbandet då jag har läst FUP två gånger, däremot så kan man ju som sagt spekulera i vissa smådetaljer, dock så skrev jag faktiskt själv att det var onödigt att göra detta i armbandsdetaljen,då huvudtanken och denstora frågan var om någon vet om äldre iphones har samma funktion angående lurarna.
Så om du har någon info om detta eller har sett vilken modell av iphone hon hade i FUP,en så får du gärna delge detta istället då det som var huvudfrågan.
Ja, det delges i FUPen

Citat:
Vad hade Ida för mobiltelefon?
En vit iPhone 5S. Med samma skal som jag, blommigt med texten "Ted Baker London" på
baksidan.
Citera
2015-12-16, 13:56
Medlem
Citat:
Ja, det delges i FUPen

Det säger du NU? Har suttit och lusläst igenom hela tekniska skiten, förvånande att modellen på mobilen inte nämns någon annanstans förutom i förhör och på sida 135 där spotify svarar på frågor.
Citera
2015-12-16, 14:31
Medlem
5549s avatar
Citat:
Det säger du NU? Har suttit och lusläst igenom hela tekniska skiten, förvånande att modellen på mobilen inte nämns någon annanstans förutom i förhör och på sida 135 där spotify svarar på frågor.
Ni får hänga med lite . Ett tips är Ctrl+F för att söka i pdf:er, underlättar om man letar efter något specifikt.

En annan teori är ju att Kristoffer faktiskt har hört Idas telefon, när mamman ringde kl 20:28, dvs ungefär 50 minuter efter att hon överfölls. Han har sedan hittat på historian i sitt huvud att mobilen lät precis när han fått in henne i skogen. Det förutsätter ju att han har vart kvar vid kroppen så pass länge vilket inte är helt lätt att bevisa, men se mitt inlägg här ändå:
(FB) Upplands Väsby 2015-08-05: Ida Johansson mördad vid motionsspår, GM gripen

Citat:
Ringde du till Ida under kvällen?
Jag försökte att ringa henne flera gånger men fick inget svar. Första gången jag ringde var klockan 20:28.
Gick det fram signaler eller verkade den vara avstängd?
Jag kommer inte riktigt ihåg, men jag har för mig att jag tänkte att Ida måste ha fått slut på batteri, samtidigt som jag tror att det gick fram flera signaler till henne.

Citat:
Nästa samtal på listan är kl 20.28 när modern ringer till Ida men får inget svar. Då kopplade Idas telefon upp mot masten Edsby gård 60 grader.
Citera
2015-12-16, 15:54
Medlem
Citat:
Ni får hänga med lite . Ett tips är Ctrl+F för att söka i pdf:er, underlättar om man letar efter något specifikt.

En annan teori är ju att Kristoffer faktiskt har hört Idas telefon, när mamman ringde kl 20:28, dvs ungefär 50 minuter efter att hon överfölls. Han har sedan hittat på historian i sitt huvud att mobilen lät precis när han fått in henne i skogen. Det förutsätter ju att han har vart kvar vid kroppen så pass länge vilket inte är helt lätt att bevisa, men se mitt inlägg här ändå:
(FB) Upplands Väsby 2015-08-05: Ida Johansson mördad vid motionsspår, GM gripen
Oavsett så ljuger han ju då, nu är säkert tid en svår sak för honom att uppskatta i det tillstånd han befinner sig i då, hjärnan har ju en förmåga att slå en spratt i olika situationer.
Tex vid en olycka så kan man tycka att ett par sekunder är flera minuter och ibland kan man få för sig att man fixat något snabbt och när man tittar på klockan visar det sig att det inte var så snabbt, typ det som man tycker tog en halvtimme att fixa tog i själva verket två timmar osv.
Så det är säkert svårt för honom att ge någorlunda exakta tidsangivelser, men oavsett så slår både det och mobilen hål på hans historia eftersom det numera då är säkert att mobilen pausar musiken när lurarna åker ur kontakten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in