Citat:
Ursprungligen postat av
ErichKaestner
Tja, kanske för att nästan alla psykpatienter har empati och därtill är harmlösa? Psyksjuka är en stigmatiserad grupp eftersom så många tror att psykiska besvär förutsätter avsaknad av dessa drag. Tvärtom, det är agressivitet och empatilöshet som är undantag. Upplands Väsby är inte heller Stockholms innerstad. 42,000 invånare gör orten till en större byahåla. Utbudet är tillräckligt avgränsat för icke-oansenliga nivåer av social kontroll och för att en skarptänkt psykolog skulle kunna lägga ihop ett och ett.
Psyka mig hit och psyka mig dit.
Om dom checkade av sin klientelpool utifrån frågeställningen om där fanns någon med kombinationen aggressivitetsproblematik och empatilöshet och K var den ende som matchade kriterierna och dom utifrån detta drog slutsatsen att han kan misstänkas vara mördaren så är jag helt med på att dom ringde till polisen. Jag tror dock ej dom har letat bland sina patienter. Det som skulle ha fått dom att agera är, tror jag, om dom nåtts utav uppgifter som vem som helst skulle förstå är något som polisen bör veta. Inte någon psykologisk analys utav klientelet på mottagningen. Om det är så så är det tämligen unikt.
Dom har ju fullt upp med arbete på dagarna. Jag vet inte riktigt när denna analys skulle ha gjorts. Det är i så fall om någon anställd ringer in på sin fritid från en oregistrerad mobiltelefon.
Frågan kvarstår dock varför de blev så intresserade av just detta samtalet. Något speciellt med det torde det ha varit. Om det är att det var psyk, som ni tror, eller "något annat" som jag tror återstår väl och se.