2015-12-04, 20:12
Medlem
Darwinists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Ja, Leffe är ju pensionär så jag vet inte hur han skulle ha fått reda på något. Åklagaren i fallet verkar ju irriterad på honom när han ska kommentera hans uttalanden. Egentligen är det ju allvarligt om polisen bryter mot förundersökningssekretessen bara för att Persson jobbat civilt på rikskrim tidigare och är jäkligt nyfiken av sig.

Han super ju rätt tungt också så jag vet inte vilken vikt man ska lägga vid hans ord.

Nu var det ju så att åklagaren mer eller mindre bekräftade GWs påstående att mördaren lämnat speciella spår efter sig fast han förnekade att det var en signatur. Han menade ju att det inte kan kallas signatur eftersom mördaren inte är en seriebrottsling och för att något ska kallas signatur måste det förekomma mer än en gång. Nej att mördaren har lämnat spår efter sig som påminner om seriemördares signaturer verkar ju uppenbarligen stämma, dessutom pekar allt på att han dessutom kommer att åtalas för brott mot griftesfriden.

Sen tänkte jag på en annan sak. Det har ju pratats en hel del om att en del poliser och speciellt hundföraren som hittade liket chockades så svårt att de fick psykologhjälp. Det kan ju tänkas att den psykologhjälpen i så fall kanske kom från samma psykavdelning som den Kristoffer besökte? Då skulle ju personalen som jobbade där ha betydligt mer information om själva händelsen än bara det som stått i tidningarna. Inte så underligt om någon lyckades pricka in rätt gärningsmannaprofil och börjat misstänka Kristoffer mer och mer efter att tiden gick och ingen greps. Spekulationer givetvis men det blir intressant att se vad som står i FUP:en
Senast redigerad av Darwinist 2015-12-04 kl. 20:15.
Citera
2015-12-04, 20:20
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErichKaestner
Tja, kanske för att nästan alla psykpatienter har empati och därtill är harmlösa? Psyksjuka är en stigmatiserad grupp eftersom så många tror att psykiska besvär förutsätter avsaknad av dessa drag. Tvärtom, det är agressivitet och empatilöshet som är undantag. Upplands Väsby är inte heller Stockholms innerstad. 42,000 invånare gör orten till en större byahåla. Utbudet är tillräckligt avgränsat för icke-oansenliga nivåer av social kontroll och för att en skarptänkt psykolog skulle kunna lägga ihop ett och ett.
Psyka mig hit och psyka mig dit.

Om dom checkade av sin klientelpool utifrån frågeställningen om där fanns någon med kombinationen aggressivitetsproblematik och empatilöshet och K var den ende som matchade kriterierna och dom utifrån detta drog slutsatsen att han kan misstänkas vara mördaren så är jag helt med på att dom ringde till polisen. Jag tror dock ej dom har letat bland sina patienter. Det som skulle ha fått dom att agera är, tror jag, om dom nåtts utav uppgifter som vem som helst skulle förstå är något som polisen bör veta. Inte någon psykologisk analys utav klientelet på mottagningen. Om det är så så är det tämligen unikt.

Dom har ju fullt upp med arbete på dagarna. Jag vet inte riktigt när denna analys skulle ha gjorts. Det är i så fall om någon anställd ringer in på sin fritid från en oregistrerad mobiltelefon.

Frågan kvarstår dock varför de blev så intresserade av just detta samtalet. Något speciellt med det torde det ha varit. Om det är att det var psyk, som ni tror, eller "något annat" som jag tror återstår väl och se.
Citera
2015-12-04, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darwinist
Nu var det ju så att åklagaren mer eller mindre bekräftade GWs påstående att mördaren lämnat speciella spår efter sig fast han förnekade att det var en signatur. Han menade ju att det inte kan kallas signatur eftersom mördaren inte är en seriebrottsling och för att något ska kallas signatur måste det förekomma mer än en gång. Nej att mördaren har lämnat spår efter sig som påminner om seriemördares signaturer verkar ju uppenbarligen stämma, dessutom pekar allt på att han dessutom kommer att åtalas för brott mot griftesfriden.

Sen tänkte jag på en annan sak. Det har ju pratats en hel del om att en del poliser och speciellt hundföraren som hittade liket chockades så svårt att de fick psykologhjälp. Det kan ju tänkas att den psykologhjälpen i så fall kanske kom från samma psykavdelning som den Kristoffer besökte? Då skulle ju personalen som jobbade där ha betydligt mer information om själva händelsen än bara det som stått i tidningarna. Inte så underligt om någon lyckades pricka in rätt gärningsmannaprofil och börjat misstänka Kristoffer mer och mer efter att tiden gick och ingen greps. Spekulationer givetvis men det blir intressant att se vad som står i FUP:en
Jävligt bra tänkt! Har du druckit?

Nej, men det är väl inte helt otroligt. Jag vet ej vart polisen vänder sig i sådana här ärenden med folk som fått sig en törn men det kanske är så att dom nyttjar den vanliga psykiatrin. Jäkligt spännande om det var så det gick till. Att först sitter hundföraren där och lättar sitt hjärta och sen kommer K och tror att han kan tala om mordet i förtäckta ordalag. K kanske nämnde någon detalj inlindat i ett annat sammanhang eftersom han hade ett behov att snacka om skiten. Han trodde inte att det fanns en chans att psykologen satt med facit till hands. Han kanske inte heller trodde att psykologen var clever nog att haja vad han snackade om.

Det är nästan lite tv-deckare nivå på det nu!
Senast redigerad av Axis.bold.as.love 2015-12-04 kl. 20:33.
Citera
2015-12-04, 20:35
Medlem
På måndag kommer det troligen väckas åtal mot den misstänkte och förutom mordåtal även ett åtal om misstänkt brott mot griftefriden:
Citat:
Efter mordet på Ida Johansson, 21, i joggingspåret släpade den misstänkte 19-åringen bort kroppen till en mer undanskymd plats.
Där täckte han den delvis med grenar.
Försvararen Sofia Björksten säger nu att hon förväntar sig ett åtal – både för mord och brott mot griftefriden:
– Utredningen visar att kroppen är flyttad efter händelsen.

http://www.expressen.se/nyheter/idas-kropp-blev-flyttad-efter-joggingmordet/
Citera
2015-12-04, 20:41
Medlem
Darwinists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Psyka mig hit och psyka mig dit.

Om dom checkade av sin klientelpool utifrån frågeställningen om där fanns någon med kombinationen aggressivitetsproblematik och empatilöshet och K var den ende som matchade kriterierna och dom utifrån detta drog slutsatsen att han kan misstänkas vara mördaren så är jag helt med på att dom ringde till polisen. Jag tror dock ej dom har letat bland sina patienter. Det som skulle ha fått dom att agera är, tror jag, om dom nåtts utav uppgifter som vem som helst skulle förstå är något som polisen bör veta. Inte någon psykologisk analys utav klientelet på mottagningen. Om det är så så är det tämligen unikt.

Dom har ju fullt upp med arbete på dagarna. Jag vet inte riktigt när denna analys skulle ha gjorts. Det är i så fall om någon anställd ringer in på sin fritid från en oregistrerad mobiltelefon.

Frågan kvarstår dock varför de blev så intresserade av just detta samtalet. Något speciellt med det torde det ha varit. Om det är att det var psyk, som ni tror, eller "något annat" som jag tror återstår väl och se.

Jag tror inte att det var hela psykavdelningen som gemensamt tog ett beslut att ringa polisen efter att systematiskt ha checkat av alla klienter. Snarare att det var någon som jobbade där som fattade misstankar när polisen efter 800 topsningar i närområdet ännu inte hittat mördaren. Kristoffer kan ju också ha uppträtt väldigt annorlunda vid första mötet efter mordet och hans karaktärsegenskaper som finns antecknade i journalen från mötet den 31 augusti betyder ju helt klart att han befinner sig i riskzonen för att begå ett grovt våldsbrott.

Du verkar glömma att de som jobbar på psykavdelningen är människor och inte robotar. En del av dem bor förmodligen också i närområdet och är lika oroliga som alla andra. De har precis som alla andra pratat mycket om mordet och undrat om mördaren inte besökt deras avdelning någon gång. Någon från avdelningen som fattat starka misstankar mot Kristoffer efter mötet den 31 augusti bör nog ha funderat mycket på det, misstankarna har växt och till sist har han eller hon känt sig moraliskt förpliktigad att kontakta polisen så att de kan gripa honom innan han mördar nästa kvinna.

Är det någon från psyk som tipsat polisen så är det förmodligen ungefär så det har gått till.
Citera
2015-12-04, 20:49
Medlem
Darwinists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
På måndag kommer det troligen väckas åtal mot den misstänkte och förutom mordåtal även ett åtal om misstänkt brott mot griftefriden:

Ja försvarsadvokatens jobb är ju att vara så förmildrande och överslätande som möjligt. Hon vill få det här till dråp och vill naturligtvis låtsas om som om återfallsrisken är låg. Hennes ord ska nog tas med en stor nypa salt här.

Men polisen har ju bekräftat att de tidigt var övertygade om att det var en seriemördare de letade efter. Och hela spaningsarbetet tyder ju på att de verkligen var övertygade om att så var fallet. Även i RPU:n stod det att de bedömer återfallsrisken som hög. Så något typiskt seriemördaraktigt har uppenbarligen Kristoffer gjort.
Citera
2015-12-04, 20:52
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jongari

Tack, jongari!

Den här "signaturens" vara eller icke vara ska bli en intressant läsning i fup. Att tipsarens namn nämns där tror jag vi kan glömma. Men jag har blivit förvånad förr.
Citera
2015-12-04, 20:58
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ja försvarsadvokatens jobb är ju att vara så förmildrande och överslätande som möjligt. Hon vill få det här till dråp och vill naturligtvis låtsas om som om återfallsrisken är låg. Hennes ord ska nog tas med en stor nypa salt här.

Men polisen har ju bekräftat att de tidigt var övertygade om att det var en seriemördare de letade efter. Och hela spaningsarbetet tyder ju på att de verkligen var övertygade om att så var fallet. Även i RPU:n stod det att de bedömer återfallsrisken som hög. Så något typiskt seriemördaraktigt har uppenbarligen Kristoffer gjort.
Ja, försvarsadvokatens ord kan vi ta med en skopa salt. Hon kommer att kämpa för ett så milt straff som möjligt. Ska bli intressant att se hur hon lyckas med det. Jag hoppas förstås att hon gör ett riktigt dåligt jobb.
Citera
2015-12-04, 21:00
Medlem
Darwinists avatar
Citat:
– Han har berövat henne livet. Sedan är det mitt jobb att se om det går att peka på det som är något förmildrande. Det finns ingen planering överhuvudtaget. Som läget är i dag så kommer vi att erkänna ett brott som innebär att han har berövat henne livet. Jag tror att vi kommer att erkänna brottet dråp.

Om försvarsadvokaten lyckas få det här till dråp så är han väl ute igen om bara 5 till 6 år som max? Vad är maxstraffet för dråp när man är nitton år gammal?
Citera
2015-12-04, 21:10
Medlem
Darwinists avatar
Citat:
Enligt Sofia Björksten drog 19-åringen i väg kroppen till en mer undanskymd plats. Där försökte han gömma den genom att täcka över den med kvistar han hittade i terrängen.

– Det finns lite grenar som är pålagda av den anledningen, säger hon.

Citat:
Leif GW Persson har tidigare berättat att 19-åringen lämnat en form av signatur på mordplatsen:

– De har så starka tvångsföreställningar att det är en väldig poäng för dem att få ge uttryck för den där "signaturen". Det är, en kolossalt viktig trigger, att de i sin gärning följer ett visst mönster. Det mönstret är närmast rituellt. "Signaturbrott" betecknar det faktum, att det finns grejer som gärningsmannen har gjort, som i sig inte har med gärningen att göra, men som tydligen fyller en stor symbolisk vikt för honom.

Sofia Björksten säger:

– Det finns ingen tanke om någon "signatur" eller om något annat, säger Sofia Björksten.

Det här är ju lite intressant, tydligen har ju grenar/pinnar absolut hittats på liket. Klart är att försvarsadvokaten försöker få det här till att KA velat använda grenarna/pinnarna till att gömma liket och inte för att lämna en signatur. Det måste hon ju göra för att få åtalet till att handla om dråp istället för mord. Känns som att det här med pinnarna kommer att bli en central del av själva åtalet, kommer bli mycket intressant att följa
Senast redigerad av Darwinist 2015-12-04 kl. 21:13.
Citera
2015-12-04, 21:16
Medlem
Citat:
Om försvarsadvokaten lyckas få det här till dråp så är han väl ute igen om bara 5 till 6 år som max? Vad är maxstraffet för dråp när man är nitton år gammal?
Jag tror advokaten kan glömma att ro i land ett dråp. Då ska dom ha ett jävla flyt.

En dråpdom med ungdomsrabatt och två tredjedelsfrigivning blir inga roliga siffror ur vår synvinkel sett. Det bästa hade ju som sagt varit om ha blivit kryssad och fått sitta ett par decennier på Karsudden innan det blivit tal om nattpermisar.
Citera
2015-12-04, 21:32
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Vet inte. Men dråp + knäppskallerabatt borde väl ge nio år och ute efter sex - precis som Kristoffer i Boden. Fast med tanke på att Ida var helt okänd för GM, så kanske vi kan lägga på ett par år? Typ ute efter åtta - om försvarsadvokaten skulle lyckas.

Det är alltså ca fem till tio meter mellan mordplats och fyndplats. Avståndet mellan platsen för överfallet och fyndplatsen är väl längre än så?

När det gäller att vårdpersonal skulle tipsat polisen, så tror jag att det är mer sannolikt att Kristoffer själv börjat prata om mordet och att han var där samma dag som överfallet skedde, än att personalen skulle ha gjort sin bedömning utifrån en gärningsmannaprofil
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in