2015-12-04, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Varför bör dom ha fattat misstankar? Du får gärna utveckla det där om du har tid och lust.

Har gärningsmannaprofilen publicerats i media? Jag har missat det i så fall. Eller brukar polisen per automatik lämna profilen till psykvården?

Fan också att killen hamnar i fängelset. Han kommer att döda igen. Inspärrad på rättspsyk resten av livet hade varit bättre.

Polisen började tidigt ägna stor möda åt att topsa män bosatta i närområdet. Att detta utgjorde en stor del av ärendets rutinarbete var aldrig någon hemlighet. Lokalt verksamma, någorlunda kriminologiskt bevandrade psykiatrer eller psykologer måste naturligtvis ha haft i åtanke att GM inte osannolikt är någon de stött på i yrkeslivet.
Senast redigerad av ErichKaestner 2015-12-04 kl. 17:43.
Citera
2015-12-04, 17:51
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErichKaestner
Polisen började tidigt ägna stor möda åt att topsa män bosatta i närområdet. Att detta utgjorde en stor del av ärendets rutinarbete var aldrig någon hemlighet. Lokalt verksamma, någorlunda kriminologiskt bevandrade psykiatrer eller psykologer måste naturligtvis ha haft i åtanke att GM inte osannolikt är någon de stött på i yrkeslivet.
Fast detaljer kring hur GM har gått tillväga vid överfallet brukar berätta en del om vilken typ av person det handlar om. Mig veterligen berättade polisen ingenting om detta i media? Dom har väl inte ens avslöjat om Ida blev våldtagen? En psykiatriker eller psykolog bör väl ha tillgång till en gärningsbeskrivning åtminstone för att kunna börja misstänka en patient för mord. Killen är nitton år gammal och ostraffad.
Citera
2015-12-04, 18:05
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErichKaestner
Jag tror inte det funkar så att öppenvårdspsykiatriska mottagningen ringer in och läser upp alla namn på manliga patienter. Varför skulle K vara mer suspekt än någon utav de andra?
Citera
2015-12-04, 18:10
Medlem
BewilderedHulders avatar
Uppfattade det så att hans mobil var listad i området för dådet, och kanske samkörde det registret med psykvårdens?
Citera
2015-12-04, 18:20
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BewilderedHulder
Uppfattade det så att hans mobil var listad i området för dådet, och kanske samkörde det registret med psykvårdens?
Har psykvården en lista med mobilnummer som det går att samköra mot? Eller hur skulle det ha gått till, tänker du? Jag är teknisk idiot när det gäller datorer och hur man kan använda sig av dom.
Citera
2015-12-04, 18:21
Medlem
Darwinists avatar
Citat:
Varför bör dom ha fattat misstankar? Du får gärna utveckla det där om du har tid och lust.

Har gärningsmannaprofilen publicerats i media? Jag har missat det i så fall. Eller brukar polisen per automatik lämna profilen till psykvården?

Eftersom de som jobbar inom psykvården bör känna till det här med gärningsmannaprofiler och vilka personlighetstyper som brukar utföra den här typen av dåd. Är man lastbilschaffis så förutsätter jag inte att du vet så mycket men om du är psykiatriker eller psykolog som jobbar inom vuxenpsykiatrin så bör du ha lite kunskap om detta.

Sen spreds det ju tidigt rykten om hur mordet gått till och att spaningsledarna var övertygade om att den här personen kunde mörda igen. Bara det faktum att dom masstopsade så många så snabbt gör ju att man kan räkna ut att polisen var rädda för att mördaren skulle hinna slå till igen. Det är ju inte heller ovanligt att den här typen av mördare haft kontakt med psykiatrin sedan tidigare. Eftersom mördaren uppenbart inte heller fanns i polisens DNA-bank tyder ju det också på att han förmodligen var ostraffad.

Kort sagt de bör ha hört och läst en del om mordet som gjorde att de bör känt till ungefär vilken gärningsmannaprofil som passar in. Det gick redan tidigt rykten om att han lämnat signatur och att polisen misstänkte att det var en seriemördare.

Sen har vi då Kristoffer som plötsligt uteblir från sitt första schemalagda möte med psykvården efter mordet där han gått sedan juni. I anteckningarna från nästa möte drygt en vecka senare antecknar personalen i journalen att Kristoffer är impulsiv, har bristande empati samt saknade känslor. De vet redan sedan tidigare att han har haft återkommande aggressionsproblem.

Det här sker alltså den 31 augusti nästan 4 veckor efter mordet. Vid det här läget bör personalen känt till att polisen letade efter en man i närområdet men inte fått tag i mördaren trots att de topsat ungefär 800 människor. Säkert har de också diskuterat mordet sinsemellan och hört rykten om att mordet var bestialiskt och att det lämnats en signatur.

Nånstans känns det som att någon bör ha fattat några misstankar om att det kan ha varit Kristoffer. Jag utgår från att de hade viss förkunskap om gärningsmannaprofiler och måste därför sett att Kristoffer stämmer väl in på några av de vanligaste. De visste att polisen sökte efter någon som bodde i närområdet men trots allt inte hittat någon efter 800 topsningar.

Som sagt, någon på den avdelningen bör ha ju vid det laget ha börjat fundera över om det inte kunde vara Kristoffer som är mördaren trots allt.

Citat:
Fan också att killen hamnar i fängelset. Han kommer att döda igen. Inspärrad på rättspsyk resten av livet hade varit bättre.

Tror nog alla håller med dig här. Galenskap att släppa ut den här killen efter bara 10 år. Rättsväsendet är medskyldiga om han dödar igen.
Senast redigerad av Darwinist 2015-12-04 kl. 18:27.
Citera
2015-12-04, 18:24
Medlem
Darwinists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Jag tror inte det funkar så att öppenvårdspsykiatriska mottagningen ringer in och läser upp alla namn på manliga patienter. Varför skulle K vara mer suspekt än någon utav de andra?

Därför att i anteckningarna från hans första möte med vuxenpsykiatrin efter mordet stod det att han var impulsiv, hade bristande empati och saknade känslor. De visste redan att han haft återkommade aggressionsproblem En person med de egenskaperna låter ju mer som en trolig mördare än någon som är där enbart pga depression eller nåt.

Det är ju också fullt möjligt att han uppträdde annorlunda efter mordet än före, eller att han sagt något som gjorde dem fundersamma.
Senast redigerad av Darwinist 2015-12-04 kl. 18:36.
Citera
2015-12-04, 18:26
Medlem
Darwinists avatar
Citat:

Polisen har ju bekräftat att det var ett tips som de uppfattade som mycket trovärdigt och intressant som gjorde att de åkte och förhörde Kristoffer med en gång. Så det var en tipsare som ledde dom på rätt väg. Den tipsaren är väl värd en applåd tycker jag
Citera
2015-12-04, 18:27
Medlem
BewilderedHulders avatar
Citat:
Har psykvården en lista med mobilnummer som det går att samköra mot? Eller hur skulle det ha gått till, tänker du? Jag är teknisk idiot när det gäller datorer och hur man kan använda sig av dom.

Oj, jag är också en teknisk idiot så det är en ren gissning att polisen på något sätt kopplade ihop mobilnummer loggade nära dådet med adresser från t.ex. psykvårdens. Vad jag har förstått så behandlar de en massa data för att försöka lösa brott.

Men som sagt, en ren spekulation!
Citera
2015-12-04, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darwinist
Eftersom de som jobbar inom psykvården bör känna till det här med gärningsmannaprofiler och vilka personlighetstyper som brukar utföra den här typen av dåd. Är man lastbilschaffis så förutsätter jag inte att du vet så mycket men om du är psykiatriker eller psykolog som jobbar inom vuxenpsykiatrin så bör du ha lite kunskap om detta.

Sen spreds det ju tidigt rykten om hur mordet gått till och att spaningsledarna var övertygade om att den här personen kunde mörda igen. Bara det faktum att dom masstopsade så många så snabbt gör ju att man kan räkna ut att polisen var rädda för att mördaren skulle hinna slå till igen. Det är ju inte heller ovanligt att den här typen av mördare haft kontakt med psykiatrin sedan tidigare. Eftersom mördaren uppenbart inte heller fanns i polisens DNA-bank tyder ju också på att han förmodligen var ostraffad.

Kort sagt de bör ha hört och läst en del om mordet som gjorde att de bör känt till ungefär vilken gärningsmannaprofil som passar in. Det gick redan tidigt rykten om att han lämnat signatur och att polisen misstänkte att det var en seriemördare.

Sen har vi då Kristoffer som plötsligt uteblir från sitt första schemalagda möte med psykvården efter mordet där han gått sedan juni. I anteckningarna från nästa möte drygt en vecka senare antecknar personalen i journalen att Kristoffer är impulsiv, har bristande empati samt saknade känslor. De vet redan sedan tidigare att han har haft återkommande aggressionsproblem.

Det här sker alltså den 31 augusti nästan 4 veckor efter mordet. Vid det här läget bör personalen känt till att polisen letade efter en man i närområdet men inte fått tag i mördaren trots att de topsat ungefär 800 människor. Säkert har de också diskuterat mordet sinsemellan och hört rykten om att mordet var bestialiskt och att det lämnats en signatur.

Nånstans känns det som att någon bör ha fattat några misstankar om att det kan ha varit Kristoffer. Jag utgår från att de hade viss förkunskap om gärningsmannaprofiler och måste därför sett att Kristoffer stämmer väl in på några av de vanligaste. De visste att polisen sökte efter någon som bodde i närområdet men trots allt inte hittat någon efter 800 topsningar.

Som sagt, någon på den avdelningen bör ha ju vid det laget ha börjat fundera över om det inte kunde vara Kristoffer som är mördaren trots allt.

Tror nog alla håller med dig här. Galenskap att släppa ut den här killen efter bara 10 år. Rättsväsendet är medskyldiga om han dödar igen.
Men vad är det för typ utav patient de ska kolla efter i detta fallet då? Hurdan bör Idas mördare vara utifrån de uppgifter om mordet man fått via media?
Citera
2015-12-04, 18:33
Medlem
Citat:
Oj, jag är också en teknisk idiot så det är en ren gissning att polisen på något sätt kopplade ihop mobilnummer loggade nära dådet med adresser från t.ex. psykvårdens. Vad jag har förstått så behandlar de en massa data för att försöka lösa brott.

Men som sagt, en ren spekulation!
Nej, jag är helt säker på att så inte har skett. Polisen kan inte köra data från tömda master mot psykets rullor. Det hade ju dock varit smidigt. Har man knallat runt i området med påslagen lur så lär man ju dock bli checkad utav snuten oavsett om man är kund hos psyket eller inte.
Citera
2015-12-04, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darwinist
Därför att i anteckningarna från hans första möte med vuxenpsykiatrin efter mordet stod det att han var impulsiv, hade bristande empati och saknade känslor. De visste redan att han haft återkommade aggressionsproblem En person med de egenskaperna låter ju mer som en trolig mördare än någon som är där enbart pga depression eller nåt.
Hhm, okej - men då borde de ha tipsat om fler patienter. Det går en väldans massa män på öppenvårdsmottagningen. Åtminstone sex, sju stycken till skulle passa in som mördaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in