2015-12-02, 14:27
Medlem
Zcapegoats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Så 12 år är maxstraffet han kan få för mord pga sin ålder? Gissar att dom här övriga brotten han kan komma att dömas för i anslutning till mordet kommer bakas in och bara ge marginellt längre straff?
Sist jag kollade är maxstraffet för personer mellan 18 och 21 år 14 års fängelse, men rätta mig gärna om jag har fel.
Citera
2015-12-02, 14:42
Medlem
Forever Winters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delikatess1
Hm, jag gjorde lite snabb research på det här med höjda straff, och det man mer eller mindre vet utifrån forskning är att höjda straff inte minskar brottsligheten. Det är snarare brottsförebyggande åtgärder man måste sätta in. Den här människan KA skulle gå att stoppa mer med vård än förvaring. Men det är ju rätt uppenbart, alla härinne hade väl hoppats på rättspsykiatrisk vård, för då vet man att han faktiskt får behandling. Längre tid i fängelset kommer göra den här personen mer farlig. Det kanske någonstans är bra med ett kort straff, så att han får komma ut och få behandling - med bevakning tack så mycket.

Enligt din teori skulle ju ingen brottsling få straff överhuvud taget. Det bästa är om dom släpps omedelbart. Varje dag i fängelse gör dom värre.
Du missar dock den "lilla" detaljen att i fängelse kan dom inte fortsätta göra brott - i det här fallet mörda fler personer. Gärningsmannaprofilen visade att personen i fråga kommer fortsätta att mörda. Dessutom var det ju ett tips från allmänheten som styrde in polisen på honom. Med andra ord har personer i hans omgivning sett så pass allvarliga störda handlingar från Kristoffer att dom misstänkte att han var mördaren. Det säger en del om vad Kristoffer är för en figur. Han ska naturligtvis aldrig släppas ur fängelset.
Citera
2015-12-02, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forever Winter
Enligt din teori skulle ju ingen brottsling få straff överhuvud taget. Det bästa är om dom släpps omedelbart. Varje dag i fängelse gör dom värre.
Du missar dock den "lilla" detaljen att i fängelse kan dom inte fortsätta göra brott - i det här fallet mörda fler personer. Gärningsmannaprofilen visade att personen i fråga kommer fortsätta att mörda. Dessutom var det ju ett tips från allmänheten som styrde in polisen på honom. Med andra ord har personer i hans omgivning sett så pass allvarliga störda handlingar från Kristoffer att dom misstänkte att han var mördaren. Det säger en del om vad Kristoffer är för en figur. Han ska naturligtvis aldrig släppas ur fängelset.

Det är inte MIN teori, det var EN teori jag hittade av att söka runt lite, och som jag själv ville diskutera kring. Kände att innan jag irriterar mig på samhället och rättssystemet så behövde jag mer information baserad på vetenskap och inte känslor! Många tar ju upp politik nu, och klagar på låga straff, jag argumenterar även mot mig själv. Är det värt att önska riktig livstid för den här killen, då det kommer kosta extremt mycket pengar, pengar man hade kunnat lägga på att förebygga andra mord från att inträffa, förhindra att nya mördare ens skapas..
Citera
2015-12-02, 15:29
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ephedrine
Kommer man få gå på rättegången?
Rätta mig om jag har fel, men det brukar väl bestämmas precis innan. Annars får du ringa Attunda tingsrätt och fråga.
Citera
2015-12-02, 17:12
Medlem
Citat:
Rätta mig om jag har fel, men det brukar väl bestämmas precis innan. Annars får du ringa Attunda tingsrätt och fråga.

Aftonbladet nämner att Kristoffer Andersson framkallade starka misstankar under en "polisiär förkontroll" som skedde efter inkommet tips om honom. Han ska då ha lämnat uppgifter som gick stick i stäv med det polisen visste.

Vilka frågor kan en sådan förkontroll bestå av? Rutinfrågor om förehavanden? Om Kristoffer t.ex. påstått att han inte rört sig i spåret vid aktuell tid så kan han ju inte vara särskilt intelligent; vilken byfåne som helst känner väl till att telemaster lagrar geodata och mobiltrafik
Citera
2015-12-02, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErichKaestner
Aftonbladet nämner att Kristoffer Andersson framkallade starka misstankar under en "polisiär förkontroll" som skedde efter inkommet tips om honom. Han ska då ha lämnat uppgifter som gick stick i stäv med det polisen visste.

Vilka frågor kan en sådan förkontroll bestå av? Rutinfrågor om förehavanden? Om Kristoffer t.ex. påstått att han inte rört sig i spåret vid aktuell tid så kan han ju inte vara särskilt intelligent; vilken byfåne som helst känner väl till att telemaster lagrar geodata och mobiltrafik

Någonting som väckte stark misstanke i alla fall, generellt är det ju få personer som minns exakt vad dom gjorde en viss dag för kanske en månad sedan, så det borde ha varit mer än "ehh det kommer jag inte ihåg". Han är säkert inte så intelligent heller.. Typ:

- Vad gjorde du den 5 augusti?
- Då var jag hos en kompis som bor långt borta. Jag har inte varit här i alla fall.
- Hade du mobilen med dig?
- Ja den har jag alltid på mig vart jag än går!
- Fast din mobil var här det datumet.
- Nej den hade jag med mig.....det kanske blivit något fel med telemasterna?
Citera
2015-12-02, 17:31
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErichKaestner

Har för mig att det diskuterades telemaster tidigare i tråden. Hur många lär finnas i ett område som västra Upplands Väsby?

Har polisen, mellan det att dom fått tips och sedan åkt ut till Kristoffer (vilket jag förstod det som gick rätt snabbt), verkligen hunnit matcha hans mobil med den lagrade informationen från aktuell telemast och konstaterat att han befunnit sig i spåret vid aktuell tid? Så att man kan använda denna info när man träffar honom, så att säga.

Rör det sig om en hanterbar mängd telefoner som kopplats upp i området så borde man väl tidigare under utredningen kunnat sålla ut ett par intressanta personer som stämmer in på den gärningsmannaprofil man upprättat?

Jag svamlar nog bara.
Citera
2015-12-02, 17:34
Medlem
Citat:
Har för mig att det diskuterades telemaster tidigare i tråden. Hur många lär finnas i ett område som västra Upplands Väsby?

Har polisen, mellan det att dom fått tips och sedan åkt ut till Kristoffer (vilket jag förstod det som gick rätt snabbt), verkligen hunnit matcha hans mobil med den lagrade informationen från aktuell telemast och konstaterat att han befunnit sig i spåret vid aktuell tid? Så att man kan använda denna info när man träffar honom, så att säga.

Rör det sig om en hanterbar mängd telefoner som kopplats upp i området så borde man väl tidigare under utredningen kunnat sålla ut ett par intressanta personer som stämmer in på den gärningsmannaprofil man upprättat?

Jag svamlar nog bara.

Det stod i tidningen idag, att dom hade kollat alla mobiltelefoner som hade rört sig i det området, och börjat ta kontakt med alla dessa personer. Han låg redan i den listan och hade blivit rutinkollad inom ett par veckor, men tipset snabbade på detta, så man visste redan innan att han var en av personerna som rört sig i området.

Edit: Här är länken till artikeln. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21863812.ab
Senast redigerad av delikatess1 2015-12-02 kl. 17:36.
Citera
2015-12-02, 17:43
Medlem
5549s avatar
Citat:
Det stod i tidningen idag, att dom hade kollat alla mobiltelefoner som hade rört sig i det området, och börjat ta kontakt med alla dessa personer. Han låg redan i den listan och hade blivit rutinkollad inom ett par veckor, men tipset snabbade på detta, så man visste redan innan att han var en av personerna som rört sig i området.

Edit: Här är länken till artikeln. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21863812.ab
Då var det bara svammel alltså
Citera
2015-12-02, 17:49
Medlem
Citat:
Då var det bara svammel alltså

Nej det var ju en logisk sak att fundera kring om inte den informationen hade kommit ut. Lagom med svammel berikar tråden
Citera
2015-12-02, 18:03
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ja, alla rättegångar är ju i grunden offentliga. Sedan kan domaren ta beslut om att den ska hållas bakom stängda dörrar, helt eller delvis - det sker i så fall vid öppnandet. Detta med stängda dörrar är ju dock inget som ordföranden kan besluta hur han vill kring, det är en demokratisk grundlagsprincip med offentliga processer. I det här fallet så har jag svårt att se att allmänheten kommer få lämna salen annat än när de visar bilder på BO och när de behandlar diverse känsliga detaljer kring BO (när rättsläkaren ska vittna exempelvis).

Åhörarplatserna är ju dock begränsade så man får väl vara där tidigt om man vill ha chans att få en plats. Det går bra att göra ljudupptagning med mobil inne i rättssalen om man vill (såvida inte domaren uttryckligen beslutar att så ej får ske vid öppnandet, fast det tror jag ej sker).
Citera
2015-12-02, 18:49
Medlem
Darwinists avatar
Citat:

Kollade lite snabbt om seriemördare på nätet, tydligen finns det 2 huvudtyper av seriemördare. Organiserade och oorganiserade seriemördare.De organiserade är intelligenta ofta charmiga och planerar sina mord väl, de oorganiserade är mindre intelligenta och går mer på impulser. Verkar som Kristoffer stämmer väl in på den oorganiserade typen.

Citat:
Disorganized serial killers are usually far more impulsive, often committing their murders with a random weapon available at the time, and usually do not attempt to hide the body. They are likely to be unemployed, a loner, or both, with very few friends. They often turn out to have a history of mental illness,and their modus operandi (M.O.) or lack thereof is often marked by excessive violence and sometimes necrophilia and/or sexual violence. Disorganized serial killers have been found to have a slightly lower mean IQ than organized serial killers, at 92.8

https://en.wikipedia.org/wiki/Serial_killer#Organized.2C_disorganized.2C_and_mix ed

Jag tror polisen ganska snabbt hade en ganska bra gärningsmannaprofil och att döma av det vi vet om KA så verkar han ju passa in ganska bra på profilen hos en oorganiserad seriemördare. Jag är inte förvånad över att polisen snabbt fattade misstankar när de intervjuade honom, inte heller över att han var så dum att han tog med sig mobilen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in