2015-08-06, 12:00
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Men var det det här? Okej de visste vad hon hade för avsikt, och de hittade bilen, men en timmes försening skulle ju lätt kunnat uppstå genom att hon träffat någon tjejbekant i spåret och att de båda stannat för att vila och prata lite.

Nu vet vi att det inte var så, men kanske är det som nämnts att närheten till Stockholm gjorde det möjligt att snabbt få upp helikopter.
Visst kan man bli försenad genom att träffa någon bekant, men lägg till att hon inte svarade i telefonen. Dessutom kan det ju ha varit så att hon hade planer för resten av kvällen och därmed en känd tid att passa. Känd tid för föräldrarna alltså.
Citera
2015-08-06, 12:01
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Bild på den svarta BMW:n:

http://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/21219641/805/normal/257aa5d9fdce1/bmw.jpg
Det är en reflex på bakrutan. En sönderslagen bilruta ser inte ut så där.
Citera
2015-08-06, 12:02
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gorbag
För att öppna bakluckan och kontrollera att hon inte ligger där.
I så fall slår man väl sönder sidorutan för att komma in i bilen. Då når man dörrlåset och den är billigare än bakrutan att reparera.
Citera
2015-08-06, 12:03
Medlem
Oformads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Men var det det här? Okej de visste vad hon hade för avsikt, och de hittade bilen, men en timmes försening skulle ju lätt kunnat uppstå genom att hon träffat någon tjejbekant i spåret och att de båda stannat för att vila och prata lite.

Nu vet vi att det inte var så, men kanske är det som nämnts att närheten till Stockholm gjorde det möjligt att snabbt få upp helikopter.

Men varför har inte de anhöriga hittat henne när de letat och varför svarar hon inte i mobilen då?

Brukar tjejen bete sig på det viset så finns väl ingen större anledning att oroa sig (då hade anhöriga antagligen inte ens brytt sig om att leta efter henne)
Men är det en ren anomali så finns all anledning till misstanke.
Citera
2015-08-06, 12:04
Medlem
Citat:
Beror väl lite på. Säg att det är någon som kommit till cellen vid 18.30, och lämnat den vid 19.30-20.00-tiden. En sådan figur kan vara intressant att höra.

Ja de borde ju kunna gå att dra fram också, så absolut det är ju något polisen borde titta på.

Citat:
Ursprungligen postat av Mats Lind
Men så våldsamt många mobiler kan väl inte befunnit sig inom samma område "två till tre kvadratkilometer" under den aktuella tiden, där åtminstone en del av ytan är i skogen ?

Är ju ett bostads område där i närheten som jag tolkat det (aldrig varit där) samt sen hur stort område täcker en mast egentligen? Kan ju vara allt från ett par hundra personer till ett par tusen, eller är jag helt ute och seglar då?

Men som Troian säger det borde ju gå att plocka fram om någon kommit in mellan vissa klockslag och sen försvunnit ett klockslag och den träffen borde helt klart kunna plocka ner det till en siffra man kan jobba med.
Citera
2015-08-06, 12:05
Medlem
Citat:
Men alltså, är det bekräftat? Jag kommer inte på någon rimligare förklaring i och för sig, men att slå in rutan på bilen känns väl lite...brutalt?

Det har inte bekräftats via någon artikel eller liknande.
Ja det är verkligen drastiskt, men kanske gjorde de det för att snabbt säkerställa att mobilen inte låg i bilen ? Och därför gav utslag i det området. Så att de visste att de sökte i 'rätt' område ?
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oformad
Men varför har inte de anhöriga hittat henne när de letat och varför svarar hon inte i mobilen då?

Brukar tjejen bete sig på det viset så finns väl ingen större anledning att oroa sig.
Men är det en ren anomali så finns all anledning till misstanke.

Vad jag begriper av de tidiga artiklarna så var det inte helt klart exakt var hon skulle springa – antingen tre eller fem kilometer, vet inte om de är olika spår eller om det från det korta går att ta en avstickare så det blir längre. Tar iaf lång tid och kan antagligen vara förknippat med en del obehag att leta efter sin dotter över totalt upp till åtta kilometer.

Dessutom började det väl mörkna på.
Senast redigerad av Troian 2015-08-06 kl. 12:07.
Citera
Medlem
9797s avatar
Citat:
Trots allt brukar sånt här lösa sig. Mitt intryck är att det är en typ av mord som polisen blivit bättre på att utreda, antagligen relaterat till framsteg i DNA-teknik.

Med "typ av mord" menar jag mord på kvinnor på offentlig plats, utan uppenbar relation mellan GM och BO. Det finns inte många sådana olösta, som skett de senaste tio åren.

Möjligt. Men hur många fall finns det? Lyckligtvis är det ju fortfarande väldigt ovanligt. Bortsett från det senaste fallet på Lisa Holm så kan jag knappt dra mig till minnes ett enda fall.

Spaningsmord måste ju ändå fortfarande vara en mardröm för polisen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oformad
Ja, eftersom i det scenariot hade hon med största sannolikhet ringt någon eller hittats i direkt anslutning till spåret.

Exakt, det fanns all anledning till oro från familjens sida när de inte hittade henne vid spåret. Om hon drog vid halv sju så borde löprundan varit klar senast klockan åtta. Nu vet jag inte hur långt ifrån spåret hon bodde, men att springa en 3a eller 5a tar inte lång tid. Att gå en 5a tar inte ens en timme.

Om jag ska vara ärlig så är jag förvånad över att brott vid just motionsspår inte sker så ofta. Sen hände ju detta i dagsljus vilket är förvånande.
Citera
2015-08-06, 12:06
Medlem
Windchesters avatar
Citat:
Jason Vorhess? Var kom han in i bilden? Och mer sannolikt än vad?

Sluta vara så skitnödig nu du vet precis vad jag menar eftersom jag citerar ditt inlägg. Vad är mest troligt?

1. Tjejen motionerar med en vän/pojkvän i spåret och det urartar.
2. En galen mördare gömmer sig en ljus kväll av en slump?
Citera
2015-08-06, 12:07
Medlem
Citat:
Men skulle det trigga stor sökning med polishelikopter för att hon eventuellt ramlat och slagit sig illa?

Om det var 2-3 kilometer hon skulle springa kan föräldrarna lätt ha hunnit kolla av spåret och konstaterat att hon inte fanns utmed det. En åt vart håll, möts på halva vägen, inget funnet <10 min.
Citera
2015-08-06, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mats Lind
Men så våldsamt många mobiler kan väl inte befunnit sig inom samma område "två till tre kvadratkilometer" under den aktuella tiden, där åtminstone en del av ytan är i skogen ?
om du tar fågelvägen från där hon hittades så finns det en djäkla massa mobiler inom en kvadratkilometer, ligger en hel drös med lägenheter och en massa villor inom en kvadratkilometer. Så att kolla av alla mobiler som befunnit sig inom en kvadratkilometer är nog djäkligt svårt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in