2015-08-06, 11:48
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Beror väl på omständigheter. Nu skulle tjejen bara springa en kortare runda och bilen stod kvar. Då blir det nog larm direkt och ut och leta oavsett nu om man misstänker brott eller att hon ramlat och slagit sig illa.

Men skulle det trigga stor sökning med polishelikopter för att hon eventuellt ramlat och slagit sig illa?
Citera
2015-08-06, 11:48
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iowa88
Rent tekniskt så borde de kunna funka. Nu vet vi ju dock inte hur många som är anslutna till den masten. Låt oss anta att de är en del. I slutändan så går de nog inte att göra något med informationen tyvärr, en får också anta att svenska polisen inte är lika ihärdig som den tyska.

Beror väl lite på. Säg att det är någon som kommit till cellen vid 18.30, och lämnat den vid 19.30-20.00-tiden. En sådan figur kan vara intressant att höra.
Citera
2015-08-06, 11:49
Medlem
Citat:
Var det inte att han kom ner och ville hjälpa till innan de funnit kroppen, och med andra ord hade någon anledning att misstänka att hon råkat ut för brott?

Det mest intressanta är hur han hade fått reda på det tycker jag. Kände han flickan, så han hade fått reda på det via hennes kompisar/föräldrar etc, eller hade det gått ut en allmän efterlysning? Och i så fall när?
Citera
2015-08-06, 11:50
Medlem
Mats Linds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iowa88
Rent tekniskt så borde de kunna funka. Nu vet vi ju dock inte hur många som är anslutna till den masten. Låt oss anta att de är en del. I slutändan så går de nog inte att göra något med informationen tyvärr, en får också anta att svenska polisen inte är lika ihärdig som den tyska.

Men så våldsamt många mobiler kan väl inte befunnit sig inom samma område "två till tre kvadratkilometer" under den aktuella tiden, där åtminstone en del av ytan är i skogen ?
Citera
Medlem
Windchesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Enligt medieuppgifter så pejlades telefonen, den var alltså påslagen. Och hon svarade inte på ett par timmar. Lisa Holm anmäldes väl försvunnen efter ungefär lika lång tid, förresten? Inte mycket tyder på att det fanns någon känd hotbild där heller.

Om frågan är: Vad är mest sannolikt, att råkat ut för en våldtäktsmördare i skogen eller att mördas av sitt ex? Förutsätter vi att det är de ändå omständigheterna vi har att utgå från så är svaret förstås det sistnämnda.

Men, nu tyder ju faktiskt det allra mesta på att det var i samband med att hon motionerade som hon mördades. Om mördaren är hennes ex så bygger de på att de antingen ska ha mött varandra av en slump, eller att hon (i hemlighet?) motionerade med honom och att han plötsligt under joggingturen hade ihjäl henne. Jag ser båda de alternativen som extremt osannolika.

Mer sannolikt att en Jason Vorhess kopia dyker upp av en slump?
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Men skulle det trigga stor sökning med polishelikopter för att hon eventuellt ramlat och slagit sig illa?

Har de tillgång till en polishelikopter så varför inte. Skulle nog vara annorlunda på ställen längre från Stockholm eller annan storstad där det inte finns snabbt tillgång till detta.
Citera
2015-08-06, 11:51
Medlem
9797s avatar
Usch. Nu är det ju tidigt än så länge men spontant känns det som att detta kan bli svårt att lösa, får lite Linköpingsvibbar.
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Windchester
Mer sannolikt att en Jason Vorhess kopia dyker upp av en slump?

Jason Vorhess? Var kom han in i bilden? Och mer sannolikt än vad?
Citera
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
24-timmarsregeln är inte bara en myt. När Vatchareeya försvann i Boden och Marina försvann i Spekeröd blev de anhöriga ombedda att återkomma dagen därpå. Men dessa försvann ut genom ytterdörren och uppslukades av jorden. Men, precis som du säger, när det finns misstanke om ofrivilligt försvinnande, typ när Ida försvann från en nedblodad lägenhet i Trollhättan och Lisas moped återfanns i Blomberg dras söket igång på en gång.

Jag glömde att jag befinner mig på Flashback där man måste vara övertydlig. Givetvis finns det gott om försvinnanden där man dröjer lite med att dra igång apparaten eftersom det inledningsvis inte är helt självklart att det rör sig om ofrivilligt försvinnande.
Citera
2015-08-06, 11:52
Medlem
Citat:
Men så våldsamt många mobiler kan väl inte befunnit sig inom samma område "två till tre kvadratkilometer" under den aktuella tiden, där åtminstone en del av ytan är i skogen ?

Det beror väl på om det går någon trafikerad väg genom mastens upptagningsområde, ligger bostadsområden eller köpcentrum etc. Då kan det vara massor. Inte som kan vara aktuella kanske, men som måste utredas.
Citera
2015-08-06, 11:52
Medlem
Oformads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts

Ja, eftersom i det scenariot hade hon med största sannolikhet ringt någon eller hittats i direkt anslutning till spåret.
Citera
2015-08-06, 11:53
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Jag glömde att jag befinner mig på Flashback där man måste vara övertydlig. Givetvis finns det gott om försvinnanden där man dröjer lite med att dra igång apparaten eftersom det inledningsvis inte är helt självklart att det rör sig om ofrivilligt försvinnande.
Vi är helt överens. I det här fallet är det inte alls konstigt att söket drogs igång på en gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in