2015-08-05, 21:11
Medlem
MittNamnLevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QP Cheese
Många olika åsikter men verkar som om jag fattat det hela som alla kan vara överens om:

Kcal in - kcal ut. Punkt.

Det jag inte begriper är att om jag sätter det jag äter i dagsläget på en hög siffra säg 1500 kcal så ska ändå mitt dagliga intag vara 2000-2300 kcal vilket betyder att jag äter ca 500-800 kalorier för lite dagligen men att ändå ingenting händer på vikten. Detta baserat på den enkla uträkningen ovan. Nånting är det som gör att jag inte går ner mer trots ett kaloriunderskott. Visst, det kanske är i princip enbart kolhydrater men ska det spela nån roll om uträkningen är korrekt?

Sedan kan vi naturligtvis diskutera om maten jag äter är optimal, det kan jag naturligtvis förändra om det får mig att må bättre och ännu hellre om det påskyndar min viktnedgång att lägga till mer animalisk mat och plocka bort mackorna tex ett ägg eller två och en burk tonfisk/makrill i tomatsås istället för ostmackor. Ska börja med det. Bör det räcka eller ökar jag kcal för mkt?

Sedan verkar iaf en del vara överens om att detta med metabolismen saktas ner sk "svältläge" är en myt, men då jag ligger på ett ganska så stort underskott så är väl frågan mest varför inte uträkningen i sig fungerar. Kan jag vara en aning laktoskänslig och bör skippa mjölken eller nåt?

Edit:

Alltså någon form av 5:2 variant? en enda macka och resten vatten 2 ggr i veckan och resten av tiden ligga på ett kaloriunderskott? Innehåller ens kaffe kalorier? är ju bara vatten med en bismak typ...

En del påstår att det du säger är en myt om jag fattat saken rätt, men som jag skrev innan så har jag 1-2 ggr i månaden lite pizza och bärs och är då lätt uppe i över 3000 kcal. kanske tom det som förstör?

Räkna ut hur många kalorier du behöver dagligen här: http://matkalkyl.se/berakna-energibehov-kcal.php

Ditt dagsbehov kan omöjligt vara endast 2200 kcal.
Och som sagt haka inte upp dig för mycket på vikten, mät omkretsen runt magen ( vid naveln) en gång i veckan istället.
Jag vill understryka igen med att du kommer gå ner i muskelvikt om du äter fel och ligger på ett för stort kalori underskott, ta en funderare kring det för det är inte hälsosamt.

Mvh
Senast redigerad av MittNamnLever 2015-08-05 kl. 21:14.
Citera
2015-08-05, 21:52
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
Jag nämnde en sak då resten av diskussionen inte hör hemma i den här tråden. Du snackar om att metabolismen saknar ner osv. I call it bullshit.

Förklara detta: "The researchers found that women who reported being stressed out during the prior 24 hours burned 104 fewer calories than the women who were not stressed. That effect could add up to 11 extra pounds gained over a year of stress-eating, they concluded.

The women who were stressed had higher levels of insulin, which contributes to how the body stores fat, and can slow down the process of metabolizing calories into energy. If fat is not burned, it’s stored on the body. Previous research shows a similar effect in men."

http://time.com/2981436/women-stress-eating-11-pounds/
Citera
2015-08-05, 22:06
Medlem
Ripzehs avatar
Citat:

Jag bryr mig inte om att räkna kalorier eller gå efter någon typ av diet med mindre kolhydrater eller så utan äter bara mindre av allt.

Där har du felet.

Hur fan ska du veta att du ligger på ett "enormt kcal underskott" om du inte räknar kalorierna? Du gissar bara på att i med att du äter lite mat så går du ner i vikt, men snabbmakaroner och köttbullar är ju inte direkt "clean" mat.

Ta en dag och räkna ihop det du äter och sen får du se hur 'enormt' ditt kcal underskott är. Har du gått på diet under en lång tid så går det saktare och saktare, äter du lika mycket mat under hela dieten så går du först ner snabbt i vikt i med att din ämnesomsättning är mycket högre, du behöver inte använda lika mycket energi när du väger mindre...

Alla fungerar olika men energi in vs energi ut är det enda man behöver ha koll på om man vill gå ner i vikt.

Envisas du fortfarande om att du inte vill räkna kalorier, så ät havregrynsgröt till frukost, couscous som kolhydratskälla, och kyckling/tonfisk som protein. Du kommer garanterat gå ner i vikt i med att ingen orkar äta denna mat i så pass stora mängder att man håller sin vikt.

Edit;
Skit i alla jävla formler som räknar ut din ämnesomsättning och vad du behöver äta, GÅR DU INTE NER I VIKT ÄTER DU FÖR MYCKET KALORIER. I början av en diet så köper jag att man har det som startläge, men du anpassar ju ditt intag sedan beroende på om du går ner i vikt eller ej. Säger den där uträkningen att du ligger på underskott så spelar det ingen roll, du går fortfarande inte ner i vikt eller hur? Dessutom om du inte räknar hur ska du veta? Vad är så svårt? Ladda hem appen MyFitnessPal om du vill göra det enkelt för dig, du kan scanna in maten du ska äta på etiketten och skriv antalet gram du äter, så räknar den ut allt för dig.
Senast redigerad av Ripzeh 2015-08-05 kl. 22:15.
Citera
2015-08-05, 23:44
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedHornen
Så ditt argument är rätt för att du allt tycker att en ostsmörgås ska innehålla 150 kcal snarare än 350 - vilket kanske är standard för TS? Problemet här ligger i att all den kost han nämner kan variera något enormt i volym.
Jag vet inte du äter för bröd/smör/ost men 350 för en smörgås med smör och ost? På riktigt? Standard.
Har du någon gång under ditt liv räknat kcal en längre period och lärt dig hur mycket saker och ting innehåller så vet du hur bisarrt 2k kcal för den mängden och typen av mat låter.

Citat:
Ursprungligen postat av MittNamnLever
Och... Du menar att han ligger på kcalbalans med 1200 kcal dagligen när han väger 113 kilo??
Läs vad jag skrev. Jag har inte räknat med pastan.
Senast redigerad av SiSenior 2015-08-05 kl. 23:50.
Citera
2015-08-05, 23:46
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Förklara detta: "The researchers found that women who reported being stressed out during the prior 24 hours burned 104 fewer calories than the women who were not stressed. That effect could add up to 11 extra pounds gained over a year of stress-eating, they concluded.

The women who were stressed had higher levels of insulin, which contributes to how the body stores fat, and can slow down the process of metabolizing calories into energy. If fat is not burned, it’s stored on the body. Previous research shows a similar effect in men."

http://time.com/2981436/women-stress-eating-11-pounds/

Vad vill du ha förklarat? Det är ingen nyhet att stress minskar kcalförburkningen av flera avledningar. Det är fortfarande kcal in - kcal ut som gäller.
Citera
2015-08-05, 23:54
Medlem
Yoshi.crews avatar
Ät mycket grönsaker är bra istöllet för att äta mycket av t.ex potatis osv. Hur är det med grönsaker då? Du kanske äter för lite sånt?
Citera
2015-08-06, 08:01
Medlem
MittNamnLevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior

Läs vad jag skrev. Jag har inte räknat med pastan.

LOL Ja, hans 3 dl pasta innehåller nog runt 1800 kalorier
Senast redigerad av MittNamnLever 2015-08-06 kl. 08:05.
Citera
2015-08-06, 09:18
Medlem
Ripzehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yoshi.crew
Ät mycket grönsaker är bra istöllet för att äta mycket av t.ex potatis osv. Hur är det med grönsaker då? Du kanske äter för lite sånt?
Vadå för lite av sånt? Ska han äta samma saker fast också mer grönsaker???
Citera
2015-08-06, 12:01
Medlem
Apylzinjozs avatar
Jag har gått ned från 130 kg till 114,9 kg genom att räkna kalorier. Antal kalorier jag får äta har minskat med 200 totalt, så om du har ätit samma mängd sedan du började kanske detta kan vara en förklaring. Är 189 cm som referens.
Citera
2015-08-06, 13:29
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Jag bryr mig om ts hälsa och sättet han går ner i vikt på är ohållbart och kommer leda till att han bli sjuk.

Han fick goda råda av mig. Metabolism grejen verkar ha varit en myt som jag föll för.

Sluta verka så bitter nu och skärp dig människa.

Lyssna inte på vad vissa här skriver. De vet knappt någonting om vad de snackar om ärligt talat.
Att en snubbe som väger 113 kg skulle klara sig på 2000 kcal per dag är som du säger helt och hållet ohållbart. Rent av ohälsosamt faktiskt precis som du är inne på.
Herregud vad pinsamt att så många här skriver "du äter för mycket".

Ts börja ät nyttig mat. Skippa bröd, pasta och skit som bara gör att du svullnar upp i buken.
Satsa på att äta mer kött, kyckling, fisk och ägg (va dock varsam med äggen) och som kolhydrats källa ät ris, söt potatis och ibland lite pasta. Ät grönsaker, frukt & bär.
Det finns hur mycket som helst att välja på. Men det du äter just nu är ohållbart, och rent av dåligt för dig.
Citera
2015-08-06, 13:52
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Alltså någon form av 5:2 variant? en enda macka och resten vatten 2 ggr i veckan och resten av tiden ligga på ett kaloriunderskott? Innehåller ens kaffe kalorier? är ju bara vatten med en bismak typ...
Ja, typ. 5:2 funkar, du håller ämnesomsättningen igång samtidigt som du äter mindre. Du behöver inte ligga under förbrukning resten av dagarna, poängen är att ha de flesta dagar normala och bara äta litet under några få.

Kaffe innehåller väldigt lite kalorier. Häller du i en massa mjölk innehåller den såklart mer, men det är inte det, utan koffeinet, som förstör för dig. Drick vatten istället.
Citera
2015-08-06, 17:00
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
LOL Ja, hans 3 dl pasta innehåller nog runt 1800 kalorier

Skulle han ha 3k i energiförbrukning när han sitter stilla mestadels?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in