Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-08-05, 18:39
  #1
Medlem
QP Cheeses avatar
Hej.

Jag är man 30+ och har hela livet varit lite överviktig. Jag har jättelätt att bygga muskler och också tyvärr jättelätt att samla på mig fett. Jag har läst lite men är lite frågvis i min egen viktnedgång.

Jag har gått ner från runt 130 till 113 kilo men det verkar som att vågen stannat där, jag går efter mottot "äta mindre, jobba hårt" dvs ingen träning eller fysisk aktivitet utom vardagsmotion med en promenad på kvällen och normalt mycket aktivitet på jobbet alltså inget stillasittande. Jag tog tag i det för ca ett halvår sen och skar ner ordentligt på intaget av mat och gick ner ganska ordentligt de första månaderna men nu har det tagit stopp sedan ca 1.5 månad och jag verkar inte gå ner mer.

Jag bryr mig inte om att räkna kalorier eller gå efter någon typ av diet med mindre kolhydrater eller så utan äter bara mindre av allt.

En typisk dag utslaget på hela dagen ser ut så här:

2 bananer
Ca 1 liter kaffe med mjölk
4 ostsmörgåsar
3 dl snabbmakaroner med 6-7 köttbullar
0,5 - 1 liter lightsaft.

Detta uppdelat på ca 3 måltider under 15 timmar vaken tid vilket inte är mer mat än någon normal människa äter per dag för att hålla sig flytande. Vissa dagar blir det ingen mat alls och andra dagar bara 3-4 smörgåsar på kvällen.

Ibland så blir det en pizza på helgen eller lite grillat med potatissallad men då snackar vi kanske 1 ggn varannan vecka. Jag äter kort och gott ganska normalt tror jag. Kanske inte är optimalt ur hälsosynpunkt med mamma scans köttbullar och snabbmakaroner men om vi enbart fokuserar på kalorier.

Min kropp är också byggd så att fettet hamnar ganska proponerligt på kroppen, alltså inte att jag får fett överallt som väller ut eller en jättekagge med smala ben utan det sätter sig så jag ändå ser proponerlig ut, de som gissar på vad jag väger gissar runt 90 kg.

Vad kan jag förändra för att få kroppen att släppa mer fett kostmässigt om vi utgår från kcal in kcal ut? Hur mkt kcal ser en dag ut för mig snabbt uträknat ni som har koll?
Citera
2015-08-05, 18:50
  #2
Medlem
HanMedHornens avatar
Du äter för mycket.

Din diet ger dig nog i runda slängar 2k kcal, och med skräpmat lite då och då så hamnar du på +-0.
Citera
2015-08-05, 18:50
  #3
Medlem
SiSeniors avatar
Hur mycket rör du på dig under din "vardagsmotion"? Kan finns mängder med anledningar till varför vågen står stilla.
Citera
2015-08-05, 18:52
  #4
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedHornen
Du äter för mycket.

Din diet ger dig nog i runda slängar 2k kcal, och med skräpmat lite då och då så hamnar du på +-0.

Det han äter en vanlig dag är inte 2k kcal.
Citera
2015-08-05, 18:54
  #5
Medlem
QP Cheeses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedHornen
Du äter för mycket.

Din diet ger dig nog i runda slängar 2k kcal, och med skräpmat lite då och då så hamnar du på +-0.

Är det så mycket tror du? Jag gick ju ner nästan 20 kilo på 5 månader sen tog det stopp.

Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
Hur mycket rör du på dig under din "vardagsmotion"? Kan finns mängder med anledningar till varför vågen står stilla.

Jag jobbar fysiskt där jag sällan sitter ner, blir lite promenader varje dag och ja, nånstans mellan stillasittande och aktiv träning. Svårt att ge ett mer exakt svar...

Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
Det han äter en vanlig dag är inte 2k kcal.

Ok, vad gissar du på att jag landar in på ett ungefär?
Citera
2015-08-05, 19:12
  #6
Medlem
Allt du äter är ju katastrof. Makaroner, ost, bröd och lightprodukter. Välj andra produkter. Grönt, kyckling, frukt och vatten. Bananer är inget vidare heller
Citera
2015-08-05, 19:17
  #7
Medlem
HanMedHornens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
Det han äter en vanlig dag är inte 2k kcal.

Nehe? Och hur mycket uppskattar du "4 ostsmörgåsar, 2 bananer 6-7 köttbullar" till i kalorier?
Citera
2015-08-05, 19:30
  #8
Medlem
Det handlar inte bara om kcal. Det du käkar är ju i princip bara kolhydrater. Inget vidare om man ska gå ner i vikt. Och sväljer ner det med lightsaft, som inte gör någon som helst nytta i kroppen, mer än att det triggar ditt sötsug. Kolla runt lite på nätet om bra dieter för en sammansatt och variationsrik diet, eller kontakta närmaste vårdcentral/sjukhus. Dom brukar ha dietister som gärna hjälper till med att förklara upplägget av kosten, om man önskar påverka vikten.
Citera
2015-08-05, 19:33
  #9
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedHornen
Nehe? Och hur mycket uppskattar du "4 ostsmörgåsar, 2 bananer 6-7 köttbullar" till i kalorier?

Ostsmörgåsar = ca 150kcal i standard storlek och inte överdrivet med pålägg. Så 4x150= 600kcal.
Bananer = 100kcal~, MAX 150kcal/banan. Så 150x2= 300kcal.
Köttbullarna = 200-250kcal total.
Makaronerna = Beror helt på om du menar att du mäter innan eller efter tillagning. Antar efter?
Någon dl mjölk blir max 60kcal (röd mjölk).

Så totalen: 600+300+250+60=1210. Nu är inte makaronerna tillagda men det finns inte en chans i världen att dessa innehåller så mycket som 800kcal. Dessutom var jag väldigt generös när jag uppskattade kcal på flera av sakerna. Så nej, det blir inte 2k kcal.
Citera
2015-08-05, 19:35
  #10
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QP Cheese
Är det så mycket tror du? Jag gick ju ner nästan 20 kilo på 5 månader sen tog det stopp.
Jag jobbar fysiskt där jag sällan sitter ner, blir lite promenader varje dag och ja, nånstans mellan stillasittande och aktiv träning. Svårt att ge ett mer exakt svar...
Ok, vad gissar du på att jag landar in på ett ungefär?

Det kan mycket väl vara så att du nu ligger på kcalbalans dagligen. Kolla min uppskattning ovan. Vad du behöver göra är att se över vad du äter ytterligare en gång om du inte vill börja röra på dig mer. Det finns så mycket bättre saker som du kan äta. Både näringsmässigt och mättnadsmässigt.
Citera
2015-08-05, 19:37
  #11
Medlem
MittNamnLevers avatar
Dubbelpost
__________________
Senast redigerad av MittNamnLever 2015-08-05 kl. 19:40.
Citera
2015-08-05, 19:39
  #12
Medlem
MittNamnLevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QP Cheese
Hej.

Jag är man 30+ och har hela livet varit lite överviktig. Jag har jättelätt att bygga muskler och också tyvärr jättelätt att samla på mig fett. Jag har läst lite men är lite frågvis i min egen viktnedgång.

Jag har gått ner från runt 130 till 113 kilo men det verkar som att vågen stannat där, jag går efter mottot "äta mindre, jobba hårt" dvs ingen träning eller fysisk aktivitet utom vardagsmotion med en promenad på kvällen och normalt mycket aktivitet på jobbet alltså inget stillasittande. Jag tog tag i det för ca ett halvår sen och skar ner ordentligt på intaget av mat och gick ner ganska ordentligt de första månaderna men nu har det tagit stopp sedan ca 1.5 månad och jag verkar inte gå ner mer.

Jag bryr mig inte om att räkna kalorier eller gå efter någon typ av diet med mindre kolhydrater eller så utan äter bara mindre av allt.

En typisk dag utslaget på hela dagen ser ut så här:

2 bananer
Ca 1 liter kaffe med mjölk
4 ostsmörgåsar
3 dl snabbmakaroner med 6-7 köttbullar
0,5 - 1 liter lightsaft.

Detta uppdelat på ca 3 måltider under 15 timmar vaken tid vilket inte är mer mat än någon normal människa äter per dag för att hålla sig flytande. Vissa dagar blir det ingen mat alls och andra dagar bara 3-4 smörgåsar på kvällen.

Ibland så blir det en pizza på helgen eller lite grillat med potatissallad men då snackar vi kanske 1 ggn varannan vecka. Jag äter kort och gott ganska normalt tror jag. Kanske inte är optimalt ur hälsosynpunkt med mamma scans köttbullar och snabbmakaroner men om vi enbart fokuserar på kalorier.

Min kropp är också byggd så att fettet hamnar ganska proponerligt på kroppen, alltså inte att jag får fett överallt som väller ut eller en jättekagge med smala ben utan det sätter sig så jag ändå ser proponerlig ut, de som gissar på vad jag väger gissar runt 90 kg.

Vad kan jag förändra för att få kroppen att släppa mer fett kostmässigt om vi utgår från kcal in kcal ut? Hur mkt kcal ser en dag ut för mig snabbt uträknat ni som har koll?

Du äter för lite.. Lyssna inte på trollet som vill ha det till att du kommer upp i 2k kalorier på det du listade (tror tom att 2000 kcal är för lite med tanke på vad du väger).. Det kan vara så att din metabolism har saktat ner eftersom du får i dig för få kalorier.. Maten du listade är dessutom väldigt onyttiga kalorikällor. Ska du ligga på ett så stort underskott så måste självklart den "lilla" näring du får i dig komma från väldigt bra källor.
Dessutom när man ligger på så lågt kaloriintag så bryter kroppen ner muskler och det vill du väl inte?
Testa att börja varje dag med två kokta ägg och 1-1.5 dl havregrynsgröt, följ den linjen och skaffa en kaloriräknarapp som tex Myfitnesspal så du kan försäkra dig om att komma upp i rätt mängd kalorier! Haka heller inte upp dig på vikten för mycket, det är en bättre ide att kolla måttet runt magen med ett måttband

Lycka till på din resa och grattis till att du är igång! Fortsätt kämpa
__________________
Senast redigerad av MittNamnLever 2015-08-05 kl. 19:50.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback