2015-08-05, 19:47
Medlem
du kan inte svälta bort allt de där fettet! och du minskar bara din ämnesomsättning och hormon production genom att äta för lite fett och protein. de är bara trams att tro att du gå ner i vikt på de sättet.

duktiga mäniskor påstå de när all forskning i skällva verket tyder på att en radfaktorer samverkar för att orsaka fetma tillexempel något så obskyrt som bakteriefloran i magen! samt en rad gifter bisfenoler etc. som du får i dej dagligen och som du kanke är känslig för.

maten och inte i första hand kalorierna är dessutom mycket viktigare än motion. eftersom maten man äter har en mycket starkare efect på din ämnesomsättning och hormonproduction blodsocker etc.

förövrigt är lågintensiv träning (promenera i timmar etc) de sämsta du kan ängna dej åt om du vill gå ner i vikt.
Citera
2015-08-05, 19:49
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittNamnLever
Du äter för lite.. Lyssna inte på trollet som vill ha det till att du kommer upp i 2k kalorier på det du listade (tror tom att 2000 kcal är för lite med tanke på vad du väger).. Det kan vara så att din metabolism har saktat ner eftersom du får i dig för få kalorier.. Maten du listade är dessutom väldigt onyttiga kalorikällor. Ska du ligga på ett så stort underskott så måste självklart den "lilla" näring du får i dig komma från väldigt bra källor.

Testa att börja varje dag med två kokta ägg och 1-1.5 dl havregrynsgröt, följ den linjen och skaffa en kaloriräknarapp som tex Myfitnesspal så du kan försäkra dig om att komma upp i rätt mängd kalorier! Haka heller inte upp dig på vikten för mycket, det är en bättre ide att kolla måttet runt magen med ett måttband

Lycka till på din resa och grattis till att du är igång! Fortsätt kämpa

Nog för att HanMedHornen hade dålig koll men du har fan ännu sämre. Vet inte var jag ska börja... Den enkla matematiska formeln energi in - energi ut gäller ALLTID när det kommer till viktupp/nedgång. Du kan säga vad du vill men alla vetenskaplig fakta styrker detta. Öppna valfri fysiologiboken och kolla efter.
Sen är det en helt annat diskussion om vad som är den "ultimata deffkosten", men den får föras i en annan tråd.
Citera
2015-08-05, 19:52
Medlem
MittNamnLevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
Nog för att HanMedHornen hade dålig koll men du har fan ännu sämre. Vet inte var jag ska börja... Den enkla matematiska formeln energi in - energi ut gäller ALLTID när det kommer till viktupp/nedgång. Du kan säga vad du vill men alla vetenskaplig fakta styrker detta. Öppna valfri fysiologiboken och kolla efter.
Sen är det en helt annat diskussion om vad som är den "ultimata deffkosten", men den får föras i en annan tråd.

Var skrev jag att kalori in/ut inte fungerar? Kul med att du skriver att du"inte vet var du ska börja" för att sedan namna en grej lol
Citera
2015-08-05, 19:55
Medlem
Börja rör dig och ät rätt, ost är massor av kalorier.
Citera
2015-08-05, 19:56
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittNamnLever
Var skrev jag att kalori in/ut inte fungerar? Kul med att du skriver att du"inte vet var du ska börja" för att sedan namna en grej lol

Jag nämnde en sak då resten av diskussionen inte hör hemma i den här tråden. Du snackar om att metabolismen saknar ner osv. I call it bullshit.
Citera
2015-08-05, 20:00
Medlem
ät kolhydrater på kvällen kring 8 eftersom serotonin frisätts när man äter stärkelserik mat undvik fulkorn (fåglar ska äta sånt) ta lite fett till vilket balanserar blodsockret och du kommer sova gott på de (ät gärna krillolja på kvällen studier vissar att fetsyrorna epa dha höjer serotonin nivåerna i hjärnan). du bör äta cockos olja eftersom de faktiskt kommer försätta dej i en mild ketos under natten. fettet kedjorna i cokos olja är så korta att kroppen kan bryta ner dom till ketonkroppar vid sidan av kolhydraterna ger detta en bra näring till din hjärna under sömnen.

undvik fullkorn producter. på morronen då man bör äta fett inte kolhydrater eller särskilt mycket protein (absolut inte frukt och gröt och sådan skräpmat). den enkla förklaringen (för de går att säga mycet mer) är att socker/stärkelse och protein på morgonen ger strark hunger. dessutom har socker har en negativ efect på hormonivåer (som sagt är dessa av stor betydelse för ämnesomsättning). en relativt liten mängd fruktos på moronen sänker testsoteron nivåerna kraftigt under flera timmar. uteslut frukt helt ur din diet. dessutom kommer din förmåga att bryta ner fett vara optimal efter natten och går kvällens måll detta bör utnyttjas på morgonen.

med en sådan frukost som jag nämner ovan kommer du inte va hungrig på 6timmar jag lovar den typen av mat driver inte hunger. och du får en stabil näring till hjärnan och muskler. dessutom får du i dej kolesterol mättat fett etc vilket ger dej näring till att bygga muskler och hormoner detta gynnar din dåliga ämnesomsättning som är orsaken till din övervikt.

detta blir nästan en 18h fasta alltså mellan 8 på kvällen till kl 2 dagen efter. de är dock inte bra att helt utesluta kolhydrater.

vid kl2 bör du folusera på bra animaist protein vis sidan av fett en mängd stärkelse som kan va högst individuell. de går att äta en liten mängd frukt efter detta mål.

som sagt är viktigt att inte äta frukt vid något annat mål än vid kl2 helst inte alls. fokusera på grönsaker ät inte råa grönskaer de är bara jobbigt utan stek dom hastigt i en stekpanna. att äta mycket grönskaer inebär att äta minst 5 olika sorter och totalt kankse 700gram dag. de är näring din kropp behöver.

och sluta med den där light grejen du dricker.
Senast redigerad av Ki 2015-08-05 kl. 20:03.
Citera
2015-08-05, 20:12
Medlem
MittNamnLevers avatar
Citat:
Jag nämnde en sak då resten av diskussionen inte hör hemma i den här tråden. Du snackar om att metabolismen saknar ner osv. I call it bullshit.

Jag bryr mig om ts hälsa och sättet han går ner i vikt på är ohållbart och kommer leda till att han bli sjuk.

Han fick goda råda av mig. Metabolism grejen verkar ha varit en myt som jag föll för.

Sluta verka så bitter nu och skärp dig människa.
Citera
2015-08-05, 20:14
Medlem
MittNamnLevers avatar
Citat:
Det kan mycket väl vara så att du nu ligger på kcalbalans dagligen. Kolla min uppskattning ovan. Vad du behöver göra är att se över vad du äter ytterligare en gång om du inte vill börja röra på dig mer. Det finns så mycket bättre saker som du kan äta. Både näringsmässigt och mättnadsmässigt.

Och... Du menar att han ligger på kcalbalans med 1200 kcal dagligen när han väger 113 kilo??
Citera
2015-08-05, 20:15
Medlem
HanMedHornens avatar
Citat:
Ostsmörgåsar = ca 150kcal i standard storlek och inte överdrivet med pålägg. Så 4x150= 600kcal.
Bananer = 100kcal~, MAX 150kcal/banan. Så 150x2= 300kcal.
Köttbullarna = 200-250kcal total.
Makaronerna = Beror helt på om du menar att du mäter innan eller efter tillagning. Antar efter?
Någon dl mjölk blir max 60kcal (röd mjölk).

Så totalen: 600+300+250+60=1210. Nu är inte makaronerna tillagda men det finns inte en chans i världen att dessa innehåller så mycket som 800kcal. Dessutom var jag väldigt generös när jag uppskattade kcal på flera av sakerna. Så nej, det blir inte 2k kcal.

Så ditt argument är rätt för att du allt tycker att en ostsmörgås ska innehålla 150 kcal snarare än 350 - vilket kanske är standard för TS? Problemet här ligger i att all den kost han nämner kan variera något enormt i volym.
Citera
2015-08-05, 20:27
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QP Cheese
2 bananer
Ca 1 liter kaffe med mjölk
4 ostsmörgåsar
3 dl snabbmakaroner med 6-7 köttbullar
0,5 - 1 liter lightsaft.
Testa att en eller två gånger i veckan äter du typ en macka med makrill på och dricker vatten bara, inget mer den dagen. Sluta dricka så mycket kaffe.
Fattar inte folk som häller i sig litervis med kaffe och klagar på att de inte går ned i vikt.
Citera
2015-08-05, 20:27
Medlem
Du har nog skärt ner alldeles för mycket på maten för snabbt, Kroppens sätt att säga ifrån och spara så mycket som möjligt på fette som den överlever på,
Testa ha en riktigt redig ätardag där du äter en massa jävla skit. Sen går du tillbaka till din diet, borde hjälpa dig, Har med att ämnesomsättningen slutar fungera så bra eller vad det är.

https://www.youtube.com/watch?v=3rrBNAEV_p0

Jag TROR du kan ha samma problem, Ta inte mitt ord. Men det är värt att testa, Han går igenom där vad han gör.
Citera
2015-08-05, 20:34
Medlem
QP Cheeses avatar
Många olika åsikter men verkar som om jag fattat det hela som alla kan vara överens om:

Kcal in - kcal ut. Punkt.

Det jag inte begriper är att om jag sätter det jag äter i dagsläget på en hög siffra säg 1500 kcal så ska ändå mitt dagliga intag vara 2000-2300 kcal vilket betyder att jag äter ca 500-800 kalorier för lite dagligen men att ändå ingenting händer på vikten. Detta baserat på den enkla uträkningen ovan. Nånting är det som gör att jag inte går ner mer trots ett kaloriunderskott. Visst, det kanske är i princip enbart kolhydrater men ska det spela nån roll om uträkningen är korrekt?

Sedan kan vi naturligtvis diskutera om maten jag äter är optimal, det kan jag naturligtvis förändra om det får mig att må bättre och ännu hellre om det påskyndar min viktnedgång att lägga till mer animalisk mat och plocka bort mackorna tex ett ägg eller två och en burk tonfisk/makrill i tomatsås istället för ostmackor. Ska börja med det. Bör det räcka eller ökar jag kcal för mkt?

Sedan verkar iaf en del vara överens om att detta med metabolismen saktas ner sk "svältläge" är en myt, men då jag ligger på ett ganska så stort underskott så är väl frågan mest varför inte uträkningen i sig fungerar. Kan jag vara en aning laktoskänslig och bör skippa mjölken eller nåt?

Edit:

Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Testa att en eller två gånger i veckan äter du typ en macka med makrill på och dricker vatten bara, inget mer den dagen. Sluta dricka så mycket kaffe.
Fattar inte folk som häller i sig litervis med kaffe och klagar på att de inte går ned i vikt.

Alltså någon form av 5:2 variant? en enda macka och resten vatten 2 ggr i veckan och resten av tiden ligga på ett kaloriunderskott? Innehåller ens kaffe kalorier? är ju bara vatten med en bismak typ...

Citat:
Ursprungligen postat av Ectomorphen
Du har nog skärt ner alldeles för mycket på maten för snabbt, Kroppens sätt att säga ifrån och spara så mycket som möjligt på fette som den överlever på,
Testa ha en riktigt redig ätardag där du äter en massa jävla skit. Sen går du tillbaka till din diet, borde hjälpa dig, Har med att ämnesomsättningen slutar fungera så bra eller vad det är.

https://www.youtube.com/watch?v=3rrBNAEV_p0

Jag TROR du kan ha samma problem, Ta inte mitt ord. Men det är värt att testa, Han går igenom där vad han gör.

En del påstår att det du säger är en myt om jag fattat saken rätt, men som jag skrev innan så har jag 1-2 ggr i månaden lite pizza och bärs och är då lätt uppe i över 3000 kcal. kanske tom det som förstör?
Senast redigerad av QP Cheese 2015-08-05 kl. 20:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in