Många olika åsikter men verkar som om jag fattat det hela som alla kan vara överens om:
Kcal in - kcal ut. Punkt.
Det jag inte begriper är att om jag sätter det jag äter i dagsläget på en hög siffra säg 1500 kcal så ska ändå mitt dagliga intag vara 2000-2300 kcal vilket betyder att jag äter ca 500-800 kalorier för lite dagligen men att ändå ingenting händer på vikten. Detta baserat på den enkla uträkningen ovan. Nånting är det som gör att jag inte går ner mer trots ett kaloriunderskott. Visst, det kanske är i princip enbart kolhydrater men ska det spela nån roll om uträkningen är korrekt?
Sedan kan vi naturligtvis diskutera om maten jag äter är optimal, det kan jag naturligtvis förändra om det får mig att må bättre och ännu hellre om det påskyndar min viktnedgång att lägga till mer animalisk mat och plocka bort mackorna tex ett ägg eller två och en burk tonfisk/makrill i tomatsås istället för ostmackor. Ska börja med det. Bör det räcka eller ökar jag kcal för mkt?
Sedan verkar iaf en del vara överens om att detta med metabolismen saktas ner sk "svältläge" är en myt, men då jag ligger på ett ganska så stort underskott så är väl frågan mest varför inte uträkningen i sig fungerar. Kan jag vara en aning laktoskänslig och bör skippa mjölken eller nåt?
Edit:
Citat:
Ursprungligen postat av
Diamondgrit
Testa att en eller två gånger i veckan äter du typ en macka med makrill på och dricker vatten bara, inget mer den dagen. Sluta dricka så mycket kaffe.
Fattar inte folk som häller i sig litervis med kaffe och klagar på att de inte går ned i vikt.
Alltså någon form av 5:2 variant? en enda macka och resten vatten 2 ggr i veckan och resten av tiden ligga på ett kaloriunderskott? Innehåller ens kaffe kalorier? är ju bara vatten med en bismak typ...
Citat:
Ursprungligen postat av
Ectomorphen
Du har nog skärt ner alldeles för mycket på maten för snabbt, Kroppens sätt att säga ifrån och spara så mycket som möjligt på fette som den överlever på,
Testa ha en riktigt redig ätardag där du äter en massa jävla skit. Sen går du tillbaka till din diet, borde hjälpa dig, Har med att ämnesomsättningen slutar fungera så bra eller vad det är.
https://www.youtube.com/watch?v=3rrBNAEV_p0
Jag TROR du kan ha samma problem, Ta inte mitt ord. Men det är värt att testa, Han går igenom där vad han gör.
En del påstår att det du säger är en myt om jag fattat saken rätt, men som jag skrev innan så har jag 1-2 ggr i månaden lite pizza och bärs och är då lätt uppe i över 3000 kcal. kanske tom det som förstör?