2015-09-27, 14:42
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Moderatorerna fattar inte regelerna. Simple as that. Samma sak gäller alla wannabemoderatorer som frekventerar trådar som denna med devota kommentarer till stöd för de stackars moderatorerna. En tragisk samling. Men det västa är oförmågan att erkänna felen. Små människor blir små moderatorer.
Bland det dummaste jag hört.

Admin sätter reglerna. Admin tillsätter moderatorerna. Om moderatorerna inte skulle moderera efter de uppsatta reglerna, tror du inte något skulle ha hänt då?
Citera
2015-09-27, 15:48
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Admin sätter reglerna. Admin tillsätter moderatorerna. Om moderatorerna inte skulle moderera efter de uppsatta reglerna, tror du inte något skulle ha hänt då?

I det här fallet har ju faktiskt något hänt, som har att göra med det att "reklam och annonsering" uppfattas olika av olika människor: Admin skapade en tråd för att diskutera problemet med annons-reglernas förhållande till erbjudanden om hjälp (visserligen utgående från en annan tråd, men det grundläggande problemet är precis det samma).
Citera
2015-09-27, 16:13
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
I det här fallet har ju faktiskt något hänt, som har att göra med det att "reklam och annonsering" uppfattas olika av olika människor: Admin skapade en tråd för att diskutera problemet med annons-reglernas förhållande till erbjudanden om hjälp (visserligen utgående från en annan tråd, men det grundläggande problemet är precis det samma).
Ja, men det har ju inte med att göra att moderatorerna inte fattar reglerna, vilket påstods.

Diskussionen som admin tog upp handlar ju om det ska vara tillåtet att hjälpa en hemlös. Admin konstaterar dessutom i trådstarten att detta idag oftast bryter mot 1.01. Det finns alltså inget som inte moderatorerna fattar här, vilket var det jag svarade på.
Citera
2015-09-27, 16:54
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
så ett inlägg i en tråd om att man behöver hjälp med att programmera en grej är enligt dig en annons?
Beroende på hur det ställs så skulle jag säga tt det riskerar att ses som en annons. T ex en kontaktANNONS.
Citat:
och likadant om man erbjuder sig att programmera något utan att ta betalt?
Se lite högre upp.
Citat:
eller, när en tråd startas med rubriken 'fråga hantverkaren' och en person annonserar att denne är villig att ge råd och tips?
Om det är i formen "fråga mig i tråden så ger jag tips" så är det nog inte en annons, så skulle jag inte se det.
Citat:
Moderatorerna fattar inte regelerna. Simple as that. Samma sak gäller alla wannabemoderatorer som frekventerar trådar som denna med devota kommentarer till stöd för de stackars moderatorerna. En tragisk samling. Men det västa är oförmågan att erkänna felen. Små människor blir små moderatorer.
Jovisst förstår vi reglerna. Om inget annat så har vi ett par hundra kollegor som gärna upplyser oss. Och ibland lite väl villigt, bara för att visa att de åtminstone kan reglerna. Sedan har vi givetvis forumets 3 administratörer, admin + admin4 + admin5. När dessa uttalar sig så är det bara att rätta sig i ledet. Vi får tycka olika mot admins, men vi får inte göra annorlunda. Dessutom måste admins godkänn de avstängningar som moderatorerna röstat fram. Så då skulle inte heller forumets admins förstå och kunna reglerna. Det är lite som när folk anklagar domarna i HD för att inte kunna lagen, det är en logisk feltänkning, de berättar hur lagen egentligen ser ut.

Som frågan för att hjälpa hemlösa. Admin lyfter upp det för att det idag är brott mot 1.01 så som det ofta formulerats här i forumet. Moderatorerna har beslutat rätt enligt riktlinjerna. Men admin lyfter nu frågan om det är dags att ändra reglerna.
Citera
2015-09-27, 17:10
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Bland det dummaste jag hört.

Glädjande att du tog åt dig. Då är du tydligen inte helt tappad bakom en vagn i alla fall.

Emerains jämförelse mellan FB-moderatorerna och justitieråden är en aning övermaga måste jag säga. De fall jag tänker på när jag konstaterar att moderatorerna inte förstår reglerna syftar inte på någon särskild avstängning som sanktionerats av admin. Jag tänker på de otal varningar som utdelas som en konsekvens av att moderatorerna inte förstår regeln. Jag har haft diskussioner med moderatorer som jag vet efter hand insett sitt misstag men som av någon outgrundlig anledning vägrar erkänna sitt fel. I sådana fall har berörd admin valt att inte svara på mitt PM. Skälet till det är ganska enkelt att inse.

Jag påstår inte att alla moderatorer är oförmögna att tillgodogöra sig regelverket men med tanke på utgången i omsröstningarna verkar de regelkloka vara i minoritet.
Citera
2015-09-27, 19:36
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Glädjande att du tog åt dig. Då är du tydligen inte helt tappad bakom en vagn i alla fall.

Emerains jämförelse mellan FB-moderatorerna och justitieråden är en aning övermaga måste jag säga. De fall jag tänker på när jag konstaterar att moderatorerna inte förstår reglerna syftar inte på någon särskild avstängning som sanktionerats av admin. Jag tänker på de otal varningar som utdelas som en konsekvens av att moderatorerna inte förstår regeln. Jag har haft diskussioner med moderatorer som jag vet efter hand insett sitt misstag men som av någon outgrundlig anledning vägrar erkänna sitt fel. I sådana fall har berörd admin valt att inte svara på mitt PM. Skälet till det är ganska enkelt att inse.

Jag påstår inte att alla moderatorer är oförmögna att tillgodogöra sig regelverket men med tanke på utgången i omsröstningarna verkar de regelkloka vara i minoritet.
Tog åt mig? Vardå? Jag svarade bara på din felaktighet om att moderatorerna inte fattar reglerna.
Citera
2015-09-28, 18:23
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Tog åt mig? Vardå? Jag svarade bara på din felaktighet om att moderatorerna inte fattar reglerna.
Ingenting här i världen är felaktigt bara för att du påstår det. Jag har ju dessutom tydligt förklarat att jag själv konfronterat moderatorer som begått fel i regeltillämpning varefter de valt att bara drypa av och för alltid tystna i saken.

Ett bra råd till dig f.ö. är att du sänker uppfattningen om din egen intelligens ganska rejält. Du trampar snett i stort sett i varje diskussion du ger dig in i.
Citera
2015-09-28, 20:08
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ingenting här i världen är felaktigt bara för att du påstår det. Jag har ju dessutom tydligt förklarat att jag själv konfronterat moderatorer som begått fel i regeltillämpning varefter de valt att bara drypa av och för alltid tystna i saken.

Ett bra råd till dig f.ö. är att du sänker uppfattningen om din egen intelligens ganska rejält. Du trampar snett i stort sett i varje diskussion du ger dig in i.
Ingenting här i världen är ju felaktigt bara för att du påstår det.
Citera
2015-09-28, 20:20
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ingenting här i världen är ju felaktigt bara för att du påstår det.
Skillnaden är naturligtvis att jag men inte du vet vad jag pratar om. Eller gör du gällande att du har några insikter i mina mellanhavanden med forumets moderatorer?
Citera
2015-09-28, 23:20
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Skillnaden är naturligtvis att jag men inte du vet vad jag pratar om. Eller gör du gällande att du har några insikter i mina mellanhavanden med forumets moderatorer?
Om det bara är du som vet vad du pratar om kan du ju lika gärna lägga ner. Det blir ju bara inför döva öron.

Jag har lika stora insikter som vem som helst annars i den här tråden. Det vi diskuterar här är det som är officiellt i tråden. Finns det andra saker som inte är officiella ser du till att de blir det. Är det privata saket mellan dig och en eller flera moderatorer, så tar du det privat med dem. Hur enkelt som helst.
Citera
2015-09-29, 21:15
Moderator
Humbugs avatar
Jag kan tycka att om det nu ska vara förbjudet att skänka saker till andra användare, som inte uttryckligen efterfrågat detta, så bör regeln förtydligas. Det var min femma
/Humbug
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in