I en tråd här på flashback så var det en person som behövde pengar och det verkade som om att det var viktigt, jag skrev i ett inlägg att jag kanske kunde swisha honom en slant om han skrev vad han skulle ha pengarna till, detta frågade jag för att jag inte ville betala om de gick till fel sak.
Detta blev jag avstängd för under reger 1.01,
"Privata eller kommersiella annonser, så som köpes-, säljes- eller bytesannonser, inlägg innehållande reklam eller inlägg med annat innehåll som användaren tjänar pengar eller andra fördelar på, är förbjudna."
Detta var varken privat eller komersiell marknadsförning, och jag köpte,sålde eller bytte inget.
meddelandet löd "har du swish? jag kan bidra med en del av summan kanske, om du berättar vad du ska ha det till och varför."
Isf är regeln konstigt formulerad, jag kan inte tolka det på annat vis än att den som drar fördel av ett inlägg som innehåller reklam i någon form är den som åker dit, inte den som svarar på det, det kan jag i alla fall inte se något regelunderstöd för.
Annars skulle ju samma motivering kunna användas i vartenda hjälptråd där användare annonserar ut sina tjänster i form av hjälp med diverse olika datorproblem etc.
Ja tråden kanske låses snart om inte alla steg har följts, men jag måste säga att jag hoppas att den lever vidare en stund till. Det är ett intressant fall.
Kan inte själv se hur TS inlägg skulle bryta mot regel 1.01. Det skulle väl snarare vara Den TS riktade inlägget till som brutit mot den regeln, om dennes inlägg var formulerat som en förfrågan om att få pengar. Om diskussionen i den tråden gällde hur man får tag på pengar snarare än en begäran om att få, ja då är väl TS inlägg på sin höjd OT. Tänker jag.
Klistrar in regeln och dess förtydligande.
1.01. Reklam och annonsering
Privata eller kommersiella annonser, så som köpes-, säljes- eller bytesannonser, inlägg innehållande reklam eller inlägg med annat innehåll som användaren tjänar pengar eller andra fördelar på, är förbjudna.
Regelns syfte är att förhindra att användarna använder forumet för annonsering av egna eller andras varor och tjänster, detta på grund av att Flashback i första hand är ett diskussionsforum och inte ett köp- och säljforum. Undantag finns genom Recycle your stuff, men där gäller vissa specialregler.
Det gamla uttryckliga förbudet mot spam är borttaget, och inkluderas numera i huvudregeln om förbud mot reklam. Vad som är spam är inte alltid alldeles självklart, bortsett från det självklara att det måste vara en viss mängd, men som utgångspunkt gäller att användaren i sig inte behöver tjäna på att posta spam. Det är alltså lika förbjudet att posta en mängd inlägg med innebörden att ett specifikt företag har rea som att posta en länk till ens egen webbshop eller liknande; i fråga om spam är det inte avsändaren som är relevant utan mängden inlägg som postas.
Regeln innebär en hel del gränsdragningsproblem som inte alltid är lätta att lösa. En ofta återkommande fråga är i vilken mån man får posta inlägg med tips om sin egen webbplats (att ha den i signaturen är fortfarande tillåtet). Här får man göra en bedömning från fall till fall men vissa huvudsakliga utgångspunkter kan ändå tas. Användarens eventuella koppling till bloggen (när detta inte är explicit), huruvida inläggen är on-topic eller off-topic (och också även om inläggen innebär en bump av tråden) samt antalet inlägg/ration som promotar stället. Av detta får man sedan göra en samlad bedömning för att se om detta är ett tillåtet postande (såsom ofta förekommer i Länktips) eller om det är otillåtet i meningen att användaren tjänar pengar eller andra fördelar på det. Referallänkar (även i signaturen) är fortfarande förbjudna, och går under kategorin inlägg med innehåll som användaren tjänar pengar eller andra fördelar på.
Kontaktannonser är förbjudna, bortsett från i vissa specifika trådar (exempelvis tråden om ressällskap till festivaler) och forum (Resekompisar). Är du osäker på gränsdragningen, kontakta en av forumets moderatorer.
Det är fortfarande tillåtet att fråga om allmänna köptips angående olika saker, så länge det inte slår över i en köpesannons. Det är således skillnad mellan "någon som säljer XX" och "någon som vet var jag kan köpa XX", där det första är förbjudet medan det andra är tillåtet.
Det är inte tillåtet att söka efter personer att intervjua eller att leta deltagare till olika undersökningar.
Företag kan i vissa fall ha möjligheten att marknadsföra sina produkter i ett specifikt forum. Detta är endast tillåtet efter godkännande från Flashback, och marknadsföringen kan enbart ske i det specifika forumet.
Din avstängning för 1.01 är så solklar en avstängning kan bli. Det här är inte Blocket - punkt slut.
admin5
Ja, jag fick en solklar avstängning men inte en rättfärdig enligt regelboken. Jag har gjort en tråd angående mitt inlägg och hur det inte är något regelbrott.. Du kan titta in där och se själv och resonera med mig där.
På blocket säljer/köper man saker, vilket jag inte gjorde. Bara hur du kammar över och säger att jag gjort ett brott mot regelboken utan att du ens vet hur mitt inlägg löd är lite komiskt och styrker mitt tycke i detta.
Senast redigerad av SilverFang91 2015-08-12 kl. 01:02.
Ja, jag fick en solklar avstängning men inte en rättfärdig enligt regelboken. Jag har gjort en tråd angående mitt inlägg och hur det inte är något regelbrott.. Du kan titta in där och se själv och resonera med mig där.
På blocket säljer/köper man saker, vilket jag inte gjorde. Bara hur du kammar över och säger att jag gjort ett brott mot regelboken utan att du ens vet hur mitt inlägg löd är lite komiskt och styrker mitt tycke i detta.
Jag tittade naturligtvis på ditt inlägg innan jag skrev mitt tidigare inlägg. Tydligare säljannons går knappast att finna.
Din tråd du refererar till är för övrigt nyss raderad av mig eftersom du upprepade din säljannons i tråden. Det var nog inte den smartaste trådstarten vi sett här måste jag nog tillstå, det var ett regelbrott första gången du postade det så du borde förstå att det är ett regelbrott även den andra gången.
Sätter mig till den försvinnande skara som tycker att vi på Flashback ska vara stolta över att vi har Flashbackprojekt (Omröstningar, julkort, donationer till musikhjälpen, mm) av olika slag och att dessa ska stödjas och inte undermineras rent generellt. Känner dock inte till fallet utan hoppas bara på en förändring åt detta håll.
Jag tittade naturligtvis på ditt inlägg innan jag skrev mitt tidigare inlägg. Tydligare säljannons går knappast att finna.
Din tråd du refererar till är för övrigt nyss raderad av mig eftersom du upprepade din säljannons i tråden. Det var nog inte den smartaste trådstarten vi sett här måste jag nog tillstå, det var ett regelbrott första gången du postade det så du borde förstå att det är ett regelbrott även den andra gången.
Läs på om regel 1.01 - den är väldigt tydlig.
admin5
Men herregud, så att diskutera angående sin egen avstängning och anledningen till det är alltså också förbjudet? Vad som anses vara smart av dig rör inte mig i ryggen ett dugg. Jag har läst regeln om och om igen och ser inte hur jag annonserar något som har i min gynning att göra. Sedan att citera vad som gjorde min avstängning pga att vill ha en diskussion om just den meningen i frågan vad som är fel med den.
Kanske du ska ta och stänga av mig igen för att försöka diskutera hur överdrivna ni är när det kommer till detta? Kan du inte ta och vara helt seriös med dig själv och säga öppet på vilket sätt bryter det mot min regel. Om det nu o förmodan gör det i ditt huvud vänligen visa var i regel 1.01 står det att det är förbjudet att man nämner att man vet var man kan köpa något billigt. Som du även ser på fördjupningen så står det klart och tydligt att man kan fråga vart man köper något. Skillnaden är att jag sa att JAG vet vart jag kan få tag på något billigt.
Angående topic, jag förstår din sits och tycker att den inte är rättvis men flashback är vad det är. Mods och admins tycker vad dom vill och dom ska ha sista ordet även om de har fel.
Senast redigerad av SilverFang91 2015-08-12 kl. 02:00.