Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-31, 15:17
  #1
Medlem
Tjenare!
Jag har en eu chopper (Pagsta Regal Raptor 50cc) 4-taktare som inte låter så värst roligt, antagligen pga ljuddämparen.
Funderar på om det skulle gå att såga av ljuddämparen någon cm och dra ur ljuddämpningsullen?

Ljuddämparen ser ut som på bilden:
http://i.imgur.com/5rQ9cTb.png

Borde fungera rätt bra bra?
Citera
2015-07-31, 15:46
  #2
Medlem
BigIvars avatar
Jag hoppas att du skämtar
Citera
2015-07-31, 18:27
  #3
Medlem
sommarlovs avatar
Nej och åter nej!

Om det låter konstig, laga felet.

Med förstörd ljuddämpare, kan du köra alls tror du?
Citera
2015-07-31, 20:14
  #4
Medlem
BigIvars avatar
Det är klart att det går att köra med en sabbad ljuddämpare, det är ju en fyrtaktare. Maskineriets funktion i sig är TS's minsta bekymmer.
Citera
2015-07-31, 21:35
  #5
Medlem
Niekos avatar
Klart kan du göra det,Men det är bättre att skaffa en annan ljuddämpare, Ifall du åker fast och behöver byta.. Då är det trist att ha sabbat orginalet..
Citera
2015-08-01, 17:23
  #6
Medlem
Ja alltså, moppen i sig är ju ingen vanlig vespa utan mer som en liten mc, därför antog jag att det borde funka bra att kapa dämparen som många gör på sina större hojar, det är ju trots allt fyrtakt. Men det lutar antagligen åt att försöka hitta en annan passande dämpare så har jag originalet kvar ifall att den ska sälja i framtiden.
Citera
2015-08-13, 21:33
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schabrak
Ja alltså, moppen i sig är ju ingen vanlig vespa utan mer som en liten mc, därför antog jag att det borde funka bra att kapa dämparen som många gör på sina större hojar, det är ju trots allt fyrtakt. Men det lutar antagligen åt att försöka hitta en annan passande dämpare så har jag originalet kvar ifall att den ska sälja i framtiden.

Även om fytaktare är mindre känsliga vad gäller mottryck än tvåtaktare så ÄR de känsliga. Enkelt uttryckt:
- Lägre mottryck; effekten på högre varv ökar på bekostnad av vridmoment på lägre (i en moppe finns ju inte så mycket vrid på lägre varv...)
- Högre mottryck; lägre effekt på högre varv men bättre vrid på lägre varv.

Har jobbat med att stämma av avgassystem rätt mycket genom åren och det bästa tipset jag kan ge är att behålla orginalet och bygga ett system som du kan testa med. Se till att ha samma diameter i början av systemet som det är på porten i toppen och låt diametern öka något, gärna "steglöst" om du kan, annars i tv/tre steg. Kopiera sedan s.k. Supertrapp dämpare, då kan du enkelt laborera med olika mottryck och anpassa karaktären i motorn så den passar dig. Med rätt avstämning kan du vinna runt 10% i "ärlig" effektökning jämfört med de flesta originalsystem.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback