• 1
  • 2
2015-07-31, 10:35
Medlem
TovesTrolls avatar
Hejsan. Jag fick en böter på 150 euro i Holland för ett tag sedan. Trodde jag skulle komma undan etc, men nu har ett inkassobrev från Holland kommit. Jag undrar dock ifall jag kan komma undan fortfarande, eller om jag borde betala nu? Jag menar, vad kan dom göra om jag inte betalar? Måste de inte kontakta den svenska inkassobyron först? Orkar dom det? etc etc

Tack på förhand
Citera
2015-07-31, 10:42
Medlem
Hysteria90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TovesTroll
Hejsan. Jag fick en böter på 150 euro i Holland för ett tag sedan. Trodde jag skulle komma undan etc, men nu har ett inkassobrev från Holland kommit. Jag undrar dock ifall jag kan komma undan fortfarande, eller om jag borde betala nu? Jag menar, vad kan dom göra om jag inte betalar? Måste de inte kontakta den svenska inkassobyron först? Orkar dom det? etc etc

Tack på förhand
Ja det kan hamna hos kronofogden om du inte betalar. Vad får dig att tro att du kan bete dig som ett svin i andra länder och slippa undan böter? Skärpning.

https://www.kronofogden.se/Internationellt2.html
Citera
2015-07-31, 10:45
Medlem
TovesTrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hysteria90
Ja det kan hamna hos kronofogden om du inte betalar. Vad får dig att tro att du kan bete dig som ett svin i andra länder och slippa undan böter? Skärpning.

https://www.kronofogden.se/Internationellt2.html
andra trådar på flashback om ämnet

Men asså brevet står på holländska och jag fattar inte vad det står. Det verkar inte finnas nåt bankkonto att sätta in skiten på... Fattar itne vad jag ska göra
Senast redigerad av TovesTroll 2015-07-31 kl. 10:58.
Citera
2015-07-31, 10:58
Awaiting Email Confirmation
Ceratopss avatar
Vad gjorde du?
Citera
2015-07-31, 10:59
Medlem
TovesTrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ceratops
Vad gjorde du?
Vill inte säga exakt men tror det gick under "störande av allmän ordning" om jag kan tolka holländskan här på mitt papper
Citera
2015-07-31, 11:03
Awaiting Email Confirmation
Ceratopss avatar
Citat:
"störande av allmän ordning"

Det kan ju betyda allt mellan himmel och jord. Om du har pengar så tycker jag du ska betala och bli av med det. Holländare kan vara kinkiga.
Citera
2015-07-31, 11:06
Medlem
Dr.Diegos avatar
Citat:

Tack på förhand
Den stora risken är att drt tillkommer mer kostnader ju längre du väntar på att betala.

Vet inte hur det fungerar i holland, men om du inte svarar kan de säkert ansöka om europeiskt betalningsföreläggande
Citera
2015-07-31, 11:08
Medlem
Dr.Diegos avatar
Citat:
Vill inte säga exakt men tror det gick under "störande av allmän ordning" om jag kan tolka holländskan här på mitt papper
Du fivk alltså böter av den haschrökande holländska polisen, och inte parkeringsböter? Då skall du nog betala så fort du kan.

Alla länder är inte så mesiga som sverige...
Citera
2015-07-31, 11:08
Medlem
TovesTrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ceratops
Det kan ju betyda allt mellan himmel och jord. Om du har pengar så tycker jag du ska betala och bli av med det. Holländare kan vara kinkiga.
Ok men jag vet inte hur jag ska gå tillväga för att betala. Jag vet inte exakt vad det är för brev, bara att det är från nån inkassobyro. Och det står som sagt inget bankkonto på papperet som jag kan sätta in pengarna på
Citera
2015-07-31, 11:10
Medlem
Hysteria90s avatar
Tycker också TS skall betala och sen undrar jag vilket som är det "svenska inkassobolaget"? Riktigt nyfiken. För övrigt brukar inte stater använda inkassobolag, utan det går direkt till myndighet (kronofogden).

Nej jag hoppas verkligen TS hamnar i fängelse nästa gång så att h*n får lite tid till att tänka över sin attityd och börja bete sig som turist i andra länder - måste vara oerhört svårt att få böter som turist i Holland med tanke på vilken trevlig och liberal polis som finns där.

Om du inte vet hur du skall betala fakturan så kan du kontakta din bank och fråga. Troligtvis har du fått ett SWIFT/BIC-nummer som du använder dig av.
Citera
2015-07-31, 11:11
Medlem
miqqqas avatar
Med all säkerhet står där IBAN, börjar med två bokstäver sen ett gäng siffror och SWIFT/BIC som är ett gäng bokstäver vilket är vad du behöver för att göra en internationell betalning.
Citera
2015-07-31, 11:12
Medlem
TrampLOLs avatar
Citat:
Ok men jag vet inte hur jag ska gå tillväga för att betala. Jag vet inte exakt vad det är för brev, bara att det är från nån inkassobyro. Och det står som sagt inget bankkonto på papperet som jag kan sätta in pengarna på
Någon kontaktinformation måste väl finnas med någonstans till inkassobolaget?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in