Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-08-09, 00:14
  #289
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghandi
För att hastighetsgränserna är orimligt satta i förhållade till vägar o bilar. Men även om det varit mindre bra vägar o bilar.
Hastighetsgränserna kanske är orimliga i förhållande till bilar och vägar, men det är den tredje faktorn, föraren, som är dimensionerande. Så länge det räcker med att "ta ett körkort" och inte ha en riktig förarutbildning med återkommande kontroller där de sämsta sållas bort, så kommer förarna alltid vara den svagaste länken.
Citera
2015-08-09, 00:18
  #290
Medlem
lobstoks avatar
Hoppas en älg kör på er!
Halvera hastighetsbegränsingarna! Sänkt skatt Asfaltering var 100e år
Citera
2015-08-09, 12:13
  #291
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Dom vägar jag kör på i Sverige är utmärkta.

Så kanske det är - men det är ju uppenbart att det är du som kör enl skyltat och sen sitter du och drar teorier om hur det är att köra fort.

Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Det är ytterst sällan någon kör i 200 på svenska vägar annat än under mycket korta perioder. Med andra ord är förutsättningarna för att "spara tid" ( ) minimala i Sverige. Det är med andra ord ointressant vilken bil man använder eftersom bilens hastighetsbegränsning inte kommer att vara avgörande.

Det som är avgörande och begränsande är att det i Sverige är svårt att köra sammanhängande fort under längre sträckor, något som vi konstaterat i tråden flera gånger.

Jag har kört mycket på europeiska motorvägar och på Autobahn ligger ofta småbilar och spettar i 160 om trafikförhållandena tillåter det.

Autobahn är inte detsamma som E20. Lämna pojkrummet och skrota mopeden så kanske du lär dig något.

Bullshit. Inga problem att köra sammanhängade fort här på motorvägssträckorna inte:
https://www.youtube.com/watch?v=ck3qglEAIr4
https://www.youtube.com/watch?v=xuuDEXyDnZI

Extremexempel på körning. Men trafik och vägförhållandena är ju inget extremt - det ser ser ofta ut här i Stockholm på kvällarna/nätterna när det är lite trafik - och längre ut i landet är det ju snarare mer öppna vägar och sträckor med lite trafik än det är här i Stockholm (vi snackar ju inte om rusningstrafik direkt). Så kom inte och säg att det inte spelar roll vilken bil man har för vilken snittfart man kan hålla eller att man "inte kan hålla farten uppe i Sverige"
__________________
Senast redigerad av C20 2015-08-09 kl. 12:23.
Citera
2015-08-09, 12:26
  #292
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C20
Bullshit. Inga problem att köra sammanhängade fort här på motorvägssträckorna inte:
https://www.youtube.com/watch?v=ck3qglEAIr4
https://www.youtube.com/watch?v=xuuDEXyDnZI

Det där är ju extremexempel. Men det är ju mer eller mindre sådär det ser brukar se ut här i Stockholm på kvällarna/nätterna när det är lite trafik (och längre ut i landet är det ju snarare mer öppna vägar och sträckor med lite trafik än det är här i Stockholm)
- så kom inte och säg att det inte spelar roll vilken bil man har för vilken snittfart man kan hålla.

Men lille vän...kliv ut ur pojkrummet nu och sluta fantisera som en 13-åring.

Självklart kan man köra dubbelt så fort som hastighetsbegränsningen nattetid i Stockholm. Det gör man i Göteborg och Malmö också.
__________________
Senast redigerad av Moltas666 2015-08-09 kl. 13:23.
Citera
2015-08-09, 12:31
  #293
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Men lille vän...kliv ut ur pojkrummet nu och sluta fantisera som 13-åring.

Självklart kan man köra dubbelt så fort som hastighetsbegränsningen nattetid i Stockholm. Det gör man i Göteborg och Malmö också.

Ja det har jag gjort många gånger. Men det var ju för att visa hur det ser ut för du verkar tro att man inte kan "hålla farten" på våra vägar i Sverige.
Och dessa filmer är ju tagna under riktiga förhållanden (det har ju varit ett jäkla liv om Ghost rider mm i media om du hängt med - så det är inga fantasier)
__________________
Senast redigerad av C20 2015-08-09 kl. 12:34.
Citera
2015-08-09, 12:37
  #294
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C20
Ja det har jag gjort många gånger. Men det var ju för att visa hur det ser ut för du verkar tro att man inte kan "hålla farten" på våra vägar i Sverige.
Och dessa filmer är ju tagna under riktiga förhållanden (det har ju varit ett jäkla liv om Ghost rider mm i media om du hängt med - så det är inga fantasier)

Stockholms innerstad nattetid är inte våra vägar i Sverige.

Är du rent dum i huvudet eller har du fått noja med tanke på skolstarten? Pisk av skolfröken för att du inte skött sommarlovsstudierna?
Citera
2015-08-09, 12:39
  #295
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Stockholms innerstad nattetid är inte våra vägar i Sverige.

Är du rent dum i huvudet eller har du fått noja med tanke på skolstarten? Pisk av skolfröken för att du inte skött sommarlovsstudierna?

Ja och du har inte åkt t ex E4 och E18 och E20 heller vardagskvällar - typ ut mot Västerås, Uppsala eller söderut på E4 mot Nyköping Norrköping mm (även om man ska ta det lugnt där domdom är kända för mycket snutar) mm...
Citera
2015-08-09, 12:43
  #296
Medlem
E20 förbi Eskilstuna, Strängnäs ska kanske tilläggas - så du inte börjar ta upp den kassa sträckan bortanför Västerås och Örebro som exempel....
__________________
Senast redigerad av C20 2015-08-09 kl. 12:55.
Citera
2015-08-09, 12:58
  #297
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Hastighetsgränserna kanske är orimliga i förhållande till bilar och vägar, men det är den tredje faktorn, föraren, som är dimensionerande. Så länge det räcker med att "ta ett körkort" och inte ha en riktig förarutbildning med återkommande kontroller där de sämsta sållas bort, så kommer förarna alltid vara den svagaste länken.

Så är det. Även om vi förbättrar säkerhet, teknik, vägar och bilar så är den svaga punkten fortfarande föraren.
Citera
2015-08-09, 13:03
  #298
Medlem
T_Sands avatar
På motorvägar ser jag inga problem. Det är bara gasa, är man inte rädd om sitt körkort så är det väl bara att köra. Risken att någon gång köra om en civilpolis och bli av med körkortet avskräcker åtminstone mig dock. Och sen drar min bil någon deciliter mer ifall jag kör i 110 km/h än i 140 km/h. Tycker helt enkelt inte det är värt det.

Spara tid på att köra fort kan kosta en livet. Bättre att planera sin körning, starta tidigare, ta pauser, njuta av landskapet, lyssna på musik. Stress finns det överflöd i vanliga livet som det är.
Citera
2015-08-09, 14:17
  #299
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T_Sand
På motorvägar ser jag inga problem. Det är bara gasa, är man inte rädd om sitt körkort så är det väl bara att köra. Risken att någon gång köra om en civilpolis och bli av med körkortet avskräcker åtminstone mig dock. Och sen drar min bil någon deciliter mer ifall jag kör i 110 km/h än i 140 km/h. Tycker helt enkelt inte det är värt det.

Spara tid på att köra fort kan kosta en livet. Bättre att planera sin körning, starta tidigare, ta pauser, njuta av landskapet, lyssna på musik. Stress finns det överflöd i vanliga livet som det är.

Nu blev det väl ändå lite fel. Det kan ju inte dra mer soppa i 110 än i 140, haha (skulle nog va tvärtom). Ska man köra ekonomiskt så är det såklart bättre att köra långsamt eftersom luftmotståndet blir lågt... Men jag tycker det är värt att lite extra soppa för att få ha roligt när man kör.

Jag har sällan bråttom men njuter ju när det går fort. Att jag tar upp det om tiden är ju bara för man vill motbevisa skitsnacket om att man "knappt vinner nån tid på att köra fortare".
Jag försöker ju dock också ofta hålla mig under under "körkortsgränsen". Men det är inte så lätt alla gånger, haha (t ex på våra jobbiga 70 och 80-motorvägar i Stockholm) - ibland bara "släpper man ju loss" (framförallt när man får såna där sköna turer med lite trafik) och det var ju det jag tog som exempel i inläggen ovan.
__________________
Senast redigerad av C20 2015-08-09 kl. 14:21.
Citera
2015-08-09, 14:55
  #300
Medlem
T_Sands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C20
Nu blev det väl ändå lite fel. Det kan ju inte dra mer soppa i 110 än i 140, haha (skulle nog va tvärtom).
Ja, mitt fel . Men nu verkar det vara försent att ändra.

Jag brukar tänka att, det är bättre att komma fram, än att inte komma fram alls.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback