Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-08-01, 09:46
  #169
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stutz
Om jag kommit lågt flygande förbi TS så är orsaken;
När Eu;s trafikregler infördes sänktes hastigheten på många svenska vägar på landsbygden.
90-vägar blev 80. Trafikverket såg ett bra sätt här att spara pengar genom att ytterligare sänka till 70 då underhållsansvaret är betydligt mindre och billigare för dem. Så samma väg som vi körde år efter år till jobb med breda diken och få utfarter blev plötsligt en 70-väg. Respekterar gärna en hastighetsskylt men den ska vara förankrad i sunt förnuft.

Man sänker lite i taget. Från 90 till 80, nästa år 70 och ett par år senare 60. Men inte på hela sträckan så klart. Man kan ha 90 på en kilometer och sedan 4 olika hastigheter på nästa. Givetvis anläggs en parkering för polisens kamerasläp där de skyltat 50 helt i onödan och alltid där det inte finns hus och vägen är spikrak.

Körning med tomtemask är det enda rätta numera.
Citera
2015-08-01, 10:41
  #170
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NuLugnarDuNerDig
Högerregeln har lätt spelat ut sin roll i Sverige.
Man använder den när man tar sitt körkort och sen gör man bäst i att glömma bort den då ingen annan använder den och bara ställer till problem och inget annat

Du yrar. Högerregeln är basregeln i alla korsningar såvida inget annat gäller. Att man inte greppat det på bonnvischan är en sak men vi i stan vet att det är så. Problemet för många är nog att skilja på höger och vänster.

Citat:
Ursprungligen postat av folkgemenskap
För att Sveriges genomsnittliga IQ ligger på mellan 98-99.
Det krävs ett genomsnitt på 120 för att ett land ska fungera hjälpligt.

Du bevisade precis att det bara krävs ett IQ på 75 för att skriva ett inlägg.
Citera
2015-08-01, 10:47
  #171
Medlem
FluffsterBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pxss
Kör alltid 20-30km/h över tillåtna såvida det inte är 30-väg. Kör du 70 på en 70-väg kan du förvänta dig att jag lägger mig några centimeter bakom dig tills omkörning är möjlig. Har även hänt att man sätter på helljusen för att jävlas lite (om det är mörkt) och sedan gasar man förbi. Andra saker du kan göra för att läxa upp dessa laglydiga är att köra om, bromsa mkt framför dem, och sedan snabbt accelerera ifrån dem

Min vän, såna som dig tar min dashcam bilder på så jag har dina reg-plåtar. Sedan när jag kommer hem till hemmets lugna vrå kollar jag upp dig och börjar mitt arbete med att förstöra ditt liv. Enklare förseelser resulterar i några beställningar av saker du inte behöver, eller utlämnande av dina telefonnummer till telesäljare. Allvarligare förseelser kan driva mig hur långt som helst.

Kram
/F
Citera
2015-08-01, 10:54
  #172
Medlem
mr13377s avatar
Jag följer aldrig hastighetsbegränsningen förutom i bostadsområden. Här i Göteborg är hastigheterna extremt lågt satta och på många vägar har hastigheten sänkts senaste åren.

Kör ofta motorväg 155 på Hisingen där hastighetsgränsen är satt till 70 och 80 när man normalt kör 100-110. varför skulle någon köra 70 på en fin motorväg långt från bostadsområden?
Citera
2015-08-01, 10:57
  #173
Medlem
mr13377s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Du yrar. Högerregeln är basregeln i alla korsningar såvida inget annat gäller. Att man inte greppat det på bonnvischan är en sak men vi i stan vet att det är så. Problemet för många är nog att skilja på höger och vänster.



Du bevisade precis att det bara krävs ett IQ på 75 för att skriva ett inlägg.

Du har fel, nästan ingen följer högerregeln längre, inte heller i stan. Först går först.
Citera
2015-08-01, 11:14
  #174
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr13377
Du har fel, nästan ingen följer högerregeln längre, inte heller i stan. Först går först.

Jag är imponerad över att din observationsförmåga täcker hela Sverige! Har du erbjudit din helt unika kompetens som hjälp till Trafikstyrelsen och regeringen?
Citera
2015-08-01, 11:18
  #175
Medlem
NuLugnarDuNerDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Du yrar. Högerregeln är basregeln i alla korsningar såvida inget annat gäller. Att man inte greppat det på bonnvischan är en sak men vi i stan vet att det är så. Problemet för många är nog att skilja på höger och vänster.



Du bevisade precis att det bara krävs ett IQ på 75 för att skriva ett inlägg.
Jag bor i Stockholm, räcker det som stad åt dig?
Och kör långa, varierande sträckor dagligen i arbetet.
Och här följer nästan ingen högerregeln.
Gå och lägg dig.
__________________
Senast redigerad av NuLugnarDuNerDig 2015-08-01 kl. 11:20.
Citera
2015-08-01, 11:57
  #176
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NuLugnarDuNerDig
Jag bor i Stockholm, räcker det som stad åt dig?
Och kör långa, varierande sträckor dagligen i arbetet.
Och här följer nästan ingen högerregeln.
Gå och lägg dig.

Jo, det gör man självklart. Det du säger är lika korkat som om du påstod att rödljus har spelat ut sin rätt. Istället så ser vi oss för och kör när det blir en lucka.

Har du ens körkort?
Citera
2015-08-01, 12:12
  #177
Medlem
NuLugnarDuNerDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Jo, det gör man självklart. Det du säger är lika korkat som om du påstod att rödljus har spelat ut sin rätt. Istället så ser vi oss för och kör när det blir en lucka.

Har du ens körkort?
Men för helvete.
FOLK FÖLJER TRAFIKLJUS, ALLTSÅ HAR DET INTE SPELAT UT SIN ROLL.
ALLA IGNORERAR HÖGERREGELN OCH KLARAR SIG BRA ÄNDÅ, HUR JÄVLA MÅNGA KROCKAR FÖR ATT HÖGERREGELN INTE FÖLJDES?
Citera
2015-08-01, 12:19
  #178
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NuLugnarDuNerDig
Men för helvete.
FOLK FÖLJER TRAFIKLJUS, ALLTSÅ HAR DET INTE SPELAT UT SIN ROLL.
FOLK IGNORERAR HÖGERREGELN OCH KLARAR SIG BRA ÄNDÅ, HUR JÄVLA MÅNGA KROCKAR FÖR ATT HÖGERREGELN INTE FÖLJDES?

Folk följer högerregeln därför att dom flesta vet att den gäller. Du måste väl ändå vara så pass nykter att du inser att rent statistiskt skulle en storstad som Stockholm drabbas av ständigt kaos om en stor del av bilisterna helt plötsligt börjar hitta på egna regeltolkningar?

Det skulle innebära krockar i varenda korsning som är reglerad enligt högerregeln.

Eller är du tom så korkad att du tror att alla stockholmare samtidigt bestämde sig för att nu skiter vi i högerregeln!

Hade det varit som du påstår (vilket det självklart inte är) så hade det fått stort genomslag hos försäkringsbolagen i form av betydligt fler skadeärenden. Så är det inte. Samtidigt så skulle detta få återverkningar hos den lokala polismyndigheten i Stockholm...det har det inte fått.

Börja övningsköra så får du reda på hur det egentligen fungerar.
__________________
Senast redigerad av Moltas666 2015-08-01 kl. 12:23.
Citera
2015-08-01, 12:28
  #179
Medlem
NuLugnarDuNerDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Folk följer högerregeln därför att dom flesta vet att den gäller. Du måste väl ändå vara så pass nykter att du inser att rent statistiskt skulle en storstad som Stockholm drabbas av ständigt kaos om en stor del av bilisterna helt plötsligt börjar hitta på egna regeltolkningar?

Det skulle innebära krockar i varenda korsning som är reglerad enligt högerregeln.

Eller är du tom så korkad att du tror att alla stockholmare samtidigt bestämde sig för att nu skiter vi i högerregeln!

Hade det varit som du påstår (vilket det självklart inte är) så hade det fått stort genomslag hos försäkringsbolagen i form av betydligt fler skadeärenden. Så är det inte. Samtidigt så skulle detta få återverkningar hos den lokala polismyndigheten i Stockholm...det har det inte fått.

Börja övningsköra så får du reda på hur det egentligen fungerar.
Och där är vi tillbaka på ruta ett.
Nej dom flesta följer inte högerregeln och det säger ju för helvete andra till dig i tråden också.
Folk följer inte högerregeln och krockar inte ändå, vad fan kan det bero på?
Det är inte så att alla kör i blindo din dumma fan.
Hur länge har du haft körkort, 6 månader?
Jag har haft körkort i över 7 år och aldrig fått en ända sketen böter.
Folk har ju för fan sagt åt dig i tråden vad som gäller i dagsläget, först på stora vägen går först, det är vad folk går efter och varför folk inte krockar hela tiden din idiotfan
http://www.mitti.se/har-struntar-vi-i-hogerregeln/
Läs igenom och håll käften sen, där har du en trafikexpert.
__________________
Senast redigerad av NuLugnarDuNerDig 2015-08-01 kl. 12:52.
Citera
2015-08-01, 13:37
  #180
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NuLugnarDuNerDig
Folk följer inte högerregeln och krockar inte ändå, vad fan kan det bero på?

Det är ju väldigt enkelt att svara på: Det går relativt sakta när man kommer till ett läge där högerregeln gäller och det ska mycket till om någon kör ut från höger [trots att de har den lagliga rätten på sin sida] när ett flertal ignoranta pappskallar fullständigt struntar i den och bara kör på.

Svaret varför få krockar sker trots att många skiter i högerregeln är att folk ytterst sällan vill krocka medvetet.

Den som bara kör och skiter i högerregeln kommer dock att åka på det när krocken väl är ett faktum och det är faktiskt en hel del krockar varje år som berott på att ena parten inte beaktat högerregeln.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback