2020-04-04, 17:25
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
D raderar den bara den Edge jag har p datorn nu ?
Finns det ingen "Om"/"About" p Edge dr man kan se vilken version man har

I vilket fall som helst jag gr vl installation frn nedladdad fil om det r enda sttet

Skriver ver - uppdaterar. Men du kan avinstallera den p vanligt vis och f tillbaka originalet.

G till instllningar i Edge, lngst uppe till hger. Dr ska finnas den info du sker i ngon av de sista raderna.
Citera
2020-04-04, 17:38
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Skriver ver - uppdaterar. Men du kan avinstallera den p vanligt vis och f tillbaka originalet.

G till instllningar i Edge, lngst uppe till hger. Dr ska finnas den info du sker i ngon av de sista raderna.

Microsoft Edge 44.18362.449.0
Microsoft EdgeHTML 18.18363

2019 Microsoft

S den borde vara frn 2019 d har fr mig jag kpte USB minnet med OSet runt jul eller strax efter

Nej Jag vill ju uppdatera den, inte f tillbaka till det jag har nu...

Gillade det de gjort med den nmligen
Citera
2020-04-04, 19:49
Medlem
Gubbmagens avatar
Citat:
Microsoft Edge 44.18362.449.0
Microsoft EdgeHTML 18.18363
Den senaste r Version 80.0.361.109 (Officiell version) (64 bitar).

Den skall g att uppdatera via Windows Update utan problem alt bara plocka ner den hr och installera ver den gamla: https://www.microsoft.com/sv-se/edge

EDIT:
Det verkar som att den version du har r den gamla Edge och inte den nya som r baserad p Chromium.
Senast redigerad av Gubbmagen 2020-04-04 kl. 19:52.
Citera
2020-04-04, 21:48
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbmagen
Den senaste r Version 80.0.361.109 (Officiell version) (64 bitar).

Den skall g att uppdatera via Windows Update utan problem alt bara plocka ner den hr och installera ver den gamla: https://www.microsoft.com/sv-se/edge

EDIT:
Det verkar som att den version du har r den gamla Edge och inte den nya som r baserad p Chromium.

Skrivs min ver om jag tar den filen ?
Citera
2020-04-04, 22:17
Medlem
Gubbmagens avatar
Citat:
Ja, oavsett vilken version du har idag kommer den att skrivas ver med den nya. Ev fr du en frga om du verkligen vill.
Citera
2020-04-09, 09:03
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:

Skriver ver vet jag inte, om man gr in i program och funktioner (i kontrollpanelen) s kan man avistallera chromium baserade EDGE...

Men.. Observera att den "nya" Edge r betydligt slare och segare n originalet...
S allt r inte guld och grna skogar.. bara fr att ngon annan n Microsoft skapat en del av webblsaren..
Citera
2020-04-09, 19:46
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Skriver ver vet jag inte, om man gr in i program och funktioner (i kontrollpanelen) s kan man avistallera chromium baserade EDGE...

Men.. Observera att den "nya" Edge r betydligt slare och segare n originalet...
S allt r inte guld och grna skogar.. bara fr att ngon annan n Microsoft skapat en del av webblsaren..

Hur r det med skerhet mm p en gammal browser om ngon skulle sitta p en sn ?
Citera
2020-04-09, 20:41
Medlem
Citat:
Menar du gamla Edge? Det r ungefr samma. Den har vissa saker som nya Edge inte har, ssom AppContainer, och det finns vissa saker som nya Edge har och inte gamla, ssom strict site isolation.
Senast redigerad av evilpenguin 2020-04-09 kl. 20:51.
Citera
2020-04-10, 12:25
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evilpenguin
Menar du gamla Edge? Det r ungefr samma. Den har vissa saker som nya Edge inte har, ssom AppContainer, och det finns vissa saker som nya Edge har och inte gamla, ssom strict site isolation.

OK
Fast jag tnkte mer p ev skerhetshl att sitta p en gammal browser fr man gillar den r riskabelt...

Kunde man inte frr p ev en Mozilla vlja utseende p weblsaren. Teman nu r ju bara frgbyte
Ios hade man fler knappar frr
Citera
2020-04-11, 20:33
Medlem
Citat:
OK
Fast jag tnkte mer p ev skerhetshl att sitta p en gammal browser fr man gillar den r riskabelt...

Kunde man inte frr p ev en Mozilla vlja utseende p weblsaren. Teman nu r ju bara frgbyte
Ios hade man fler knappar frr
Absolut att det r riskabelt att hlla sig fast vid en gammal version av Firefox eller liknande. ven moderna webblsare som Pale Moon r riskabla d de gjort aktiva valet att inte implementera sandboxing som Firefox gjort, t.ex.
Citera
2020-04-16, 09:10
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:

den sk. "gamla" egde (dvs. Originalet, den som medfljer Windows 10 installationen) uppdateras lpande via Windows update.. Precis likadant r det med datorns inbyggda Internet Explorer (som mest anvnds av strre fretag med instranet-funktioner som Edge inte har std fr)

Den sk. "nya" Egde r inte standard nnu... s JA original Edge FR UPPDATERINGAR mot bl.a. srbarheter osv.

Sist jag sg en sdan jmfrelse s hade t.ex. Chrome drygt 350 srbarheter per r medan t.ex. Edge och internet explorer hade drygt 110-120 srbarheter per r..

Att Microsoft vill skifta frn original Edge mot chromium baserade edge beror p att originalet har en enda inbyggd komponent (chackra tror jag den hette) som de haft problem med att koda rtt.. och chromium Edge anvnder inte den delen s de sparar in massor av utvecklartimmar OM folk skiftar till den...
Citera
2020-04-30, 11:10
Medlem
HAARPs avatar
Microsoft Edge - ndra teckensnitt

Har nyligen installerad Microsoft Edge.

Vill ha samma teckensnitt som fanns i Explorer.
Nu ser det lite konstigt ut med snedstreck genom nollor t.ex.

Hur kan jag ndra det i Microsoft Edge?
Antar att det kanske gr att gra i anpassa teckensnitt
men vet inte hur.

https://i.imgur.com/JP28ukH.jpg
Explorer 11

https://i.imgur.com/TmHxe4v.jpg
Microsoft Edge

https://i.imgur.com/ahu12Ve.jpg
anpassa teckensnitt Microsoft Edge
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera