• 1
  • 2
2015-08-02, 05:13
Medlem
alienfins avatar
Ja visst rörde det upp lite känslor när man fick skulder upp till en miljon av farsan och
så gick idioten och söp upp huset innan han dog efter farmor i smyg varav hälften var mitt
som skulle rädda min ekonomi.
Jaja fick lösa allt själv i vanlig ordning och nu är man på topp igen och livet ler mot en..
Citera
2015-08-02, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linden90
Som någon annan skrev är det inget fel i att bli rik på det sättet som Ingvar Kamprad. Att däremot bli rik på vägar så som Bert Karlsson, att vara mellanhand/legal pengatvätt, och bli rik på välfärden är passande nog jävligt grisigt. Nackskottspengar, ja tack.

Ja, det är stor skillnad på att skapa ett globalt företag som bygger på slit och släng - superpressade leverantörer som betalar pisslöner till sina anställda samtidigt som de ökar miljöförstöringen då produkterna har kort livslängd men är jättebilliga.

Att tjäna pengar på att tillhandahålla bäst/billigast vård, flyktingmottagande m.m. är däremot fult. Då är det bättre att sådant sker i statlig regi oavsett om det kostar ännu mer och är sämre. Det viktiga är faktiskt att ingen tjänar pengar på det!
Citera
2015-08-02, 16:05
Medlem
FrankBucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StackarsGumma
Har du något belägg för detta?
Mvh

http://www.allabolag.se/5565671491/Bananrepubliken_AB

Det är bara ett av hans bolag men som du ser gjorde han 5 miljoner i vinst senaste året.
Citera
2015-08-04, 02:12
Medlem
Varför skulle jag bli glad för att någon annan har tur och tjänar 500 papp på en bostad? Nu blir jag inte särskilt sur heller utan ställer relativt neutral. Men kan faktiskt reta mig lite när folk med samma IQ som forestgump snubblar över pengar av ren tur.
Senast redigerad av EricBe 2015-08-04 kl. 02:15.
Citera
2015-08-04, 09:33
Medlem
Jag är i yngre 20 årsåldern, så än så länge låter det på mina vänner och bekanta som att pengar inte alls leder till något gott, och att man ska satsa på att ha kul och roligt i livet .

Jag kan bli arg på dessa för i viss mån känner jag att de äventyrar våran vänskap.
Om jag sitter på ett par miljoner och kanske ett fint hus i ett fint området lär ju knappast jag fara ut till slödderområde för att sitta i en ungkarlslya som hyrs i andrahand där kylens innehåll består av bacon och starköl. Vissa kanske hävdar annorlunda , men jag tror absolut att olika syn på ekonomi gör sitt i relationer i det långa loppet.
Med det sagt ska man alltid ha i åtanke att arbetslöshet och ekonomiska smällar kan komma, och man ska aldrig sitta på för höga hästar.

Är rätt övertygad om att det kommer låta annorlunda om ett par år när man närmar sig 30 och de fortfarande inte har någonstans att bo.

En på jobbet med 200k i en Sverigefond där avgiften låg på saftiga 1,7 % hävdade inför hela arbetslaget att hennes fond var minsann bäst och att den stigit över 100%. Att det var hennes farfar som börjat spara till henne för länge sen tog hon inte upp och hon vart rentav aggressiv när jag försökte förklara det negativa att ha en indexfond med hög avgift. Ständigt frågar hon mig om jag kommit upp i 100% än och om jag "hunnit bli lika duktig som mig"
Citera
2015-08-04, 12:57
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Hej!

Jag läste lite i tråden (FB) Vad gjorde ni med pengarna ni fick av era föräldrar?
och kom att tänka på att ekonomi och pengar alltid river upp känslor hos folk, alla har nästan en åsikt och 'vet' hur man själv och särskilt alla andra bör göra. Jag är själv inte bättre

Inte bara här utan även privat så kan folk bli väldigt sura, missunnsamma och tjuriga över andras goda ekonomi. En vanlig sägning är att 'man uppskattar pengar om man inte arbetat ihop dom själv!!' för att försöka sänka nåns glädje över sina pengar, och det skulle väl gälla allt i så fall, riva ut och lägga nya vägar, avloppsrör och fibernät runt om i landet är det sällan man hör dessa förespråkare syssla med på sin fritid direkt
Har man jobbat ett år så lär man sig uppskatta pengar och dess värde, man behöver inte samla ihop vartenda krona i miljonsäcken för att fatta det, då är man nog bra trög i så fall..
Och visst är det enklare att blåsa pengar man fått lättvindigt men använder man dom klokt så kommer dom till samma nytta som om man själv spenderat tid på att få ihop dom.

Pengar pratar man inte om! Jag har EN kompis som jag kan prata ganska öppet med om ekonomi med och det beror till stor del på ungefär lika bakgrund, ekonomisk situation och tankar kring pengar, till och med ganska nära vänner blir stötta och kan prata skit om gemensamma vänner som köpt en flådig bil, bostad eller unnat sig något, 'hur har DOM råd med det!?'
Handlar det om avundsjuka? Jag skulle aldrig bli avundsjuk på nån som är rik eller har gjort ett kap i en bostadsaffär, jag blir glad för deras skull, det är ju kul! Roligt om dom är glada och nöjda!
Och det ligger förmodligen mycket hårt arbete bakom det!

Egenföretagare ses som rika oavsett vad dom gör. 'Dom tjänar bara massa pengar dom där!'
Har man haft med vanliga småföretagare att göra så vet man att dom generellt sett jobbar väldigt mycket och hårt och semester är ofta bara att glömma om dom är småföretagare, kanske har dom pantsatt sitt boende eller tagit lån för att förverkliga sin dröm att driva företag, skapa en bättre stad, arbetstillfällen, skatteintäkter, osv. Dom tjänar bara massa pengar dom där!!

Ärvda pengar ses som 'fusk' men samtidigt är gamla pengar fint..
I kommentarsfält på nätet så kan människor häva ur sig oförskämdheter mot andra människor som dom uppfattar som 'rika', det kan räcka med att dom bor på en viss gata eller stadsdel så kan tonen vara i stil med 'Det kan dom gott ha, det är bara rika som bor där ändå!'

När jag var liten så kunde övre medelklassfamiljer få skitsnack bakom ryggen 'dom tycker dom är lite märkvärdiga..' fast dom inte alls gjorde sig speciella, väldigt sossigt eller hur man ska säga. Inte sticka ut. Alla ska vara likadana. Det värsta som kan hända är att få reda på vad en arbetskamrat tjänar, det kan ju vara så fruktansvärt jävla illa att den har högre lön än en själv!

Dom värsta gnällisarna är såna som aldrig kommer lyckas få god ekonomi för dom matas av sina föräldrar med samma åsikter som dom själva nu torgför och sprider vidare till sina barn, dom är fast i det åsikts-ekorrhjulet och har ingen ambition eller ens ärlig vilja att förbättra situationen 'Du, man blir inte lyckligare för att man har en miljon på banken!' - hur kan dom veta det, va om dom aldrig testat, haha

Och så vidare..

Varför blir folk så provocerade av pengar?

Jag anser att ekonomi är en privatsak man inte diskuterar med utomstående, gör du det visar du på sätt och vis på ett socialt missanpassat beteende.
Undantaget är väl här på flashback, där det är okay att diskutera sådana spörsmål. Man kan jämföra med sexforumet här där folk diskuterar sina sexuella preferenser på ett sätt man aldrig skulle göra offentligt.

Att många gick igång på tråden du nämnde, torde bero på att frågan var så dumt ställd, då TS i den tråden verkade utgå från att alla 18-åringar får en massa pengar av sina föräldrar, vilket är ett så korkat antagande att jag utgick från att det var en trolltråd.

En bättre rubrik hade varit: "Fick du några pengar av dina föräldrar när du fyllde 18 och vad gjorde du i så fall med dessa?

Eftersom TS i den tråden utgick från att alla 18-åringar får pengar, bara ör att de fyller 18år, uppfattas denne som en bortskämd curlad Brat so aldrig kommer att lära sig att stå på egna ben.
Citera
2015-08-04, 17:12
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryR
Jag är i yngre 20 årsåldern, så än så länge låter det på mina vänner och bekanta som att pengar inte alls leder till något gott, och att man ska satsa på att ha kul och roligt i livet .

Jag kan bli arg på dessa för i viss mån känner jag att de äventyrar våran vänskap.
Om jag sitter på ett par miljoner och kanske ett fint hus i ett fint området lär ju knappast jag fara ut till slödderområde för att sitta i en ungkarlslya som hyrs i andrahand där kylens innehåll består av bacon och starköl. Vissa kanske hävdar annorlunda , men jag tror absolut att olika syn på ekonomi gör sitt i relationer i det långa loppet.
Med det sagt ska man alltid ha i åtanke att arbetslöshet och ekonomiska smällar kan komma, och man ska aldrig sitta på för höga hästar.

Är rätt övertygad om att det kommer låta annorlunda om ett par år när man närmar sig 30 och de fortfarande inte har någonstans att bo.

En på jobbet med 200k i en Sverigefond där avgiften låg på saftiga 1,7 % hävdade inför hela arbetslaget att hennes fond var minsann bäst och att den stigit över 100%. Att det var hennes farfar som börjat spara till henne för länge sen tog hon inte upp och hon vart rentav aggressiv när jag försökte förklara det negativa att ha en indexfond med hög avgift. Ständigt frågar hon mig om jag kommit upp i 100% än och om jag "hunnit bli lika duktig som mig"
Lika barn leka bäst. Jag har både 'fattiga och rika' i min umgängeskrets och dom som har haft dåligt med pengar har oftast haft det så pga arbetslöshet eller liknande och det har ordnat upp sig efter nåt år. Såna människor har jag som vänner. Dom som alltid varit fattiga har jag faktiskt tappat kontakten med. Dom lever dessutom ett liv som när man är över 30 inte brukar vara så roligt.

Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Jag anser att ekonomi är en privatsak man inte diskuterar med utomstående, gör du det visar du på sätt och vis på ett socialt missanpassat beteende.
Undantaget är väl här på flashback, där det är okay att diskutera sådana spörsmål. Man kan jämföra med sexforumet här där folk diskuterar sina sexuella preferenser på ett sätt man aldrig skulle göra offentligt.

Att många gick igång på tråden du nämnde, torde bero på att frågan var så dumt ställd, då TS i den tråden verkade utgå från att alla 18-åringar får en massa pengar av sina föräldrar, vilket är ett så korkat antagande att jag utgick från att det var en trolltråd.

En bättre rubrik hade varit: "Fick du några pengar av dina föräldrar när du fyllde 18 och vad gjorde du i så fall med dessa?

Eftersom TS i den tråden utgick från att alla 18-åringar får pengar, bara ör att de fyller 18år, uppfattas denne som en bortskämd curlad Brat so aldrig kommer att lära sig att stå på egna ben.
Jag är inte mer socialt missanpassad än folk på jobbet som frågar om man vill köpa lotter eller kakburkar av deras barns fotbollslag eller liknande, inget nån egentligen vill utan gör 'av god ton'.
Dessutom sitter jag inte i personalrummet och hör mig för om vilka som har en årslön på kontot, skulle jag göra det då skulle jag bli avskydd och förmodligen skulle dom säga att 'det är orimligt!!'.
Så, jag pratar inte ekonomi med andra än dom jag känt på pulsen och inser vara seriösa sparare eller människor som rustar för framtiden och är ambitiösa med sin ekonomi, såna brukar dessutom vara duktiga och intressanta att prata med, ofta har dom en egensnickrad plan som kan vara kul att ta del av utan att behöva nämna några summor. Dom har av nån märklig anledning pengar på kontot, medans dom missunnsamma ständigt verkar leva från lön till lön..

18-åringen i tråden skrev nog så för att vara provokativ, ja. Eller så visste han inte bättre, kanske för honom var lika självklart som att man fick en konfirmationspresent.

Får jag fråga varför ekonomi är så privat för dig?
Citera
2015-08-04, 17:50
Medlem
Tjippmunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alienfin
Ja visst rörde det upp lite känslor när man fick skulder upp till en miljon av farsan och
så gick idioten och söp upp huset innan han dog efter farmor i smyg varav hälften var mitt
som skulle rädda min ekonomi.
Jaja fick lösa allt själv i vanlig ordning och nu är man på topp igen och livet ler mot en..
måste fråga: hur ärvde du hans skulder?
Citera
2015-08-04, 18:11
Medlem
Petter.Dasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av njaexs
Finns två saker jag vet om.

Jantelagen. Snackar man för mycket kan vissa ogilla det, oavsett vad det gäller.

Att man inte förstår ekonomi. De som blir provocerade av folk som inte arbetar men ändå har mycket pengar är sådana som inte fattar hur ekonomi eller pengar funkar utöver "pengar ut pengar in". Dessa människor är de som tror att man blir rik bara för att man har en hög månadslön.

Tror att det ligger mycket i det. Vi var en nation strumatosa idioter för inte så länge sedan, och vi är snart tillbaka där, så som samhällsutvecklingen ser ut. Dessutom är jantelagen stark här. Säg till en amerikan att du tycker hans klocka är snygg, och han kommer att svara "you should, it set me back four thousand dollars!" (Fritt från David Sedaris)

Sedan har vi, som också har nämnts, den kulturella aspekten. Även till exempel fransmän pratar ogärna ekonomi, men de har å andra sidan väldigt starka känslor kring allt som har med personlig integritet att göra. Där går man knappast husesyn och beundrar varandras sovrum.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in