• 1
  • 2
2015-07-30, 19:08
Medlem
Isnatts avatar
Hej!

Jag läste lite i tråden (FB) Vad gjorde ni med pengarna ni fick av era föräldrar?
och kom att tänka på att ekonomi och pengar alltid river upp känslor hos folk, alla har nästan en åsikt och 'vet' hur man själv och särskilt alla andra bör göra. Jag är själv inte bättre

Inte bara här utan även privat så kan folk bli väldigt sura, missunnsamma och tjuriga över andras goda ekonomi. En vanlig sägning är att 'man uppskattar pengar om man inte arbetat ihop dom själv!!' för att försöka sänka nåns glädje över sina pengar, och det skulle väl gälla allt i så fall, riva ut och lägga nya vägar, avloppsrör och fibernät runt om i landet är det sällan man hör dessa förespråkare syssla med på sin fritid direkt
Har man jobbat ett år så lär man sig uppskatta pengar och dess värde, man behöver inte samla ihop vartenda krona i miljonsäcken för att fatta det, då är man nog bra trög i så fall..
Och visst är det enklare att blåsa pengar man fått lättvindigt men använder man dom klokt så kommer dom till samma nytta som om man själv spenderat tid på att få ihop dom.

Pengar pratar man inte om! Jag har EN kompis som jag kan prata ganska öppet med om ekonomi med och det beror till stor del på ungefär lika bakgrund, ekonomisk situation och tankar kring pengar, till och med ganska nära vänner blir stötta och kan prata skit om gemensamma vänner som köpt en flådig bil, bostad eller unnat sig något, 'hur har DOM råd med det!?'
Handlar det om avundsjuka? Jag skulle aldrig bli avundsjuk på nån som är rik eller har gjort ett kap i en bostadsaffär, jag blir glad för deras skull, det är ju kul! Roligt om dom är glada och nöjda!
Och det ligger förmodligen mycket hårt arbete bakom det!

Egenföretagare ses som rika oavsett vad dom gör. 'Dom tjänar bara massa pengar dom där!'
Har man haft med vanliga småföretagare att göra så vet man att dom generellt sett jobbar väldigt mycket och hårt och semester är ofta bara att glömma om dom är småföretagare, kanske har dom pantsatt sitt boende eller tagit lån för att förverkliga sin dröm att driva företag, skapa en bättre stad, arbetstillfällen, skatteintäkter, osv. Dom tjänar bara massa pengar dom där!!

Ärvda pengar ses som 'fusk' men samtidigt är gamla pengar fint..
I kommentarsfält på nätet så kan människor häva ur sig oförskämdheter mot andra människor som dom uppfattar som 'rika', det kan räcka med att dom bor på en viss gata eller stadsdel så kan tonen vara i stil med 'Det kan dom gott ha, det är bara rika som bor där ändå!'

När jag var liten så kunde övre medelklassfamiljer få skitsnack bakom ryggen 'dom tycker dom är lite märkvärdiga..' fast dom inte alls gjorde sig speciella, väldigt sossigt eller hur man ska säga. Inte sticka ut. Alla ska vara likadana. Det värsta som kan hända är att få reda på vad en arbetskamrat tjänar, det kan ju vara så fruktansvärt jävla illa att den har högre lön än en själv!

Dom värsta gnällisarna är såna som aldrig kommer lyckas få god ekonomi för dom matas av sina föräldrar med samma åsikter som dom själva nu torgför och sprider vidare till sina barn, dom är fast i det åsikts-ekorrhjulet och har ingen ambition eller ens ärlig vilja att förbättra situationen 'Du, man blir inte lyckligare för att man har en miljon på banken!' - hur kan dom veta det, va om dom aldrig testat, haha

Och så vidare..

Varför blir folk så provocerade av pengar?
Citera
2015-07-30, 19:42
Medlem
Beror väl på vem som är "rik", jag har inget emot att Ingvar Kamprad har en massa pengar, för att jag tycker att han gjort något bra och förtjänar sina pengar, sen tycker jag att Justin Bieber ska sova på gatan.
Citera
2015-07-30, 19:57
Medlem
sucuks avatar
Min teori är att de som uppvisar ett sådant beteende oftast har haft ganska knappa uppväxtförhållanden, om föräldrarna dessutom varit av det avundsjuka slaget så har detta tendens att gå i arv.

Rent generellt jämför vi människor oss själva med vår närmiljö, dvs arbetskamrater och vänner i första hand. I mitt fall har det gått så långt att jag hemlighåller exempelvis ett köp av ny bil så långt möjligt är eftersom jag vet att minst ett par stycken arbetskamrater verkar vara av typen beskriven ovan..

Need to know basis fungerar bäst om man har lite mer resurser än sin närmaste omgivning, det river ENBART upp ont blod och garanterat aldrig något positivt från det.
Citera
2015-07-30, 20:58
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Och det ligger förmodligen mycket hårt arbete bakom det!

Det ligger massor av tur och tillfälligheter bakom det skulle jag säga (i mitt eget fall i alla fall).

et finns ju dock studier som visar att folk tycker att dom "förtjänar" det dom fått pga tur och förutsättningar. Finns en TED video om detta.

https://www.youtube.com/watch?v=OtU_nXV0i4E
Citera
2015-07-31, 03:37
Medlem
kurtkurtkurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Det ligger massor av tur och tillfälligheter bakom det skulle jag säga (i mitt eget fall i alla fall).

et finns ju dock studier som visar att folk tycker att dom "förtjänar" det dom fått pga tur och förutsättningar. Finns en TED video om detta.

Bra synpunkter! De flesta undersökningar, om inte alla, visar att ju större skillnaderna är mellan de "rika" och de "fattiga" i ett samhälle - desto sämre "levnadsstandard" för alla, generellt. Och det intressanta är ju att det alltså gäller/påverkar minst lika mycket de mest förmögna.
Citera
2015-07-31, 10:30
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax

För att en miljö där 'tur och tillfälligheter' ska kunna uppstå och spela in måste man själv oftast skapa förutsättningar för att det ska kunna ske.
Spelar man inte kan man inte vinna.
Om man är missnöjd med nåt men ändå fortsätter precis som förut så kommer aldrig nåt ändras.
Ingen människa kommer gå som Alexander Lucas genom livet och ha tur hela tiden. Man får själv se till att det händer saker.
Citat:
Ursprungligen postat av kurtkurtkurt
Bra synpunkter! De flesta undersökningar, om inte alla, visar att ju större skillnaderna är mellan de "rika" och de "fattiga" i ett samhälle - desto sämre "levnadsstandard" för alla, generellt. Och det intressanta är ju att det alltså gäller/påverkar minst lika mycket de mest förmögna.

Nu är jag väl inte sugen på att det ska bli en politisk diskussion med invandringen som ständig synabock, men i ett välfärdssamhälle med dom skyddsnät som finns har ju sjuka möjlighet att vara sjuka, människor i behov av hjälpt och stöd möjlighet att få det och så vidare. Jag tror inte vi kommer ha det skyddet om bara några årtionden med tanke på i vilken riktning skutan Sverige styrs. Vi har det ju knappt längre.
Dessutom har jag inte känt att människors köksbords-missunnsamhet har med det att göra.
Citera
2015-07-31, 15:39
Medlem
TripleXLs avatar
Min erfarenhet är att nästan alla jag känner har jättesvårt för att räkna.
De vet knappt vad procent är. De får inte ihop vad ränta är t.ex.
Man kan förklara hur många gånger som helst vad 30 000 - 10 000 är men det går bara inte in.

Jag vet inte vad det är men det är någon slags låsning i hjärnan och det är synd då många skulle behöva veta mer om ekonomi och enkel matematik för att klara sig.

När någon är på detta vis tror jag de bara ser rött då någon annan kan räkna och det går bra för någon annan. De verkar bli så arga då de inte lyckas räkna ihop själva och de bara skriker rakt ut att de också vill ha alla fördelar som de som kan räkna har.

På ett sätt tror jag de inte vill lära sig räkna. Det verkar så då jag försökt förklara många gånger om enkel ekonomi t.ex men det går bara inte in. De liksom bara skakar på huvudet och säger saker som "oj oj oj" och dylikt på lite enkla siffror som 160kr + 120kr exempelvis.
Citera
2015-08-01, 12:26
Medlem
Som någon annan skrev är det inget fel i att bli rik på det sättet som Ingvar Kamprad. Att däremot bli rik på vägar så som Bert Karlsson, att vara mellanhand/legal pengatvätt, och bli rik på välfärden är passande nog jävligt grisigt. Nackskottspengar, ja tack.
Citera
2015-08-01, 14:10
Medlem
Den svenska avundsjukan tyvärr.
Jag förstår mig inte på ounsamma människor. Livet är sånt att alla inte föds med samma förutsättningar. Att gå omkring och gnälla över att andra är födda med silversked i munnen eller har sån "tur" med allt, skapar ju inget mer än dålig stämning.

Många av de ounsamma skulle nog få en chock om de upptäckte sambandet mellan att ju hårdare någon jobbar, desto mer tur får den...

"I believe in hustle - I don't fuck with luck!"
Citera
2015-08-01, 14:31
Medlem
FrankBucks avatar
"Det är fult att tjäna pengar men fint att vara rik" som Petter rappade (som förmodligen fått uppleva en del av den svenska avundsjukan, för hur kan någon som rimmar "Armageddon-stil, jag flyter fett som fil" tjäna 10 ggr så mycket som en sjuksköterska).

Tror mest det river upp känslostormar hos folk som haft en dålig uppväxt, inte i bemärkelsen att farsgubben slagit dem utan snarare att föräldrarna inte har kunnat ge dem något annat än materiella värden.
Citera
2015-08-01, 22:02
Medlem
StackarsGummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankBuck
"[...] Petter [...] tjäna 10 ggr så mycket som en sjuksköterska).
Har du något belägg för detta?
Mvh
Citera
2015-08-02, 00:45
Medlem
njaexss avatar
Finns två saker jag vet om.

Jantelagen. Snackar man för mycket kan vissa ogilla det, oavsett vad det gäller.

Att man inte förstår ekonomi. De som blir provocerade av folk som inte arbetar men ändå har mycket pengar är sådana som inte fattar hur ekonomi eller pengar funkar utöver "pengar ut pengar in". Dessa människor är de som tror att man blir rik bara för att man har en hög månadslön.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in